رئیس کمیسیون برنامه بودجه مجلس بسیاری از پارادوکس‌های اجرای برنامه‌های توسعه‌‌ای کشور را تشریح کرد.

غلامرضا کاتب نماینده مردم گچساران با نزدیکی به زمان ارائه برنامه ششم توسعه از سوی دولت به مجلس، بسیاری از پارادوکس‌های تدوین برنامه‌های توسعه‌ای کشور را، در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان  تشریح کرد.

وی گفت: معتقدم نه می‌شود برنامه‌های توسعه‌ای را کنار و نه می‌شود آنها را بطور صد درصد پذیرفت.

تاجگردون در ارزیابی خود نسبت به اجرای برنامه‌های توسعه‌ای سال های گذشته، افزود: متأسفانه در برنامه‌های سابق کارهای بزرگ در کنار احکامی که عمدتا در ردیف آمال و آرزوها قرار دارند به فراموشی سپرده شد و در قبال آن احکامی که به هیچ وجه قابل سنجش نیستند و تنها در حد شعار و حرف‌اند، در کتاب برنامه‌ها گنجانده شد که این خود می‌تواند اصل‌های مهم برنامه‌ای را بهم بریزد. 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه متذکر شد: بنده معتقدم دولت طبق وعده‌های خود، باید احکامی که ضرورت بررسی آنها دیده می‌شود را به طور جداگانه مورد بررسی قرار دهد، لذا مهم این است که برنامه ما اگر می‌خواهد در مسیر سیاست های چشم انداز کلی حرکت کند ، آن دسته از این احکامی به مجلس ارائه شود که صرفا در جهت عملیاتی شدن سیاست‌های کلی قرار گیرد؛ مثلا اگر ما به دنبال حصول رشد اقتصادی 8 درصدی هستیم باید ببینیم چه آیتم‌هایی می‌تواند ما را در این مسیر کمک کند بنابراین دولت باید در این مسیر مجلس را توجیه کند که برای رسیدن به اهدافش، مثلا رشد اقتصادی 8 درصدی چه منابعی نیاز دارد تا پس از آن ما این موضوع را یعنی رشد اقتصادی 8 درصدی را در کتاب برنامه‌ها بیاوریم.

تاج‌ گردون افزود: بنده معتقدم اگر ما نتوانیم منابع موثری در برنامه تجویز کنیم نمی‌توانیم مثلا به هدف رشد اقتصادی 8 درصدی دست بیابیم. 

وی با بیان اینکه به خوبی می‌توان تعریفی روشنی از برنامه‌های توسعه‌ای داشت تصریح کرد: معتقدم به خوبی هم می‌توان برنامه‌های توسعه‌ای کشور را تعریف و هم می‌توان آنها را مورد نقد قرار داد.

آرزوهایمان را در برنامه‌های توسعه‌ای نگارش می‌کنیم

تاج گردون با بیان اینکه ما در برنامه‌های توسعه‌ای کشور حرف از آمال و آرزوها می‌زنیم بیان داشت: ما اگر بتوانیم در راستای اجرای برنامه‌های توسعه‌ای تنها به اهداف برنامه‌ها بپردازیم، موفق خواهیم شد که به نظر می‌رسد دولت یازدهم قصد دارد در سالجاری به این مهم بیشتر توجه کند؛ یعنی اینکه دولت می‌گوید برنامه من تنها برنامه چشم‌انداز سیاست‌های کلی است که اگر مجلس در این زمینه با دولت در جهت تصویب احکام دائمی برنامه‌ها همکاری کند تمام ابعاد برنامه قابل سنجش خواهد بود. 

رئیس کمیسیون برنامه بودجه مجلس با بیان اینکه هیچ برنامه توسعه‌ای را نتوانستیم تا به حال به خوبی ارزیابی کنیم تأکید کرد: به نظر می‌رسد تاکنون برنامه سوم قابل ارزیابی بوده و ما از مابقی برنامه‌ها، ارزیابی مطلوبی نداشته ایم.

تقویم زمانی اجرای برنامه‌های توسعه‌ای غلط است

تاج گردون با اشاره به تقویم زمانی برنامه‌های توسعه‌ای در مسیر شکل‌گیری دولت‌ها و مجالس اظهار داشت: این مفهوم بدین منظور است که مثلا دولتی به عنوان دولت آقای روحانی سرکار می‌آید و این دولت از ابتدای فعالیت خود باید دو سال باقی مانده برنامه توسعه‌ای دولت قبل را اجرایی کند و یا اینکه یک مجلس در آینده می آید که باید یک برنامه‌ای را که مجلس سابق تصویب کرده، پیگیری کند بنابراین بنده معتقدم عدم تقویم زمان‌بندی مناسب در اجرای برنامه‌ها در مسیر شکل‌گیری دولت‌ها و مجالس می‌تواند به بسیاری مشکلات دامن بزند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه عدم تقویم زمان‌بندی مناسب در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای یکی از معضلات جدی در عملیاتی کردن برنامه‌هاست، گفت: نباید فراموش کنیم که مثلا آقای احمدی نژاد در دولت خود عنوان کرد که نمی‌خواهد برنامه چهارم توسعه را اجرایی کند و حتی برنامه‌ای هم جایگزین برنامه چهارم نکرد بنابراین این قبیل مشکلات می‌تواند تقویم زمانی اجرای برنامه‌ها را با مشکل روبرو کند. 

وی افزود: بنده معتقدم اگر ما بخواهیم تنها سیاست‌های کلی چشم‌انداز  را مدنظر قرار دهیم دیگر فرقی نمی‌کند دولت‌ها با چه رویکردی قرار است برنامه‌ها را اجرایی کنند؛ یعنی اینکه اگر بتوانیم سیاست‌های کلی چشم انداز را کمی بکنیم، دیگر تأثیر نگاه سیاسی دولت‌ها در برنامه‌ها به چشم نخواهد خورد.

تاج گردون با بیان اینکه محور قرارگرفتن سیاست‌های کلی چشم‌انداز می‌تواند مشکلات برنامه‌ای کشور را حل کند در پایان خاطر نشان کرد: بنده معتقدم برنامه‌های توسعه‌ای باید در تناظر سیاست‌های کلی چشم‌انداز قرار گیرد که این امر می‌تواند تأثیر موثری داشته باشد. 

انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار