افزایش بدهی‌های عربستان/ آل‌سعود در آستانه سقوط

به دنبال کاهش بهای نفت، بدهی‌های بین‌المللی عربستان سعودی در حال افزایش است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بیزنس اینسایدر، عربستان سعودی برای تأمین کسری بودجه خود به زودی وادار خواهد شد از کشورهای ثروتمند جهان پول قرض کند. ریاض به دلیل سقوط بهای نفت به شدت دچار کسری بودجه شده است. این مطلب در گزارشی از مجله «فایننشال تایمز» منتشر شد.

در گزارش فایننشال تایمز آمده است: بدهی‌های عربستان سعودی تا سال 2020 (1399)، معادل 50 درصد تولید ناخالص این کشور خواهد شد. این درحالی است که در سال جاری میلادی، میزان بدهی‌های این کشور تنها معادل 6.7 درصد تولید ناخالص است. «اس اند پی،» یک سازمان آمریکایی اعتبارسنجی، اعلام کرد اعتبار مالی عربستان کاهش یافته است. این سازمان وضع اقتصادی عربستان را در نوسان نزولی توصیف کرد.

براساس گزارش «اس اند پی» مازاد بودجه عربستان در پایان سال 2013 (1392) معادل 13 درصد تولید ناخالص این کشور بود؛ اما این وضع با کاهش بهای نفت به سرعت تغییر کرد و در سال 2015، عربستان معادل 16 درصد تولید ناخالص ملی در بودجه خود دچار کسری شد.

سازمان اوپک، تولید نفت را در جهان کنترل می‌کند و عربستان عضوی مهم در آن بشمار می‌رود. در سال گذشته، علی‌رغم کاهش بهای نفت اوپیک تصمیم بر افزایش تولید نفت گرفت که این امر سقوط بهای نفت از 100 دلار به 50 دلار را به دنبال داشت. سیاست اتخاذکنندگان این تصمیم آن بود که تولید کنندگان ضعیف را از بازار نفت بیرون کند ومهم‌تر آنکه ایران را تحت فشار قرار دهند، هرچند که درآمد آنها از بازار نفت کاهش یابد. اما نتیجه این اقدام، قربانی شدن خود عربستان سعودی بود.

«خالد الفالح،» رئیس شرکت سعودی آرامکو  شرکت نفت دولت سعودی در گفتگو با فایننشال تایمز اذعان کرد: «ما می دانستیم که دچار مشکل خواهیم شد؛ اما بزرگی مشکل بسیار بیش از انتظار ما بود.»


انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار