اصفهان؛

نیمی از حقابه گاوخونی امسال داده می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان از برگزاری همایش بین المللی روز جهانی تالاب‌ها طی سالجاری در اصفهان خبر داد و گفت: امسال برای نخستین بار نیمی از حقابه مصوبه محیط زیست و تالاب گاوخونی تخصیص می یابد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، حمید ظهرابی در همايش ملي مصرف بهينه آب در صنعت؛ چالش‌ها و راهكارها، با اشاره به اینکه میزان برداشت آب های زیرزمینی در استان 3 برابر آب های سطحی است، اظهار داشت: در حال حاضر 355 میلیون متر مکعب کسری مخازن آب داریم.

وی با بیان اینکه بعد از احداث سد زاینده رود و طی 12 سال اخیر میزان تولید آب حوضه کاهش چشمگیری داشته است، افزود: متاسفانه در دورانی که حجم تولید آب در استان به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یافته بود، برنامه ریزی های برداشت آب از حوضه را براساس سال های ترسالی تدوین کردیم.


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه تغییرات کاربری اراضی در سطح حوضه آبریز از مشکلات اصلی حوضه زاینده رود است، گفت: محدودیت شدید منابع آب و رقابت بین کاربری‌های مختلف برای بهره برداری از منابع آبی، تخلیه فاضلاب شهری، صنعتی و کشاورزی بدون تصفیه مناسب و برنامه ریزی‌های بلندمدت منابع آب بدون درنظر گرفتن ظرفیت حوضه نیز از دیگر مشکلات اصلی حوضه زاینده رود است.


وی با اشاره به اسقرار یک سوم صنایع آلاینده کشور در اصفهان، بیان داشت: 75 درصد صنعت استان در 10 درصد مساحت آن تمرکز دارند همچنین نزدیک 75 درصد صنایع ما در شعاع 50 کیلومتری اصفهان واقع شده اند که موجب آلودگی های هوا، آب و خاک شده است.
ظهرابی در خصوص شاخص کیفیت آب زاینده رود، گفت: شاخص کیفیت آب از زیر سد زاینده رود از وضعیت بسیار خوب به خوب و متوسط نزول کرده که این یکی از چالش های ما محسوب می شود.
وی با بیان اینکه بعد از تامین آب شرب، اولویت اصلی محیط زیست است، گفت: محیط زیست صاحبخانه اصلی این موضوع است و نباید صاحبخانه را بیرون کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با تاکید براینکه مدیریت زیست بومی باید یکپارچه و مشارکتی باشد، تصریح کرد: اما اکنون شیوه مدیریتی ما در این زمینه یکسونگر است مانند شیوه مدیریتی ما و سازمان آب منطقه ای که نتیجه آن کم آبی و خشکسالی است.
وی ابراز کرد: برای مدیریت زیست بوم حوضه آبریز زاینده رود باید ابتدا ذی‌نفعان اصلی را شناسایی کرد و سپس اهداف بلند مدت تنظیم شود.

ظهرابی با تاکید بر اینکه امسال برای نخستین بار قرار است نیمی از آنچه که در شورای عالی آب کشور به عنوان حقابه زاینده رود و تالاب گاوخونی مصوب شده، تخصیص می یابد.


وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و اکولوژیکی از ضرورت‌های مقابله با بحران‌های آب محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: توقف بارگذاری‌های جدید و افزایش بهره وری مصرف آب و اصلاح بارگذاری‌های صورت گرفته و متناسب کردن با ظرفیت زیست محیطی و بازیافت و بازچرخانی آب، از راهکارهای عمده احیای حوضه زاینده رود است.


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در پایان از برگزاری همایش بین المللی روز جهانی تالاب ها طی سالجاری در اصفهان خبر داد و گفت: دبیرکل کنوانسیون رامسر و سفیران کشورهای مختلف از مدعوین این همایش هستند


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/ف



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.