اینترنشنال بیزینس تایمز در گزارشی مدعی شد ایران با نقض مفاد توافق هسته‌ای، هواپیمای جنگی برای استفاده در سوریه، خریداری کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه خبری « اینترنشنال بیزینس تایمز،» (آی‌بی تایمز) با انتشار گزارشی مدعی شد «ماهان،» یکی از شرکت‌های هواپیمایی ایران، هفته گذشته با نقض مفاد توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، یک فروند جنگنده ساخت انگلیس را خریداری کرد. طبق ادعای  آی‌بی تایمز، هدف ایران از خرید این جنگنده، ارسال نیرو و تسلیحات نظامی به سوریه به‌منظور حمایت از «بشار اسد،» [رئیس‌جمهور این کشور]، است.

این گزارش سپس می‌افزاید: مقامات ارشد و وکلای آمریکایی مسئول بررسی برجام، از خرید این هواپیما به عنوان نقض آشکار توافق هسته‌ای - که طبق آن ایران متعهد شده است فعالیت‌های هسته‌ای خود را در قبال لغو تحریم‌ها محدود کند - نام بردند. «بتسی بوراسا،» نماینده «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» وزارت خزانه‌داری آمریکا، مدعی شد: «لغو موقت تحریم‌ها که در حال حاضر اجرا می‌شود، شامل فروش کامل هواپیما به ایران نیست.» نماینده وزارت امور خارجه آمریکا نیز طبق ادعای آی‌بی‌تایمز، اعلام کرد این وزارت‌خانه از خرید جنگنده ساخت انگلیس، اطلاع داشته و در حال تحقیق و بررسی این انتقال است.

آی‌بی تایمز همچنین ادعا کرده است: طبق مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران، تا پیش از تأیید بازرسان «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» مبنی بر اینکه این کشور تدابیر هسته‌ای مشخص‌شده در توافق را اجرا کرده است، به‌قوت خود باقیست و ایران تا آن زمان، نمی‌تواند از شرکت‌های آمریکایی و اروپایی، هواپیما خریداری کند.

وکلای آمریکایی مسئول بررسی برجام همچنین مدعی شدند تهران هنوز به تماس‌های آن‌ها درخصوص خرید این جنگنده، پاسخ نداده است. یکی از این وکلا که خواست نامش فاش نشود، در گفتگو با آی‌بی‌تی، اظهار داشت نقض هرکدام از بندهای توافق ممکن است اجرای آن و لغو تحریم‌های ایران، را به تأخیر بیندازد.

طبق ادعای این پایگاه آمریکایی، «ماهان،» یکی از بزرگترین شرکت‌های هواپیمایی ایران، در 5 ماه گذشته، دو فروند جنگنده را به‌منظور گسترش ناوگان هوایی این کشور، خریداری کرده است. این گزارش می‌افزاید: هواپیماهای ماهان علاوه بر شهرهای آسیایی و اروپایی، به «دمشق،» پایتخت سوریه، نیز پرواز می‌کنند و تسلیحات مهم و نیروهای نظامی را به این کشور انتقال می‌دهند.  





انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
انهاواجبتراست من ماندم جنگنده های کشورمافرسوده کهنه هستندانوقت واسه سوریه جنگنده خریداری میکنیم والله به الله حرام است الان که تمام شده چرابه کشورخودمون نیاوردیدالان این جنگنده هاکجاست مفتکی دادیدبه سوریه واقعا متاسفم واقعامتاسفم
Iran (Islamic Republic of)
حسین ازارومیه
۱۱:۲۷ ۲۲ آبان ۱۳۹۹
پس این جنگنده هاکجاست به کی دادندچرابه کشورخودمان نیاوردندباباکشورخودمان احتیاج زیادی به جنگنده داردبه همه فکرمیکنم الابه کشورخودمون
آخرین اخبار