اولین نشست شورای اجرایی و نشست کمیته دائمی امور فرهنگی و اجتماعی مجمع مجالس آسیایی (APA) با سخنرانی نمایندگان کشورها همراه بود.

سخنرانی نمایندگان مجالس آسیایی در نشست کمیته دائمی فرهنگی و اجتماعی مجمعبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، اولین نشست شورای اجرایی و نشست کمیته دائمی امور فرهنگی و اجتماعی مجمع مجالس آسیایی (APA) به ریاست حجت‎الاسلام ابوترابی‌فرد در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (11 و 12 آبان ماه) در تهران برگزار شد.

قرار است در این نشست پیش‌نویس دستور کار مجمع عمومی مجالس آسیایی که در آذرماه سال جاری در کشور کامبوج برگزار می‎شود، تدوین شود. برهمین اساس نمایندگان مجلس کشورهای حاضر در این مجمع نقطه نظرات خود را بیان کردند.


نماینده مجلس سوریه: اماکن مذهبی در سوریه و عراق مورد هدف داعش قرار گرفته

عدنان سلیمان، نماینده مجلس سوریه گفت: ملت سوریه مدت 5 سال است که از تروریسم رنج می برد.

نماینده مجلس سوریه ادامه داد: گروه های تروریستی داعش و همه کسانی که در خط آن هستند همواره در صدد نابودی میراث فرهنگی ما هستند که نماینده مجلس فلسطین هم در رابطه با داعش و جنایات این گروه که ارتباط مستحکمی با رژیم صهیونیستی دارد سخن گفت.

وی افزود: در اینجا تأکید می کنم سوریه از طریق پارلمان خود به اتخاذ تصمیم های مهم چشم دوخته و معتقد است نباید قطعنامه ها در سطح کاغذ باقی بماند بلکه باید گام های عملی در جهت مقابله جدی با تروریسم برداشته شود.

سلیمان اضافه کرد: آنچه که برای ما و شما مهم است این است که مسجد خالدبن ولید در حمص و خیلی از اماکن مقدس مذهبی از سوی گروه داعش مورد هدف قرار گرفته و نابود شده اند باید مورد توجه واقع شوند.

نماینده مجلس سوریه در پایان خاطرنشان کرد: طی چند روز اخیر دیدیم عمار زیدان که یک آزاده بود در حالی که زنده بود از سوی داعشی ها بر روی زمین کشیده شد تا مرد لذا پیش نویس این قطعنامه ها خوب است اما برای اینکه این قطعنامه فقط کاغذی نباشد باید راهکار خوبی را در نظر بگیریم.

نماینده مجلس روسیه: ضرورت حمایت از قطعنامه سازمان ملل در مورد مقابله با تروریسم

نماینده مجلس روسیه پیشنهاد داد: ایجاد بندی در قطعنامه‎ها مبنی بر حمایت از قطعنامه 2191 سازمان ملل در مورد مقابله با تروریسم.
ضرورت حمایت از قطعنامه سازمان ملل در مورد مقابله با تروریسمبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، انوار ماخماتف، نماینده مجلس روسیه در نخستین نشست کمیته اجرایی امور فرهنگی- اجتماعی مجمع مجالس آسیایی که امروز (دوشنبه، 11 آبان ماه) در هتل اسپیناس تهران برگزار شد، گفت: مبارزه با تروریسم بین المللی بسیار مهم است.

نماینده مجلس روسیه همچنین عنوان کرد: بر این عقیده هستیم که باید بند جدیدی به قطعنامه ها اضافه شود مبنی بر اینکه از قطعنامه 2191 سازمان ملل در مورد مقابله با تروریسم حمایت شود.

ماخماتف همچنین تصریح کرد: همچنین نظر ما این است که در مسأله میراث فرهنگی آسیا به کنوانسیون مربوطه آن رجوع شود تا این معضل در کشورهایی که مورد تجاوز تروریستی قرار گرفته اند برطرف شود.

نماینده مجلس لبنان: فرهنگ اسلامی نخستین قربانی تروریسم است

حسن فضل الله، نماینده مجلس لبنان با تأکید بر اینکه آنچه موجب همگرایی می شود ارتباط تنگاتنگ است، گفت: وقتی سخن از تنوع فرهنگی در کشورهای آسیایی می شود باید چالش های مهم را نیز در نظر بگیریم چرا که دشمنان تلاش دارند ایجاد تضاد فرهنگی در کشورها کنند.

نماینده مجلس لبنان تصریح کرد: تروریسم فرهنگی تلاش دارد تا به صورت مستقیم تهدید کند لذا باید هدف خود را تقویت روابط فرهنگی و اجتماعی قرار دهیم چرا که اولین قربانی تروریسم، فرهنگ اسلامی است که از فرهنگی تکفیری بری بوده و نباید اجازه داد گروه های تروریستی جنبه فرهنگی اسلام را خدشه دار کنند.

وی در ادامه با اشاره به مسأله مهاجرت در پی اقدامات تروریستی در کشورهای آسیایی گفت: یکی از مصیبت های امروز ما مسائل اجتماعی است که در پی مهاجرت ها صورت می گیرد که می تواند بر فرهنگ جوامع تأثیر بگذارد لذا باید در این کمیته نسبت به این موضوع نیز بحث و بررسی صورت گیرد.

فضل الله اضافه کرد: شاید این مسائل باید در کمیته سیاسی بحث شود اما در خصوص ابعاد اجتماعی و فرهنگی آن هم اکنون باید تصمیم گیری کنیم همچنین مسأله فلسطین باید مد نظر قرار گیرد چرا که مردم قدس در تنگنا هستند و این در حالی است که فلسطین فرای بعد ملی یک بعد اسلامی دارد.

وی در ادامه مسجدالاقصی را نماد اسلامی در کنار نماد ملی دانست و گفت: مسجدالاقصی باید به عنوان یک نماد اسلامی و فرهنگی در آسیا باشد در حالی که تمام تلاش دشمن علیه آن است.

نماینده مجلس لبنان در پایان خاطرنشان کرد: در رابطه با یمن نیز می بینید که قدیمی ترین تمدن اسلامی مورد تعرض دشمنان قرار گرفته که این مسأله اساسی است و تمدن تاریخی و فرهنگی باید مد نظر باشد چرا که میراث فرهنگی در عراق و سوریه نیز تحت تعرض تروریسم قرار گرفته است.

نماینده مجلس چین: زیرساخت های احداث و تقویت جاده ابریشم از سوی کشورهای آسیایی فراهم شود

بیج ژائو، نماینده مجلس چین گفت: قطعنامه هایی که در جریان این کمیته اجرایی به تصویب می رسد از اهمیت بسزایی برخوردار است و امور اجتماعی و فرهنگی ارتباط مستقیم با توسعه پایدار دارند.

نماینده مجلس چین ادامه داد: مسأله توسعه بسیار برای ما مهم است لذا باید توجه کنیم که به اقداماتی که اعلام می کنیم عمل شود چرا که مردم خواستار نتیجه این نشست ها و قطعنامه ها هستند.

وی در ادامه به اهمیت جاده ابریشم که از چین می گذرد اشاره و عنوان کرد: احداث و تقویت جاده ابریشم اعتبار عظیمی می خواهد اما از آنجایی که این جاده برای کشورهای همسایه نیز اهمیت دارد لذا باید زیرساخت ها را به کمک یکدیگر فراهم کنیم.

ژائو ادامه داد: همچنین ارتباط بین مردم بسیار امر مهمی است که امور اجتماعی و فرهنگی نیز در آن دخیل است.

نماینده مجلس چین در پایان خاطرنشان کرد: در سال 2015 سازمان ملل اهدافی را برای به وجود آمدن ارتباط فرهنگی و اجتماعی مشخص کرد لذا ما از این مورد و سیستم ICTحمایت می کنیم و این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که اقدامات این کمیته به فراخور زمان به روز رسانی شود

نماینده پارلمان کویت: ضرورت حمایت کشورهای عضو APAاز اهداف مشترک

اوجا الروایی نماینده مجلس کویت گفت: از مجلس شورای اسلامی ایران و برادران نماینده در این مجلس به خاطر برگزاری این نشست و مهمان‌نوازی آنها تشکر می‌کنم.

نماینده مجلس کویت افزود: در حال حاضر برخی از گروه‌ها در دنیا خواهان از بین بردن فرهنگ میان اقلیت‌ها هستند و این در حالی است که باید همه ما از اهداف‌مان به درستی حمایت کنیم، بدون آنکه یک نفوذ فکری در میان ما به‌وجود آید.

وی تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر مشکلات بسیاری میان اقلیت‌ها وجود دارد و آنها که در جبهه اکثریت قرار دارند، می‌خواهند با اهدافشان بر ما مسلط شوند، اما باید به این موضوعات توجه کرد.

الروایی تاکید کرد: اینکه پیشنهادهای بسیاری مطرح شود، اما کارایی نداشته باشد، فایده‌ای ندارد و ما می‌خواهیم یک کمیته از جلسه امروز و فردا تشکیل شده و با یک ارزیابی کلی همه پیشنهادها مورد بررسی قرار گیرد، بنابراین طرح مسائل زیاد اما بدون نتیجه هیچ فایده‌ای ندارد.

وی تاکید کرد: باید شرایطی فراهم شود تا بتوان کلیه مصوبات را اجرایی کرد.

در ادامه محمدحسن ابوترابی‌فرد در پاسخ به اظهارات نماینده مجلس کویت گفت: این بحث بسیار اهمیت دارد و برای اجرایی شدن مفاد مصوبات باید پارلمان‌های عضو APAتلاش کنند تا مصوبات کمیته‌ها به صورت قوانین نهادینه شوند.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان افزود: در همین راستا و در گفت‌وگوهای گذشته به این موضوع توجه شد که قطع‌نامه‌هایی که مطرح می‌شود در قالب پیشنهادات به پارلمان‌های کشورهای عضو ارائه شود و طبیعتاً پارلمان‌ها می‌توانند این پیشنهادات را به صورت قانون و شرایط اجرای آن را تثبیت کنند.

وی تصریح کرد: اما این موضوع کاملا روشن است که موضوع تبدیل شدن تصمیم‌ها به قوانین بسیار مهم بوده و برای اجرای مصوبات در کشورهای آسیایی راهی طولانی در پیش است.

ابوترابی‌فرد افزود: به طور حتم باید زمینه همفکری نمایندگان پارلمان‌ها در مسائل فرهنگی به‌وجود آید.

نماینده مجلس عراق: ضرورت حمایت APAاز مردم عراق در برابر تروریست‌ها

عبدالباری الزبری نماینده مجلس عراق با قدردانی از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این نشست گفت: تروریسم مردم عراق را به ستوه آورده به طوری که بخشی از مردم عراق قصد مهاجرت به سایر کشورها را دارند.

نماینده مجلس عراق افزود: تروریسم در منطقه باعث شده که قیمت نفت نیز کاهش یابد که باید تدبیری در این‌خصوص اتخاذ کرد.

وی تصریح کرد: تروریست‌ها در برخی از مناطق مقدسات دینی ما را مورد هجمه قرار داده‌اند و می‌خواهند شرایط زندگی در عراق را دشوار کنند و این در حالی است که مردم عراق در مقابل تروریست‌ها تا آخر خواهند ایستاد.

الزبری در پایان افزود: در اجلاس APA باید موضع روشنی برای حمایت از مردم عراق در مقابل تروریست‌ها به‌وجود آید.

نماینده مجلس پاکستان: ضرورت تسهیل رفت و آمد بین کشورهای عضو APA

هلال الرحمان نماینده مجلس پاکستان نیز با تشکر از جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این نشست گفت: باید در این نشست تعاملاتی صورت گیرد تا امکان سفر هیات‌های کشورهای عضو APAتسهیل شود.

وی درخصوص موضوع تروریسم تصریح کرد: براساس تعالیم اسلامی باید از جنگ و خونریزی جلوگیری شود و این در حالی است که امروز مسلمانان در آتش تروریسم می‌سوزند.

الرحمان افزود: در صورت اتحاد کشورها می‌توان با تروریسم مبارزه جدی کرد.

نماینده مجلس پاکستان در پایان یادآور شد: مسئولان پاکستان آماده همکاری برای مبارزه جدی با تروریسم هستند.

نماینده مجلس فلسطین: صهیونیست‌ها مردم مظلوم فلسطین را مورد حملات وحشیانه قرار می‌دهند

زهیر سندلیکا نماینده مجلس فلسطین با تشکر از جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این نشست گفت: ما با پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم موافق هستیم.

وی ادامه داد: صهیونیست‌ها از تمام دنیا به کشور فلسطین آمدند و یک دولت غیرمشروع را تشکیل داده‌اند تا در کشور فلسطین مفسده انجام دهند. باید در این شرایط منطقه سوال کرد چه کشوری داعش را تقویت کرده است؟ بسیاری از غربی‌ها داعش را ایجاد کردند.

سندلیکا افزود: وزیر خارجه سابق آمریکا گفته که باید از راه هرج و مرج خلاقانه، خاورمیانه جدید ایجاد کرد. در واقع هدف آنها ایجاد درگیری و کشمکش در منطقه ما است.

نماینده فلسطین تصریح کرد:‌ مسلمانان و جهان عرب باید اتحاد داشته باشند و باید همه مسلمانان توجه داشته باشند که مردم فلسطین زیر آماج حملات وحشیانه صهیونیست‌ها هستند که برخی از رسانه‌های آنان از کارشان حمایت می‌کنند.

وی یادآور شد: باید کشورهای عضو APAحمایت‌های لازم را از مردم فلسطین داشته باشند.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار