وزیر امور خارجه گفت: هیئت نظارت بر برجام درچارچوب نامه رهبر انقلاب تشکیل شده است.

هیئت نظارت بر برجام درچارچوب نامه رهبر انقلاب تشکیل شده استبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه که از صبح امروز به قم سفر کرده است در ادامه دیدار با مراجع عظام تقلید در قم، با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات آنان پاسخ داد.

وزیر امور خارجه با اشاره به حادثه خونین منا با فاجعه خواندن این حادثه اظهار داشت: دولت عربستان در این موضوع ضعف شدیدی داشت و برخورد مناسبی در این حادثه از سوی آن‌ها صورت نگرفت.

ظریف با بیان اینکه در قضیه منا، با یک وضعیت فاجعه‌ روبه‌رو بودیم، تصریح کرد: با وجودی که بعد از مدتی از حادثه منا فضا کمی تعدیل شد، اما همکاری کافی از سوی عربستان برای مسئولیتی که در راستای حفظ جان زائران داشتند انجام نشده است.

وزارت امور خارجه وضعیت مفقودان فاجعه منا را پیگیری می‌کند

وی با اشاره به اینکه پیگیری وضعیت آقای رکن‌آبادی برای ما بسیار مهم است، تصریح کرد: وضعیت چندتن از زائران ما در منا هنوز مشخص نشده است، وضعیت همه ایرانیان در این فاجعه برای ما دارای اهمیت است و در برابر همه خانواده‌ها احساس مسئولیت داریم.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: در مقابل همه خانواده‌های ایرانی احساس مسئولیت داریم. گفت‌وگوهایی با افراد مختلف برای روشن شدن وضعیت مفقودان و همچنین رکن آبادی انجام شده است.

وی با بیان اینکه یکی از همکاران وزارت خارجه مأمور به پیگیری این امور شده است، گفت: خانواده رکن‌آبادی از اعضای کمیسیون ویژه پیگیری هستند.

دولت آل سعود به وظایف خود در قبال فاجعه منا عمل کند

ظریف با بیان اینکه از دولت آل‌سعود توقع داریم به وظایف خود در قبال فاجعه منا عمل کند، عنوان کرد: بعثه رهبری و سازمان حج و زیارت فعالیت‌هایی در این باره دارند و امیدواریم وضعیت مفقودان به‌زودی مشخص شود.

وی در ادامه در بخش دیگری از سخنانش با ارائه گزارشی از برنامه دیدار خود با مرجع عظام تقلید اظهار داشت: در این دیدار‌ها جهت بهره‌مندی از نظرات علما درباره روند اجرای برجام و تحولات منطقه، گزارشی به علماء و مراجع عظام تقلید ارائه شد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در این دیدار‌ها مباحثی پیرامون حادثه منا، وضعیت حجاج در سال‌های آینده و مسائل منطقه صحبت شد، افزود: درباره برجام نیز هیئت نظارت بر اجرای برجام با پیگیری جدی و در چارچوب نظرات رهبر معظم انقلاب که در نامه به ریاست جمهوری مطرح کرده‌اند، تشکیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه با تعیین ستاد ویژه‌ای کار تخصصی بررسی برجام در ابعاد مختلف حقوقی، سیاسی و اقتصادی را دنبال می‌کند و همکاران ما در وزارت خارجه اقدامات و تحرکات طرف مقابل را با جدیت زیر نظر دارند.

از فرصت پسابرجام برای تامین نیازها در حوزه اقتصاد مقاومتی گام برمی‌داریم

ظریف با تاکید براینکه در پیگیری مسائل برمبنای نظرات مقام معظم رهبری، شورای عالی امنیت ملی و حفظ حقوق مردم گام برمی‌داریم، گفت: از امکان فرصتی که بعد از برجام به وجود آمده برای پیشبرد منافع ملی و تامین نیازهای کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی بهره خواهیم برد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه همفکری و همکاری مبنای کار هیئت نظارت برجام است و همین همفکری سبب می‌شود بهترین استفاده را از این موضوع ببریم، ادامه داد: این موضوع فرصتی است تا با داشتن ابتکار و بهره‌گیری از فرصت پیش آمده کمترین فرصت ممکن برای نفوذ و سوء‌استفاده دشمنان ایجاد شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره سیاست خارجه ایران در شرایط کنونی اظهار داشت: پیگیری وضعیت مستضعفان و حمایت از مسلمانان از وظایف ما محسوب می‌شود و دوستداران اهل بیت (ع) در سیاست خارجه دارای اهمیت ویژه هستند.

امنیت در جهان اسلام برای کشور ما دارای اهمیت ویژه‌ای است

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه همسایگان ما در سیاست خارجی از اولویت برخوردار هستند، تصریح کرد: به‌جز سفرهایی که برای مذاکرات هسته‌ای داشته‌ام، بیشترین سفر را به کشورهای اسلامی و کشورهای منطقه داشته‌ام، به این دلیل که امنیت در جهان اسلام برای کشور ما دارای اهمیت ویژه‌ای است.

افراطی‌گری‌هایی که توسط گروه‌های محدود انجام می‌شود با دستورات اسلام مخالف است

ظریف با بیان اینکه افراطی‌گری و فرقه‌گرایی‌هایی که توسط گروه‌های محدود انجام می‌شود، با دستورات اسلام مخالف است، تاکید کرد: ما دارای منافع مشترکی در کشورهای اسلامی هستیم و به‌همین دلیل اولویت در سیاست خارجه ما ارتباط با کشورهای اسلامی است و مقام معظم رهبری نیز در دیدار با دست‌اندرکاران وزارت خارجه و سفرای ایران در کشورهای خارجی بر این اولویت تاکید کردند.

همچنین ظریف در حاشیه دیدار با مراجع تقلید در قم گفت: حرکت‌هایی که برای ایجاد تفرقه شکل می‌گیرد با اسلام و مذاهب اسلامی هیچ ارتباطی ندارد و این تلاش‌ها را غیراسلامی می‌دانیم.
 
وی افزود: خطر افراط و کسانی که خارج از دستور شرع مقدس اسلام افراطی‌گری را ترویج می‌کنند، بسیار مهم است و البته با کشورهای اسلامی مشترکات مهمی داریم که باید در این زمینه فعال باشیم.
 
وزیر امورخارجه تاکید کرد «وظیفه ما بر اساس قانون اساسی حمایت از مستضعفان و مسلمانان و پیگیری وضع آنان است. دوستداران اهل بیت (ع) از اهمیت ویژه‌ای در سیاست خارجی ما برخوردارند».
 
ظریف گفت: اولویت ما در سیاست خارجی همسایگان ما و کشورهای اسلامی است. بیشتر سفرهای من طی دو سال گذشته به استثنای محل مذاکره‌های هسته‌ای، به مقصد کشورهای همسایه و اسلامی بوده است.
 
وی ادامه داد: همین اولویت‌ها را حفظ می‌کنیم چون معتقدیم برای منافع ملی ما امنیت منطقه و جهان اسلام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
 
ظریف گفت: چند روز پیش نیز رهبر معظم انقلاب در دیدار سفیران و رئیسان نمایندگی جمهوری اسلامی همین اولویت‌ها را برجسته کردند.
 
برجام در چارچوب نظر رهبر معظم انقلاب، مصوبه مجلس و شورای عالی امنیت ملی اجرا می‌شود
 
وزیر امورخارجه تاکید کرد: هیات نظارت بر اجرای برجام تشکیل شده است و وزارت خارجه با تعیین ستاد ویژه‌ای کار بررسی برجام را در ابعاد حقوقی، سیاسی فنی و اقتصادی پیگیری می‌کند.
 
وی گفت: همکاران من تحرک و اقدام طرف مقابل را با جدیت رصد و پیگیری می‌کنند. هیات مورد نظر رهبر معظم انقلاب نیز تشکیل شده است و در چارچوب نظر ایشان و مصوبه مجلس و شورای عالی امنیت ملی برای حفظ منافع مردم کار را به پیش می‌بریم.
 
ظریف افزود: معتقدیم دستاوردهای مردم و نظام ما از مقاومت برابر فشارهای خارجی، ارزنده است و ما وظیفه خود می‌دانیم از آن پاسداری کنیم.
 
به گفته او، پس از برجام فرصت و امکانی برای پیشبرد منافع ملی و تامین نیازهای کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی پیش آمده است.
 
وی گفت: تلاش می‌کنیم و از همه می‌خواهیم با این هیات که بر اساس نظر رهبری تشکیل شده است، همکاری و همفکری کنند تا با داشتن ابتکار عمل بیشترین بهره را ببریم.
 
دولت عربستان در حادثه منا ضعف شدیدی نشان داد
 
وزیر امور خارجه گفت: متاسفانه در منا با یک وضعیت و فاجعه‌ای روبرو بودیم و دولت عربستان بویژه در ابتدا ضعف شدیدی نشان داد و برخورد مناسبی صورت نگرفت. سپس این حالت مقداری تعدیل شد اما هنوز برای حفاظت از جان زائران و رسیدگی به وضع مفقودان همکاری خوبی مشاهده نکرده‌ایم.
 
ظریف افزود: وزارت امور خارجه از آغاز کار را به طور جدی هم در مرکز و هم در حاشیه سازمان ملل متحد پیگیری کرد. سپس کار را با سایر دستگاه‌ها پیگیری کردیم.
 
وی درباره وضع «غضنفر رکن آبادی» سفیر پیشین ایران در لبنان که در حادثه منا ناپدید شده است، گفت: وضعیت ایشان بسیار برای ما اهمیت دارد. همچنین متاسفانه وضع چندین تن از مفقودان معلوم نشده است.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: وضع رکن آبادی که همکار ماست از نظر احساسی برای ما اهمیت بیشتری دارد اما مسئولیت ملی ما، برای همه خانواده‌ها یکی است و خانواده‌ها برای تعیین وضعیت عزیزان خود منتظرند.
 
ظریف افزود: وضع مفقودان و تمام مستند‌ها را پیگیری کرده‌ایم و یکی از همکاران ما مسئول مستقیم این امر است. همچنین با خانواده رکن آبادی گفت‌و‌گو کردم و خانواده ایشان عضو کمیته ویژه پیگیری موضوع‌اند.
 
وزیر امور خارجه تصریح کرد: توقع ما از دولت سعودی این است که به وظایف خود عمل کند. تلاش‌هایی از سوی سازمان حج و زیارت و بعثه رهبری در جریان است، وزارت بهداشت نیز تلاش‌هایی می‌کند. امیدواریم وضع مشخص شود و خانواده‌ها از انتظار در آیند.
 
وی درباره سفر امروز خود به قم و دیدار با مراجع گفت: سعادتی بود که به قم و زیارت حرم مطهر کریمه اهل بیت (س) مشرف شویم و خدمت مراجع درباره روند اجرای برجام و تحولات منطقه گزارش دهیم و از نظر مراجع استفاده کردیم.
 

انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار