رییس اداره فرش سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: سالانه بیش از 650 هزار متر مربع فرش دستباف در استان تولید می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ سعید کاظمی افزود: حدود 90 هزار قالیباف در استان در قالب 16 شركت تعاونی روستایی فعالیت دارندکه بالغ بر 60 درصد آنها در مناطق روستایی سكونت دارند .

وی با بیان اینکه خراسان رضوی بطور متوسط 12 تا 15 درصد تولید فرش دستباف كشور را از نظر تعداد به خود اختصاص داده است گفت: تا کنون 500 مجوز کارگاه تولید فرش متمرکز و غیر متمرکز و صنایع جانبی در استان صادر شده است.

رییس اداره فرش سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به معرفی 38 هزار نفر از قالیبافان استان به سازمان تامین اجتماعی گفت: از این تعداد تا کنون 21 هزار و 500 نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته اند.

کاظمی افزود: پایین بودن قیمت فرش تولید شده در خراسان رضوی نسبت به میانگین بهای تولید و تنوع در نوع و اندازه این استان را به قطب تولید فرش در کشور تبدیل کرده است.

وی ثبت نشان جهانی جغرافیایی فرش دستباف مناطق مشهد و کاشمر توسط اداره فرش این سازمان با همکاری مرکز ملی فرش ایران در سال گذشته را از اقدامات بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: با این اقدام می توان از کپی برداری نقشه های فعالان حوزه فرش پیشگیری کرد.

رییس اداره فرش سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی به صادرات 844 هزار دلاری فرش دستباف از استان طی 6 ماه اول سال جاری اشاره کرد و افزود: بیش از 29 هزار و 753 کیلوگرم فرش دستباف به ارزش ریالی 24 میلیارد و 958 میلیون ریال معادل بیش از 844 هزار دلار در این مدت از استان خراسان رضوی صادر شده است.

کاظمی با تاکید بر ضرورت نگاه ویژه به هنر صنعت فرش دستباف خراسان رضوی گفت: با توجه به پتانسیل های بالقوه استان در زمینه تولید وفراوری مواد اولیه مصرفی در فرش كه بعضا در مواردی منحصربه مناطق خاصی از استان می باشد ونیز تنوع طرح ها ونقوش وسبك های تولید فرش وانحصار توانمندی تولید فرشهای بزرگ پارچه در استان خراسان رضوی شایسته است كه جایگاه واقعی هنر صنعت فرش دستباف ونقش آن در اشتغال واقتصاد استان مورد توجه ویژه مسئولان عالی رتبه قرار گیرد.

انتهای پیام/ش


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.