رئیس اتحادیه کشوری تولیدکنندگان فرش دستباف ایران از فعالیت ۲۰۰ هزار فرشباف حرفه‌ای در آذربایجان شرقی خبر داد که ۳۰ درصد تولید این نوع فرش در کشور در اختیار دارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛اسماعیل چمنی با بیان اینکه هنوز 130 هزار نفر از این قالی بافان بیمه نیستند اعلام کرد: اگر واقعا می خواهیم اقتصاد مقاومتی در تولید و صادرات عینیت یابد باید تسهیلات ارزان قیمت را به تولید کنندگان کالاهایی اختصاص دهیم که علاوه بر اشتغال زایی ارز آوری نیز داشته باشند که تولیدکنندگان فرش در اولویت دریافت تسهیلات ارزان قیمت هستند نه خریداران خودرو .

کارشناس ارشد فرش های هنری و نفیس آذربایجان شرقی با بیان مشکلات قالی بافان ارتقاء امنیت شغلی برای قالی بافان با هدف افزایش انگیزه فعالیت آنان را بسیارمهم دانست و با اشاره به اینکه در 8 سال اخیر فقط تعداد محدودی از قالیبافان بیمه شده اند ابراز تاسف کرد .

وی با بیان مزیت های زیاد فرش دستباف در تولید ملی و اشتغال افزود : با این حال بافندگان فرش دستباف و قالی بافان از منابع درآمدی بسیار پایین و قدرت چانه زنی پایین تر برخوردارند.

چمنی یاد آور شد: یک ششم جمعیت آذربایجان شرقی درعرصه هنر قالی بافی فعالیت دارند، و فرش دستباف درکنار افزایش اشتغال در حفظ بنیان خانواده ، پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی ، حفظ محیط زیست بسیار مفید است .

رئیس اتحادیه کشوری تولیدکنندگان فرش دستباف با اشاره به شهرت جهانی فرش دست باف ایران رفع مشکلات صنعت فرش را نیازمند همدلی و مدیریت واحد دانست و پیشنهاد کرد :تبدیل مرکز ملی فرش به سازمان ملی فرش می توان بسیاری ازمشکلات هنرمندان را حل کرد وتشکیل فراکسیون فرش دستباف زیرنظرکمیسیون صنایع و معادن مجلس و اختصاص ردیف بودجه جداگانه به فرش دستباف ضروریست .

وی با انتقاد از اینکه حمایت های لازم از هنر فرش دستباف نمی شود افزود: سوال می کنم چرا به خودرو تسهیلات 25 میلیون تومانی داده می شود ولی به فرش دستباف که هنر اول تولید ملی است و در افزایش اشتغال ، امنیت خانواده، اقتصاد مقاومتی به عنوان تولید ملی و ارز آوری و ارزش افزوده تاثیر گذار بوده اهمیت داده داده نمی شودکما اینکه بیش از 50 درصد قالی بافان به علت کمبود درآمد و مشکلات مالی در خانه های استیجاری زندگی می کنند و بافت یک قالی گاهی تا بیش از 2 سال طول می کشد و قالی باف تا آن زمان مجبور به کسب درآمد با شغل دوم نیز هست.

اسماعیل چمنی همچنین اختصاص یارانه همانند بنزین به بافندگان، تولید کنندگان و حتی مصرف کنندگان هنر فرش دستباف با هدف حمایت از تولید و عرضه این هنر را ضروری دانست.

وی با ابراز تاسف از اینکه به تازگی بیمه برخی از قالی بافان به دلایل نامعلوم از طریق تامین اجتماعی قطع شده افزود: طبق قانون باید برای تایید بیمه قالی بافان نمایندگانی از اتحادیه فرش، سازمان صنعت و معدن و تامین اجتماعی برای بازدید حضور داشته باشند که متاسفانه فقط یک نفر از طرف تامین اجتماعی این امر را انجام می دهد و در این مورد حقوق قالیبافان رعایت نمی شود.

وی از بیمه به عنوان دغدغه بزرگ قالی بافان یاد کرد و گفت :امسال به علت بدهی دولت به تامین اجتماعی هیج بیمه گذار جدیدی اضافه نشده و این خود یک نا امیدی و یاس در این قشر تلاشگر ایجاد می کند .

رئیس اتحادیه کشوری تولیدکنندگان فرش دستباف تبریز با اشاره به اقدامات انجام شده برای حفظ جایگاه این هنر گفت: اتحادیه فرش تبریز به عنوان اولین اتحادیه ایران عضو شورای صنایع دستی جهانی شده و هر سال از سوی سازمان جهانی برای تمدید اعتبار نامه ثبت جهانی فرش دستباف تبریز ارزیابی می شودکه اگر استاندارها رعایت نشود این عنوان پس گرفته خواهد شد.

به گفته چمنی بر اساس مصوبه دائمی اعضای شورای شهر تبریز با هدف حمایت از قالی بافان بدهی به شهرداری اعضای اتحادیه های صنفی مرتبط با تولید و فروش فرش دستباف تا سقف 100 میلیون ریال از بخشوده می شوند.

این فعال عرصه صنعت فرش تبریز همچنین پی گیری بیمه قالیبافان، افزایش ارتباط با رسانه ها، شفاف سازی قانون، ارائه وام های کم بهره ،افزایش تولیدات وعملیات اجرایی ایجاد مجتمع فرهنگی ورزشی رفاهی برای خانواده بزرگ فرش دستباف آذربایجان شرقی از دیگر اقدامات اتحادیه فرش تبریز است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف ایران با اشاره صادرات 1 میلیارد و 200 میلیون دلاری فرش ابراز امید واری کرد: در صورت حمایت از هنرمندان و تولید کنندگان قالی گامهای بیشتری برای افزایش صادرات برداشته شود.

کارشناس ارشد فرش های هنری و نفیس در ادامه ایجاد نمایشگاههای دائمی درآذربایجان شرقی را برای معرفی هنر فرش ایرانی به گردشگران داخلی و خارجی مهم دانست و افزود: بعد از ثبت جهانی فرش گردشگران داخلی و خارجی بیشتری برای دیدن این هنر زیبا و ظریف تشویق می شوند و ایجاد نمایشگاههای دائمی نیز فقط با حمایت های دولتی امکان پذیر است.

اسماعیل چمنی جایگاه فرش دستباف ایران به ویژه آذربایجان شرقی را در دنیا شناخته شده دانست

وگفت: باید دیپلماسی فرش دستباف ایران را در دنیا ایجاد کرد ودر صورت حمایت واقعی مسئولان و دولتمردان صادرات فرش می تواند جایگزین نفت شود .

وی یادآورشد: هیچ کالایی تاکنون همانند فرش مدیریت جهانی نداشته از این رو باید برای حفظ جایگاه جهانی قالی بافان و تولید کنندگان فرش قوانین نیز متناسب با استاندارهای جهانی باشد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف تبریز با اشاره به تنوع شغلی این حوزه از تولید تا فروش گفت: هنر قالی بافی بیش از 30 شغل در حوزه تولید تا فروش فرش ازجمله طراحی فرش، رنگرزی، ریسندگی.و غیره ایجاد می کند که این امر نشان دهنده اهمیت این هنر در افزایش اشتغال زایی است.

وی 30 درصد تولید و صادرات فرش دستباف کشور، را متعلق به آذربایجان شرقی دانست و افزود: بیش از یک سوم تولید وصادرات فرش دستبافت کشور از استان آذربایجان شرقی و بیش از پانصد هزار نفر در استان به طور مستقیم و غیر مستقیم از این هنر، صنعت ارتزاق می کنند.

چمنی فرش دستباف تبریز را یکی از ارزشمندترین و مهمترین هنرهای صنعت تبریز دانست و اذعان کرد: این هنر از جمله هنرهای های انگشت شماری است که بیش از 80 درصد ارزش افزوده دارد و اشتغال زایی در این حوزه با کمترین سرمایه ممکن است و در واقع اقتصاد مقاومتی در تولید فرش دستباف عینیت پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه فرش دستبافت تبریز فرشی منحصر به فرد و در دنیا بی‌نظیر است، خاطر نشان کرد: فرش دستبافت تبریز و آذربایجان قدمت سه هزار ساله دارد و در همه نقاط توریستی و تجاری جهان به خصوص کشورهای ثروتمند ، ایران را با فرش می شناسند که ثبت جهانی فرش دست باف مهر تأییدی بر این امر بود.

کارشناس ارشد فرش های هنری و نفیس استان آذربایجان شرقی فرش را هنر اول و صنعت اول دانست و افزود: نجات کشور در افزایش تولید کالاهای با کیفیت داخلی با محوریت فرش دستباف می تواند به طور واقعی به اقتصاد مقاومتی کمک کند .

چمنی همچنین گفت : درزمینه فرش دستباف ایرانی به ویژه آذربایجان شرقی تا کنون هیچ کشوری نتوانسته با ما رقابت کند، و به همین خاطر ایجاد دیپلماسی فرش دستباف ایران در دنیا ضروریست.
انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.