رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تهمت زدن و آزرده کردن دیگران رفتاری غیراصولی در یک حکومت است.

تهمت‌زدن به دیگران در جلسات‌پنهانی ایجاد دشمنی می‌کند/روند بودجه کشور باید اصلاح شود
به گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست شورای اداری استان البرز با اشاره به برخی اختلاف نظر‌ها در رابطه با مسائل گوناگون کشور گفت: برخی از مناقشات در شرایط کنونی در کشور وجود دارد که ممکن است افراد در این رابطه اختلاف نظر داشته باشند اما این مسائل را نباید به دشمنی کشاند. از این رو باید تحمل‌ها در سطح مسائل مختلف درست تنظیم شود.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر در جلسات پنهانی علیه این و علیه آن برخی افراد شب نامه پخش کرده و دیگران را متهم کنند این موضوع موجب ایجاد دشمنی می‌شود.
 
وی تصریح کرد: تهمت زدن بهم و آزرده کردن دیگران رفتاری غیر اصولی در یک حکومت است. البته ما افتخار می‌کنیم که در جمهوری اسلامی مردم سالاری وجود داشته و همراه با مردم سالاری اخلاق و معنویت را رعایت می‌کنیم ولی با حیثیت مومن را حفظ کرد البته در چند سال اخیر این موضوع در کشور رایج شده به شکلی که استعداد‌ها را در برابر هم قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه قطعا هیچوقت در جامعه‌ای که ذهن منقبض داشته باشد رشد پیدا نمی‌کند، افزود: به طور حتم روحیه یأس و منفی بافی در کشور باعث رکود می‌شود از این رو در تمام امور حتی در مسائل ملی نیز باید به این موضوعات توجه شود.
 
لاریجانی ادامه داد: در شرایط کنونی بحث هسته‌ای با دستور و پیام رهبر معظم انقلاب و فرمایشات ایشان خاتمه یافته و باید به آن پایان داده شود و در شرایط کنونی باید به اجرای درست برجام تمرکز کرد اما باز شاهد هستیم که برخی‌ها مطالبی را شروع کرده و مطرح می‌کنند حال این سوال پیش می‌آید که این اظهارات چه خاصیتی برای کشور دارد.
 
رئیس مجلس تصریح کرد: به طور حتم این اظهارات و حر ف‌ها تنها موجب بروز تلقی‌های غلط می‌شود و مردم در پی آن دستشان برای سرمایه گذاری می‌لرزد زیرا ایجاد شبهه موجب ترس مردم می‌شود.
 
وی با اعلام اینکه یک جامعه سالم برای رشد تولید و توسعه اقتصاد خود نیازمند انگیزه و روحیه است افزود: رسانه‌ها و حتی سیاستمداران باید فضای امید، انگیزه و روحیه را در کشور ایجاد کنند همچنین باید از مناقشات و درگیری‌ها که موجب انحراف ذهن جامعه از مسائل اصلی کشور به ویژه رونق اقتصاد می‌شود پرهیز کرد.

لاریجانی اختلاف نظر در کشور را یکی از شاخصه‌های دموکراسی خواند و گفت: در شرایط کنونی شاهد هستیم که یک فرد درباره موضوعی نظر می‌دهد حال باید اجازه داد که دیگران نیز نظر دهند اما متأسفانه می‌گویند او خائن است از طرفی دیگر کشوری از لحاظ مردم سالاری می‌تواند پایداری داشته باشد که تحملش نسبت به آراء مختلف بالا باشد از این رو تحمل کم در این بخش به ضرر مردم سالاری است.
 
وی افزود: البته اینگونه مسائل و اظهارات در زمان انتخابات رخ می‌دهد اما باید دانست که تخریب‌ها و اظهارات بر علیه افراد اقدامی ضد مردمسالاری است بنابراین در این امور باید اجازه داده شود تا موافقان نیز نظرشان را بدهند از این رو نمی‌توانیم بگوییم که ما مخالف یک مسئله هستیم و بقیه منحرفان هستند.
 
رئیس مجلس ادامه داد: در این رابطه امکان دارد که یک عده یک سبک را بپسندند و عده‌ای سبک دیگر را قبول داشته باشند از این رو تهمت زدن به هم و آزرده کردن دیگران رفتاری غیر اصولی در یک حکومت است بنابراین وقتی این مسائل در اجتماع کنترل نشود در ‌‌نهایت زمینه ایجاد دشمنی را فراهم می‌کند.
 
وی افزود: اگر در شرایط کنونی به کشور نگاه کنیم از نظر اسلامی و ملی به یک منش عاقلانه، دینی و فکری نیاز داریم از این رو من هیچوقت در صحبت‌ها و فرمایشات مراجع و علما اقداماتی همچون تخریب و پرده دری را مشاهده نکرده‌ام از این رو به طور حتم گاهی این اقدامات و مسائل کشور را از حرکت سالم به ویژه در حوزه اقتصادی باز می‌دارد.

لاریجانی با اشاره به وضعیت سرمایه گذاری و عمرانی در استان البرز  گفت: استان البرز در برخی مسائل مانند رشد جمعیت و مهاجرت پذیری با بسیاری از استان های دیگر متفاوت بوده از این رو در بحث سرمایه گذاری و ساماندهی ادارات نیز باید اقدام متفاوتی انجام شود از این رو می بایست در برنامه ششم توسعه و بودجه سال آینده تدابیری برای رشد این استان اندیشیده شود.

وی تصریح کرد: در بودجه سالیانه باید فصلی برای مدیریت شهری دیده شود که مجلس در این حوزه برای ایجاد سرفصل مشکلی ندارد البته شهرداران کلان شهرها در این رابطه قبلا نامه ای نوشته بودند از این رو در این حوزه باید روی مسائلی تمرکز شود تا در نهایت مشکلات در کشور رفع شده و کار شهرداری ها روان شود.

رئیس مجلس ادامه داد: این مسئله به این معنی است که اگر می خواهیم به شهرداری ها مجوزهایی دهیم باید نتیجه آن برداشته شدن بار از روی بودجه کشور باشد البته شرایط کلان شهرها از نظر مدیریت شهری متفاوت بوده و می توان این سیاست ها را دو سطحی کرد از این رو در ا ین رابطه می توان مجوزهایی برای استفاده از اموال غیر منقول و تهاتر صادر کرد.

وی تصریح کرد: کشور در چند سال اخیر دوره سختی را سپری کرد که این فشارها و مشکلات به علت تحریم ها و سنگ اندازی های صورت گرفته و بخشی به علت سوء مدیریت دستگاه های اجرایی بوده است که این مسئله به این معنی است که اگر اشکالات ساختاری و سوء مدیریت در کشور نبود به مقدار کنونی کشور دچار مشکل نمی شد.

لاریجانی ادامه داد: در شرایط کنونی دستگاه های اجرایی به بخش خصوصی بدهکار هستند که این مسئله به علت وضع تحریم ها نبوده بلکه سوء مدیریت در آن دخیل بوده است در این رابطه یکی از مسئولان دستگاه های اجرایی به من گفت که ما حدود 30 هزار میلیاردتومان به بخش خصوصی بدهکار هستیم.

وی با بیان اینکه بدهی دستگاه های دولتی به بخش خصوصی مغایر با سیاست های حمایتی از این بخش است گفت: به طور حتم سهم سوء مدیریت و مشکلات کنونی اقتصاد بیش از تحریم ها است که نتیجه این مسئله ایجاد تورم، افزایش فشار بر مردم، کند شدن روند آبادانی کشور و منفی شدن نرخ رشد اقتصادی بوده است و هنوز هم اقتصاد ما در رکود قرار دارد البته در شرایط کنونی کشور از یک گردنه عبور کرده و امیدوارم بعد از توافق کشورهای دیگر عاقلانه عمل کرده و شرایط آبادانی فراهم شود.

رئیس مجلس اقتصاد کشور را به یک رودخانه کم آب تعبیر کرد و گفت: تحریم ها مانند سنگ بزرگی در یک رودخانه است از این رو اگر آن رودخانه پرآب باشد آن سنگ مانع جاری شدن آب می شود حال این سوال پیش می آید که آیا رودخانه اقتصادی کشور ما پر آب است که با برداشته شدن سنگ تحریم بار دیگر به جریان بیافتد، این مسئله نشان می دهد که همزمان با برداشته شدن تحریم ها ما باید تحول بزرگی را در حوزه اقتصادی صورت دهیم.

وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در حمایت از مردمی شدن اقتصاد و بخش خصوصی تصریح کرد: متأسلفانه ما در شرایط کنونی از بخش خصوصی حمایت نمی کنیم که این موضوع به علت رسوبات چپ گرایی قبل از انقلاب است که با ما تا کنون ادامه داشته است.

لاریجانی با اعلام اینکه آبادانی کشور بدون حضور مردم و بخش خصوصی امکان پذیر نیست یادآور شد: قطعا با اقتصاد دولتی کارها به جلو نمی رود از این رو باید برای توسعه اقتصادی تلاش صورت گیرد البته مجلس قوانینی را برای خارج کردن اقتصاد از رکود و حمایت از تولید تدوین کرده که باید آنها اجرایی شود.

وی با اعلام اینکه تاکنون بیش از 400 هزار میلیارد تومان طرح عمرانی در کشور کلنگ زده شده است، افزود: این میزان کلنگ زنی در کشور در حالی صورت گرفته که کل بودجه عمرانی کشور در یک سال حدود 30 هزار میلیارد تومان است. از این رو ما باید در جهت واگذار کردن این پروژه‌ها و کارها به بخش خصوصی و مردم اقدام کنیم.

لاریجانی با بیان اینکه من بعید می‌دانم وضع اقتصادی کشور در سال آینده تکانی بخورد، تصریح کرد: درست است که بعد از توافق هسته‌ای ما می‌توانیم نفت بیشتری بفروشیم اما باید در حوزه اقتصادی جاکن شویم تا بتوانیم مشکلات اقتصادی کشور را حل کنیم. از طرف دیگر به طور حتم اهداف اقتصادی کشور برای تحقق رشد 8 درصدی با ساختار کنونی محقق نمی‌شود، از این رو شاید رشد 3 درصدی در کشور ایجاد شود اما این موضوع مشکلات را حل نمی‌کند.

وی با اعلام اینکه در شرایط کنونی حدود 800 هزار میلیارد تومان نقدینگی در دست مردم وجود دارد، گفت: به طور حتم باید این اعتبارات را به سمت پروژه‌های عمرانی سوق داد. از طرفی دیگر یکی از مشکلات بزرگ در ساختار بودجه‌ای کشور است به طوریکه هم اکنون سیستم اجرایی کشور فربه شده و پولی برای آبادانی کشور نمی‌ماند از این رو در سطح استانی و ملی باید بتوانیم کشور را ارزان مدیریت کنیم.

رئیس قوه مقننه با اشاره به نقش کنونی کشور در حوزه اقتصاد گفت: خوشبختانه جمهوری اسلامی در مسائل استراتژیک منطقه‌ای خوب عمل کرده است و حرکت ما نسبت به همسایگان از عقلانیت برخوردار بوده، البته یک زمانی کشورهای بزرگ در رابطه با نقش ایران در منطقه خرده می‌گرفتند اما امروز می‌دانند که راه ایران عقلایی است و نسبت به کشورهای دیگر با استراتژی عقلانی عمل می‌کند.

لاریجانی ادامه داد: در شرایط کنونی همه جایگاه ایران در منطقه را تائید می‌کنند و می‌گویند جمهوری اسلامی تاثیرگذار است، در صحنه بین الملل نیز ماجرای هسته‌ای به صورت عقلایی حل شد، البته منتقدانی در این رابطه وجود دارند ولی برای حل این مسئله ساعت‌ها ساعت فکر و اندیشه شده و در تمام مولفه‌ها فکر و تصمیم‌گیری صورت گرفته است از این رو بر روی هم رفته و در مجموع ایران در توافق توانست که دانش هسته‌ای، مسئله تحقیق و توسعه و رفع تحریم‌ها را صورت دهد.

انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار