رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سهم سوء مدیریت در بخش اقتصاد کشور بیش از تحریم‌ها است، گفت: نرخ رشد کشور در دوره‌ای منفی بود و در حال حاضر نیز با مشکل مواجه‌ایم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، در جلسه شورای اداری استان البرز که پیش از ظهر امروز، یکشنبه، با حضور استاندار و جمعی از مدیران کل در سالن شهدای دولت برگزار شد، اظهار کرد: بخشی از مسائل و مشکلات استان البرز اختصاصی و بخشی دیگر با استان های کشور مشابه است.

وی در ادامه به پدیده مهاجرت در استان البرز اشاره کرد و گفت: البرز در این زمینه با دیگر استان ها متفاوت است به همین منظور باید در برنامه ششم توسعه و بودجه سال آینده تدابیری ویژه اندیشیده شود.

لاریجانی در ادامه در خصوص بهره برداری برخی پروژه ها توسط شهرداری کلانشهرها، گفت: اختصاص سرفصل به مدیریت شهری یکی دیگر از تمهیداتی است که می توان در این زمینه اتخاذ کرد، البته باید به محتوای آن پرداخته شود تا علاوه بر روان کردن کار شهرداری ها، باری را نیز از دوش دولت بردارد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر به شهرد اری ها کمک می کنیم برای آن است که فشار از بودجه های دولتی برداشته شود چرا که شرایط کلانشهرها نسبت شهرداری های خرد متفاوت است.

انتقادها در خصوص برجام منجر به تلقی اشتباه نشود

وی در ادامه افزود: مجلس شورای اسلامی به استفاده از اموال غیرمنقول و تهاتر توسط دستگاه های دولتی مخالف نیست، در برنامه پنجم هم این اجازه داده شده بود تا بخشی از امور کشور توسط این مهم روان شود و می توان در برنامه ششم توسعه آن را پایدار کرد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه کشور دوره سختی را سپری کرده است، گفت: در چند سال اخیر فشارهای مختلفی وجود داشت که یک بعد آن تحریم های بین المللی بود و کارها به سختی پیش می رفت، مخصوصاً در بخش بانک ها موانعی وجود داشت و در کنار آن مشکلات اجرایی و ساختاری نیز بر این امر دامن زده بود.

وی با تاکید بر اینکه بدهی دستگاه ها به بخش خصوصی ربطی به تحریم ها ندارد، گفت: سوء مدیریت ها در کشور در دوره های قبل، باعث شده است که بدهی دستگاه های دولتی به بخش خصوصی زیاد شود و این در حالی است که بخش خصوصی نیازمند کمک از سوی دولت است.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سهم سوء مدیریت در بخش اقتصاد بیش از تحریم ها است، گفت: نرخ رشد کشور در دوره ای منفی بود و در حال حاضر نیز با مشکل مواجه است و این مسئله بنیه اقتصادی کشور را ضعیف کرد این در حالی است که نباید حرکت آبادانی کشور کند شد.

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، به تایید رهبر معظم انقلاب در خصوص برجام اشاره کرد و گفت: برخی پس از تایید رهبر معظم انقلاب به انتقاد می پردازند این انتقادها باعث تلقی های غلط و شبهه آفرینی می شود.

وی گفت: امیدواریم بعد از توافق هسته ای، کشورهای جهان در قبال ایران عاقلانه عمل کنند تا شرایط برای آبادانی کشور فراهم شود.

با اقتصاد دولتی کاری از پیش نمی رود

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، به توافق هسته ای اشاره کرد و با تاکید بر اینکه جایگاه ایران از سوی دیگر کشورها در منطقه تأیید شده است، گفت: در صحنه بین المللی نیز فراز و فرودهایی داشته ایم ولی پشت حل این مسئله ساعت ها فکر و اندیشه بوده است و گام های مذاکره کنندگان هسته ای از پختگی برخوردار بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در مذاکرات برخی از تاکتیک ها سنجیده نبود، گفت: در حال حاضر دنیا دانش هسته ای و صلح آمیز ایران را به رسمیت شناخته است و راه های پیشرفت باز است.

لاریجانی بر فعال شدن حرکت اقتصادی در کشور تاکید کرد و افزود: باید از رکود خارج شویم و تا جایی که می توانیم چرخ حرکت آبادانی کشور تندتر بچرخانیم.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: رهبرمعظم انقلاب اسلامی تأکید کرده اند که حرکت اقتصادی باید با حضور مردم ایجاد شود ما باید بپذیریم آبادانی در کشور بدون حضور مردم و بخش خصوصی امکان پذیر نیست باید راه را تسهیل کنیم در غیر این صورت با اقتصاد دولتی کاری از پیش نمی رود.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بعید می دانیم اوضاع اقتصادی کشور در سال آینده تکانی بخورد، گفت: باید از هر امکانی برای واگذاری کارها به مردم استفاد شود. باید تغییر رویکرد و جهشی ایجاد شود تا مشکلات اساسی کشور حل شود و این حرکت با واگذاری کارها به مردم انجام خواهد شد.

لاریجانی گفت: شناخت نسبی از شرایط و استفاده از ظرفیت های موجود در تمامی بخش ها باعث جهش و حرکت آبادانی در کشور می شود.

دود گران اداره کردن کشور به چشم مردم می رود

لاریجانی بر همدلی دولت و مجلس تاکید کرد و گفت: اشکال بزرگ در ساختار بودجه ای کشور وجود دارد باید در سطح استانی و ملی بیاموزیم اداره کشور را ارزان تمام کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: دود گران اداره کردن کشور به چشم مردم می رود باید بدون رو دربایستی با مردم صحبت کرد برای تحقق این مهم چابک سازی سیستم اداری ضروری است.

لاریجانی نقص کشور را در بخش اقتصادی دانست و گفت: در مسائل استراتژیک منطقه ای خوب عمل کردیم و حرکت ما از شیوه ای عقلایی پیروی کرده است چرا که به دنبال نظامی گری و ماجراجویی نبوده ایم.

کشور نیازمند به حرکت درآمدن موتور تولید است

لاریجانی در ادامه سخنان خود به آسیب های اقتصادی و اجتماعی که کشور با آن دست به گریبان است، اشاره کرد و گفت: کشور نیازمند به حرکت درآمدن موتور تولید است چرا که با اتکا به نفت نمی توان اقتصاد کشور را اداره کرد.

وی قانون بخشودگی و تقسیط را از تمهیدات مجلس برای حل بخشی از مسائل دانست و افزود: باید به داد بخش خصوصی برسیم تا واحدهای تولیدی که برخوردار از تجهیزات هستند سراپا بمانند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: کشور در خصوص سرمایه گذاری خارجی و داخلی با اقبال مواجه شده است به همین منظور باید زمینه را فراهم کنیم.

اختلاف نظر در کشور تبدیل به دشمنی نشود

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگر سخنان خود به تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید به تولید داخلی بیش از گذشته بها داده شود صادارت باید مورد توجه متولیان قرار بگیرد.

لاریجانی گفت: در تدوین برنامه ششم توسعه مصمم هستیم تا به جد اقتصاد مقاومتی را اجرایی کنیم.

وی در ادامه با ابراز امیدواری از اینکه شرایط کشور در آینده تغییراتی مطلوب را تجربه کند، گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق اقتصاد کشور نیازمند امنیت روانی در جامعه هستیم چرا که هیچ وقت جامعه ای با ذهن منقبض رشد نخواهد کرد.

لاریجانی در ادامه سخنان خود به برخی مناقشات در کشور اشاره کرد و گفت: اختلاف نظر در همه کشورهایی که ساختار دمکراسی دارند، وجود دارد ولی نباید این اختلاف ها به دشمنی تبدیل شود.

وی در ادامه بیان کرد: افزایش سطح تحمل به ویژه پیش از انتخابات ضروری است چرا که تخریب ها در فصل انتخابات ضد مردم سالاری است نباید از خاطر دور داشت که وجود آرا متفاوت به رشد کشور کمک می کند.

لاریجانی در پایان با تاکید بر اینکه برای اداره کشور نیاز به منش سالم، عاقلانه و دینی است، گفت: برخی جلسات پنهانی برگزار می کنند و به توزیع شب نامه می پردازند و اجازه هم افزایی نمی دهد این در حالی است که در حکومت جمهوری اسلامی که با محور مردم سالاری دینی همراه است توصیه شده حقوق شئونات دیگران رعایت شود.
منبع:مهر
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار