نفس‌های به شماره افتاده «درهای نیمه باز»

نمایشگاه عکس «آخرین در نیمه باز» در نگارخانه فرهنگسرای اخلاق میزبان ایرانیان خوش ذوق است.

مینا قاسمی‌زواره هنرمند عکاس در خصوص نمایشگاهش در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: مجموعه عکس‌هایی این نمایشگاه سری دوم نمایشگاهی است که متوجه شهرستان اردستان در استان اصفهان زادگاه، پدری و مادری من است.

وی افزود: درهای بسته این نمایشگاه نمادی از روستاهایی است که این روزها خالی از سکنه است و به واسطه مهاجرت افراد به شهرهای بزرگ پویایی خود را از دست داده است.

وی خاطرنشان کرد: عکس‌های سیاه و سفید با قفل‌های رنگی پس از ماه‌ها مطالعه و تحقیق با لنز دوربین من ثبت شد، مهاجرت به شهرها به خاطر عدم امکانات مناسب در روستاها تا اندازه‌ای توجیه‌پذیر است اما هر کسی نباید فراموش کند که اصالتش کجاست و ریشه‌هایش را از یاد ببرد، سوژه این نمایشگاه مشتی از خروار در سطح کلان کشور است و درهایی در بخش زواره شهرستان اردستان استان اصفهان در قاب عکس ثبت شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: طی چند ماهی که برای مطالعه و تحقیق زمان گذاشتم به روستاهای زیادی رفتم  و از خانواده‌ها اطلاعات کسب کردم و این که درب هر خانه مربوط به چه خانواده‌ای است برایم حائز اهمیت بود درب خانه‌های قدیمی معمولی یا خانه‌های ارباب رعیتی را شناسایی کردم و در نهایت دوربین به دست گرفته و عکاسی نمودم.

وی اظهار کرد: تصویر 20 در بسته نشان دهنده روستاهای خالی از سکنه است و یکی از درها مربوط به روستایی است که پویایی بیشتری دارد و به همین واسطه به صورت نیمه باز عکاسی گردیده، البته خوشبختانه مهاجرت معکوس موضوعی است که این روزها شاهد آن هستیم و خیلی‌ها که شاید درگیر دغدغه‌های روزانه باشند برای ییلاق و قشلاق هم که شد به زادگاه‌شان باز می‌گردند و این اماکن پرقدمت را پویاتر می‌نمایند.

وی یادآور شد: خیلی از افراد که ساکن تهران هستند اصالتا تهرانی نبوده و به واسطه شغل و تحصیل و هر علت دیگری در پایتخت زندگی می‌‌کنند از این رو این نمایشگاه تلنگری است به تمام آنان که اصالت‌شان مربوط به شهر و روستاهای دور و نزدیک است.

وی در پایان گفت: امروز برای افتتاحیه نمایشگاه از مسئولین کشور که اصالتا در روستاهای عکس‌های من زاده شده‌اند دعوت شد تا برای بازدید به نمایشگاه بیایند و شاید به این واسطه سفیر عدم مهاجرت شوند.

گفتنی است؛ این نمایشگاه تا 18 آبان در فرهنگسرای اخلاق میزبان هنردوستان است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار