رئیس نظام پزشکی هسته‌ای:

مراقبت‌های بهداشتی هنگام مواجهه با پرتو داروها

ساغری تصریح کرد: بیماران از اشعه نترسند کارهای تشخیص و درمانی به مراتب اثر بهتری از ضررهای آن دارند.

دکتر محسن ساغریرئیس انجمن پزشکی هسته‌ای در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، در خصوص پرتو داروها و بهداشت و اقدامات لازم در دوران درمان با این مواد اظهار کرد: بر طبق قانون حفاظت از پرتوها افرادی که پرتو کار نیستند نباید در مواجهه با این پرتوها باشند. این پرتوها فقط برای درمان بیماران است افراد بعد از تجویز پرتو داروها، دستوراتی به بیماران می‌دهند که اطرافیان را نسبت به صدمه در برابر این پرتوها مصون نگه می‌دارد و در رأس این قانون‌ها، دستورات مربوط به رعایت فاصله است که بسیار عامل مهمی است. به عنوان مثال درمان پرکاری تیروئید که از فسفر-32 استفاده و یا سرطان تیروئید که از ید-31 استفاده می‌شود. درصورتی که فاصله با اطرافیان 1m تغییر کند (بیشتر شود)، میزان اشعه به اطراف 6 برابر کاهش می‌یابد.

دکتر ساغری در ادامه خاطر نشان کرد: رعایت بهداشت فردی عامل مهم دیگری است برای حفاظت از اطرافیان بیماران تحت درمان با پرتو این بیماران باید دقت داشته باشند که پرتوها از طریق دفع دیگران را آلوده نکنند به طور مثال بیمارانی که تحت درمان با ید-131 هستند، این پرتو را از طریق غدد بزاقی، عرق و ادرار دفع می‌شوند. 

شایان ذکر است استفاده از پرتوها و انجام اقدامات در حالی با آنها برای خانم شیرده، باردار، بچه‌ها و افراد زیر 18 سال ممنوع است.

دکتر ساغری، درباره ماندگاری اثر پرتو داروها بیان کرد: ماندگاری پرتوها بر حسب نوع پرتو، نیمه عمر و عمر بیولوژیک، طول موج، فاصله و مدت زمان استفاده متفاوت است لذا بستگی دارد که از چه نوع پرتویی استفاده می‌شود.

رئیس پزشکی هسته‌ای در خصوص اثر پرتو داروها روی سایر ارگانها افزود: پرتو داروها وقتی وارد بدن می‌شوند بر حسب نوع درمان بیشترین تاثیر را روی ارگان‌ هدف دارند به عنوان مثال در پرتو درمانی برای پرکاری تیروئید قسمت اعظم پرتوها جذب غده تیروئید می‌شود. ولی غدد بزاقی و معده نیز پرتو  جذب می‌کنند و در مجموع آثار مثبت پرتو درمانی به مراتب بیشتر از آثار منفی آن است. به طور کلی مواد رادیو اکتیو  به صورت خوراکی و یا تزریقی برای بیمار استفاده می‌شود و به صورت اثرات تسکینی و درمانی خود را نشان می‌دهد.

دکتر محسن ساغری، در پایان بیان کرد: بیماران عزیز نباید از اشعه بترسند چرا که کارهای تشخیصی و درمانی به مراتب اثر بهتری از ضرر بیماری‌ها دارند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
اون شخص باید خودش مراقبت میکرد عجیب بوده کارش ک تو جمع بوده!!من الان ی هفته اس ک تو قرنطینه ام و شش روز اصلا بچه ی سه ساله ام رو ندیدم،الانم با فاصله ی سه چهار متری میبینمش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۸ ۲۵ مهر ۱۳۹۹
سلام من وخانواده ام در یک مهمانی با شخصی که سه روز ید در مانی کرده بود با پسر بچه سه ساله ایا مشکلی نداره
آخرین اخبار