سرطان تیروئید در زنان دوبرابر مردان است.

دکتر پژوهشی متخصص غدد در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سرطان تیروئید معمولا با بروز برجستگی غیرطبیعی در جلوی گلوی افراد ظاهر خود را نشان می‌دهد که با لمس کردن گلو فرد متوجه غیرطبیعی بودن وضعیت می‌شود در این حالت فرد باید بلافاصله به پزشک مراجعه نماید تا با انجام سونوگرافی و اسکن و در نهایت نمونه برداری از غده مراحل درمان طی شود. 

وی ادامه داد: سرطان تیروئید چهار نوع دارد، سه نوع آن معمولا خوش خیم هستند و در صورت همکاری بیمار با پزشک و تشخیص زود هنگام درمان‌پذیر هستند و تنها یک نوع آن به شیمی درمانی پاسخ نمی‌دهد و متأسفانه بیمار را از پای در می‌آورد. همچنین سرطان تیروئید در زنان بیشتر گزارش شده است در حالی که نوع بدخیم آن در میان مردان تشخیص داده شده است. 
علت اصلی ابتلای زنان به تیروئید و افزایش آن در بین آن‌ها هنوز مشخص نشده است. 

دکتر پژوهشی گفت: سابقه ژنتیکی در بروز این سرطان موثر است و نیز در کسانی که در معرض اشعه X قرار دارند اما هنوز علت اصلی آن مشخص نشده است. 

وی گفت: معمولا پس از نمونه برداری بیمار به جراح باید مراجعه کند و جراح اقدام به برداشتن غده تیروئید می‌کند تا حدی کمبود تیروئید در فرد نیز با درمان‌های جایگزین مثل قرص‌های تیروئیدی جبران خواهد شد. 

دکتر پژوهشی گفت: سرطان تیروئید که از شایع‌ترین سرطان غدد درون ریز است معمولا قابل پیشگیری نیست و نکته مهم این است که تشخیص زود هنگام صورت بگیرد.  طول عمر بیماران مبتلا به سرطان تیروئید در سه نوع خوش خیم آن نرمال می‌باشد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار