وزیر امورخارجه کشورمان گفت: مذاکرات پیرامون سند بازطراحی راکتور اراک پایان یافت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "محمدجواد ظریف" وزیر امورخارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای بلژیکی خود اظهار داشت: ما در حوزه‌های حمل و نقل ، فناوری و سایر حوزه‌های تکنیکی می‌توانیم با دوستان بلژیکی تجربه کنیم.

وی ادامه داد: زمینه گسترش روابط در حوزه اقتصادی و تقویت مناسبات دو کشور فراهم است و یقین داریم می توان از این فرصت بهترین‌ استفاده‌ها را کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به  گفتگوهای امروز خود با همتای بلژیکی اظهارداشت: ما امروز پیرامون مسائل سیاسی نیز گفتگوهایی داشتیم و یادداشت تفاهمی را امضا کردیم برای گسترش تبادلات سیاسی بین وزارت خارجه و نمایندگی‌های ما در سازمان‌های بین‌المللی که این یادداشت این امکان را به ما می دهد در حوزه‌های مورد علاقه تبادل نظر داشته باشیم.

در ادامه دیدیه ریندرس وزیر امور خارجه بلژیک نیز اظهار داشت: روابط بین ایران و بلژیک روابطی قدیمی است.
وی ادامه داد: علاوه بر بازگشت یک سری آثار تاریخی ما یک ارشیوی از روابط اولیه میان پادشاه بلژیک و ایران را نیز ما حاضر هستیم در اختیار ایران قرار دهیم.

وزیر خارجه بلژیک افزود: یک یادداشت تفاهم در زمینه مشورت های سیاسی بین دو کشور امضا شد که در همه زمینه‌ها بتوانیم با هم گفتگو داشته باشیم از جمله موضوع حقوق بشر که می تواند بحث گفتگو بین ایران و اتحادیه اروپا باشد. همچنین پیرامون بخش اقتصادی نیز می‌توانیم گفتگوهایی داشه باشیم چرا که حدود 20 شرکت تجاری از بلژیک به ایران آمده اند.

ویندرس گفت: ما در برابر چالش‌های بسیار مهمی قرار گرفته ایم که مهمترین آن تروریسم است و بروکسل اولین کشوری بود که قربانی این موضوع شد و امروز با موج مهاجران جنگی از سوریه مواجه شده است و راه  حل سیاسی چاره کار بوده و راه‌حل نظامی تاثیرگذار نخواهد بود.

وزیر خارجه بلژیک تاکید کرد: با توجه به اینکه اخیرا به توافق هسته‌ای دست پیدا کرده‌ایم امیدوارم از طریق گفتگو نیز بتوانیم مشکلات دیگری را حل کنیم.

وی ادامه داد: در زمینه فرهنگی نیز می توانیم همکاری‌هایی را داشته باشیم، موسسه هنرهای زیبایی بلژیک مایل است تا با همتای ایرانی مشارکت داشه باشد. امیدواریم بتوانیم راه تبادل تجارب در زمینه اقتصادی و پزشکی هسته‌ای و ... را هموار کنیم.

پاسخ به پرسش خبرنگاران:

ایران ارتباط خوبی با دمیستورا دارد

ظریف: جمهوری اسلامی ارتباط بسیار خوبی با آقای دمیستورو دارد و همواره ایران برای صلح و ثبات در سوریه تلاش کرده و بر خلاف برخی از دوستانمان که معتقدند راه حل نظامی در سوریه وجود دارد ما معتقدیم که این کشور تنها راه حل سیاسی دارد و همیشه اصرار کردیم که وظیفه جامعه بین‌المللی است که با تروریست‌ها مقابله کند .

وی ادامه داد: متاسفانه برخورد غیر قابل قبول برخی کشورها باگروه‌های تروریستی که مردم سوریه را به خاک و خون کشیده‌اند باعث شده این موضوع به معضلی برای کل جهان تبدیل شود.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: در نهایت دنیا باید با ترورسیم برخورد کند و مردم سوریه نیز باید خود سرنوشت کشورشان را تعیین کنند.
ظریف با اشاره به اینکه نباید اجازه دهیم تا تروریست‌ها به منابع مالی دسترسی پیدا کنند گفت: نباید بگذاریم که تروریست‌ها بتوانند نفت بفروشند و در نهایت باید به این سوال پاسخ  داده شود که چگونه گروه‌های تروریستی امروز نفت را به فروش می رسانند؟، چه کسی نفت داعش را خریداری می کند؟، ‌کدام بانک‌ها درآمد نفتی این گروه خطرناک را برای آن حفظ می‌کند؟‌ و این ها سوال های مهمی است که باید به آن پاسخ داده شود.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: هنوز احساس می شود که برخی از کشورهای منطقه به این واقعیت پی نبرده‌اند که داعش و افراط یک خطر برای همگان است بلکه خیال می کنند که می توانند بعنوان یک مهره از این تهدید بین‌المللی استفاده کنند.

وی تاکید کرد: تلاش نکنیم آینده مردم سوریه را ما تعیین کنیم و معضل تروریست را به مردم آن بسپاریم.

یمن تنها راه حل سیاسی دارد

ریندرس: همانطور که گفتیم در یک سری از درگیری ها تنها راه‌حل سیاسی چاره کار است.

وی ادامه داد: در مورد یمن هدف این است که نشست هایی برگزار شده و روند سیاسی ایجاد شود که از همه بازیگران دعوت شود تا پشت یک میز قرار گرفته و گفتگو کند چرا که برای یمن هیچ راه‌حل نظامی وجود ندارد.

پایان مذاکرات پیرامون سند بازطراحی راکتور اراک

ظریف با اشاره به اجلاس آتی وین گفت: دو موضوع مهم در این رابطه در دستور کار است یکی تعیین گروه‌های تروریستی و اینکه چه گروه هایی در این دسته قرار می گیرند و همینطور توافق درباره نحوه ادامه کار ،‌ما اعتقاد داریم در این زمینه باید همان دو اصل اشاره داشته باشیم که مبارزه با تروریسم یک وظیفه اصلی بین‌المللی است و سرنوشت مردم سوریه مربوط به خود آنان است.

وی پیرامون این موضوع که
ایران در چه سطحی در نشست وین در ارتباط با سوریه شرکت می‌کند؟‌ گفت: به دلیل هم‌زمانی سفر رییس‌جمهور به اروپا هنوز معلوم نیست ایران در چه سطحی در این نشست شرکت می‌کند.

وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد:
مذاکرات سند رسمی بازسازی اراک تمام شده است و در حاشیه اجلاس در مورد نحوه امضا مذاکره خواهیم کرد چرا که همه وزرای خارجه در اجلاس وین نخواهند بود. اهمیت امضا این سند بعنوان یک اقدام مقدماتی برای شروع اقدامات ایران در زمینه هسته‌ای موضوعی است که همواره بر آن تاکید داشتیم و باید این سند هر چه سریعتر امضا شود.

انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار