چگونه «دیدن» در عکاسی رکن بسیار مهمی است

هنر‌جوها بعد از فراگیری اصول اولیه و مبانی عکاسی باید چگونه دیدن را بیاموزند.

محمدرضا شاهی هنرمند پیشکسوت‌ عکاسی در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: مهمترین عامل برای کسی که بخواهد در این حوزه فعالیت کند این است که بداند چه چیز را می‌خواهد سوژه قرار دهد و برای چه می‌خواهد عکاسی کند؛ اینکه کسی دوربین حرفه‌ای یا حتی موبایل شخصی‌اش را به دست گیرد و پشت هم کلیک بزند تا یکی از عکس‌ها خوب باشد، کافی نیست.

وی افزود: تا زمانی که ندانیم چرا می‌خواهیم عکس بگیریم، صرفاً ثبت‌کننده‌ایم. در حالی‌ که هر کسی باید به جایی برسد که یک امضای هنری داشته باشد. یعنی با دیدن آثارش هر کسی به راحتی متوجه شود که این اثر فلان هنرمند است.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم در مورد رسالت هنرمند صحبت کنیم، عکاس و نقاش هیچ فرقی نمی‌کند. به اعتقاد من هنرمند همیشه باید یک «چرا» تعریف کند نه اینکه پاسخگو باشد. هنرمند قرار نیست راه را نشان دهد بلکه باید با دید هنری «چرا»‌های منطقی در ذهن مخاطب ایجاد کند.

من همیشه می‌گویم یک عکس قدرت این را دارد که یک سیاستمدار را با کله زیر و رو کند اما هنرمند باید سعی کند، زیبایی‌ها را در ذهن و مخیله بالا بیاورد.

وی اظهار کرد: تمام تلاش من این است که مبانی و اصول عکاسی را به هنر‌جوها آموزش دهم که با یادگیری آن‌ها بدانند که چگونه باید ببینند. چرا که چگونه «دیدن» در عکاسی رکن بسیار مهمی است.

شاهی گفت: با توجه به اینکه این روز‌ها هر کسی یک دوربین به دست دارد و یا با تلفن همراه عکاسی می‌کند، عکس جزو جدانشدنی زندگی‌ها شده اما متأسفانه به لحاظ حمایتی از جانب مسئولان هنوز آن طور که باید و شاید جایگاهش را حفظ نکرده است.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار