چندروزی است درگیری سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) تیتر روزنامه‌ها و سیاست‌ها شده و 2 طرف با مصاحبه‌هایی در صدد تثبیت نظر خود هستند.

جو ناآرام بهزیستی و کمیته‌ امداد: آیا توان‌بخشی تنها نگرانی بهزیستی است؟به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بسیاری از سازمان‌های دولتی که زیر نظر وزارت خانه‌ها مشغول به‌کار و خدمت‌رسانی به آحاد جامعه هستند زیر مجموعه‌هایی دارند که وظایف را بین خودشان تقسیم می‌کنند.

اما برخی از این زیر مجموعه‌ها گاها آن‌قدر بزرگ هستند که می‌توانندبه عنوان یک نهاد مستقل درآمده و برای خود بودجه‌ جداگانه ای داشته باشند و این امر موجب به وجود آمدن مشکلاتی برای سازمان ذیربط و وزارت‌خانه‌ این نهادها خواهد شد.

مواردی که در بالا گفته شد حال و روز این روزهای سازمان بهزیستی و کمیته‌ امام‌خمینی(ره) است که قصد دارند هم‌پوشانی‌ها و همکاری‌های خود را محدودتر کرده تا جایی که قوانین مانع نشود هم‌پوشانی‌های میان نهادیشان را رفع کنند.

* بهزیستی ناراضی از هم‌پوشانی

این روزها سازمان بهزیستی پیگیر لایحه‌ای است که حتی آن مسئولیت‌ها و وظایف بهزیستی و کمیته امداد را مشخص ساخته و درصدد جداسازی این وظایف است تا تکلیف بودجه‌ الحاقی دولت به بهزیستی را مشخص کرده و از دریافت دوباره‌ این مبلغ یا مبالغی مشابه به این بودجه، توسط کمیته‌ امداد جلوگیری می‌کند.

انوشیروان محسنی‌بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور معتقد است: خدمات حمایتی بخشی از وظایف اجتماعی است و نمی‌شود آن را تفکیک کرد اما براساس اصل 21 و 29 قانون اساسی، دولت وظیفه‌ کمک به مددجویان و افراد نیازمند را برعهده دارد.

وی در ادامه با اشاره به دریافت اعتبار از دولت توسط کمیته امداد، تصریح کرد: از آن‌جایی که دولت محوریت کمک به نیازمندان را برعهده دارد و این محوریت را بهزیستی کنترل می‌کند دریافت مبلغ 3 هزار و 700میلیارد تومان اعتبار توسط کمیته امداد از دولت صحیح نیست و کمیته امداد باید به عنوان بخشی از هزار NGO تحت پوشش بهزیستی عمل کند.

حال با تمام این نگرانی ها از هدر رفت بودجه‌ دولت و ارائه تسهیلات خارج از پوشش بهزیستی توسط کمیته امداد باید ببینیم نظر پرویز فتاح رئیس کمیته‌ امداد برای رفع هم‌پوشانی‌ها چیست؟

* فتاح، حامی رفع هم‌پوشانی

پرویز فتاح رئیس کمیته‌ امداد که استقبال ویژه‌ای از طرح تفکیک وظایف بهزیستی و کمیته‌ امداد کرده است در رابطه با احساس بهزیستی به طرح تفکیک می‌گوید: سازمان بهزیستی معتقد است نیروی انسانی متناسب با وضع  موجود را دارد بنابراین با تفکیک به مشکل خواهد خورد و در اصل این سازمان نگران است که با اجرای این طرح بخشی از وظایف توان‌بخشی که در حوزه پزشکی است از این سازمان گرفته شود اما کمیته امداد به هیچ وجه قصد دخالت در حوزه توان بخشی را نخواهد داشت.

تا جایی که ما از صحبت‌های این 2 نهاد برداشت کرده‌ایم، نگرانی‌های بهزیستی از تخصیص بودجه برای کمیته و حمایت کمیته از این طرح تفکیک است. اما آیا این مسائل در شرایط مددجویان توان‌بخشی، بی‌خانمان‌ها، زنان سرپرست خانوار، کودکان بی‌بضاعت و کودکان بیمار نیازمند تأثیری خواهد داشت؟ 

پایان این همه کش‌وقوس به نفع چه کسانی خواهد بود؟ امیدوارم مسئولان در این زمینه پاسخگو باشند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار