رئیس سازمان بسیج رسانه کشور گفت: یک مجمعی باید فارغ از تمام گروه‌ها و جناح‌ها تاسیس شود تا از حقوق خبرنگاران دفاع کند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ مسعود بصیری در افتتاحیه مرکز اندیشکده افق رسانه در مشهد بابیان این مطلب افزود: اکنون در تمام پژوهشکده‌های دنیا فقط یک موضوع اساسی مطرح می‌شوند که بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها و تحلیل‌ها براساس پژوهش‌هایی است که در این نهاد صورت گرفته می‌شود.

بصیری در ادامه گفت: معمولاً این نهادها مستقل هستند و تلاش براین دارند که وابستگی جناحی نداشته باشند و به صورت خصوصی اداره می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه در کشور ما موضوع آینده‌پژوهی مورد توجه واقعی قرار نگرفته است، تصریح کرد: دلایل متعددی دارد که اگر بخواهیم نام ببریم نخستین بحث قبیله‌گرایی هست در واقع از پژوهش‌هایی خوشمان می‌آید که ما را تایید کند همچنین پژوهشکده‌ها یا به دولت و یا نهادهای خاص وابسته و از تامین مالی خودشان عاجز هستند با این نگرش در کشورهای پیشرفته موسسات تحقیقاتی پژوهش‌های خود را به فروش می‌رسانند و به لحاظ درآمدی دارای ثبات هستند.

رئیس سازمان بسیج رسانه گفت: در حوزه رسانه هم همین وضعیت وجود دارد به عنوان مثال شبکه‌های خارجی که اقدام به پخش برنامه‌‌های متنوع می‌کنند از تیم‌های متخصص در حوزه مردم شناسی، جامعه‌شناسی و روانشناسی بهره می‌برند و خیلی جدی تحلیل و بر اساس آن خبر تولید می‌کنند لذا امروزه شبکه‌های خبری و رسانه‌های گوناگون برای نفوذ در کشورها حتما از چهره‌های آن کشور استفاده می‌کنند.

وی افزود: با برخی از موضوعات خیلی محافظه‌کارانه برخورد می‌کنیم و دلیل اینکه چرا نشریات در داخل کشور تیراژ کمی دارند را پیگیری نمی‌کنیم با این دید باید گفت معلوم است حرفی نمی‌زنیم که مردم آن را بخرند، بنابراین اگر یک اقدام جدی صورت بگیرد خیلی بهتر است که بولتن تولید کرده و به مردم ارائه بدهیم.

بصیری خواستار اقدام جدی  برای فعالیت پژوهشی در کشور را شد و خاطرنشان کرد: یاری تمام رسانه‌ها در این امر لازم است، و باید معضلاتی که  برای خبرنگاران وجود دارد  را به گونه‌ای که در برنامه‌های خبری برخوردهایی گاها صورت می‌گیرد با تاسیس این مجمع فارغ از تمام گروه‌ها و جناح‌ها از حقوق خبرنگاران دفاع شود و همچنین بسیج رسانه توانایی این را دارد که یک مانیفست تدوین کند و در مراکز استان‌ های بسیج رسانه این موضوع را ارائه دهد.

انتهای پیام/س

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.