آلن ایر: لغو تحریم‌ها به معنی گشایش روابط اقتصادی ایران و آمریکا نیست

سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد قرار نیست توافق هسته ای باعث افزایش روابط اقتصادی آمریکا و ایران شود.

آلن ایر: لغو تحریم‌ها به معنی گشایش روابط اقتصادی ایران و آمریکا نیستبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛  آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا و عضو هیئت مذاکره کننده هسته ای آمریکا، با خبرگزاری ترند آذربایجان مصاحبه کرد. 

 آلن ایر در پاسخ به پرسش خبرگزاری ترند در خصوص لغو تحریم های ایران، گفت: ما  امروز در حال انجام اقداماتی مشروط در ارتباط با لغو برخی تحریم های قانونی هسته ای هستیم تا برای انجام تعهداتمان در زمینه لغو تحریم ها آماده شویم.

وی در ادانه گفت: لغو این تحریم ها از سوی ما در روز اجرا و زمانی که ایران تمام اقدامات هسته ای لازم را انجام داده و آژانس آن را تائید کند، اعمال خواهد شد. پس فعلا ما هم اقدامات مربوطه را انجام می دهیم و هم منتظر اعلام تأیید آژانس بین المللی آنرژی اتمی هستیم.

ایر درباره احتمال گشایشی اقتصادی در روابط ایران و آمریکا بعد از لغو تحریم هاگفت: بعد از لغو تحریم های مربوطه، انتظار نمی رود که گشایشی اقتصادی میان ایران و آمریکا صورت گیرد؛ زیرا طبق توافق هسته ای، تحریم های اولیۀ آمریکای لغو نخواهد شد و پا بر جا خواهد ماند. پس بطور کلی شرکت های آمریکایی نخواهند توانست به حوزه نفت و گاز ایران وارد شوند.

آلن ایر درباره گسترش روابط با ایران به منظور حل بحران سوریه، یمن؛ عراق و دیگر مسائل خاورمیانه نیز گفت: به منظور حل این مسائل همانگونه که تازه اعلام شد، رسما از ایران برای شرکت در نشست 30 اکتبر (8 آبان) مربوط به بحران سوریه در وین دعوت شده است. آمریکا معتقد است که مذاکرات چند جانبه تنها در صورت حضور همه نقش آفرینان، کارآمد و موثر است و برای حل وفصل بحران سوریه، آمریکا آماده همکاری با هر کشوری از جمله تهران و دمشق است. 

این مقام آمریکایی درباره مسئله پرونده جیسون رضاییان و دیگر زندانیان آمریکایی گفت: ما در هر گفتگویی که با ایرانیان داشته ایم در مورد اینکه ما می خواهیم سه آمریکایی زندانی در ایران فورا آزاد شوند، بسیار شفاف بوده ایم.

آلن ایر در ادامه گفت: تا کنون ایرانی ها اظهارات بسیاری در مورد ایرانیان زندانی در ایالات متحده کرده اند و اخیرا نیز ایده تبادل زندانیان از برخی افراد مطرح شد. در زمینه گفتگوهایمان با ایران، همانطور که ما نگرانی هایمان را در مورد شهروندان آمریکایی زندانی در ایران مطرح کرده ایم، ایران هم طبیعتا نگرانی هایش را در مورد افراد ایرانی زندانی در ایالات متحده مطرح کرده است. 

وی در پاسخ به این پرسش که چشم انداز چشم انداز توافق هسته ای را چگونه می بیند، گفت: توافق هسته ای قابل دیدن نیست، اما قابل ساختن است. اگر همه طرف ها بطور کامل تعهدات خود را انجام دهند چشم اندازش درخشان خواهد بود. اما اگر خدای ناکرده اینجوری نباشد همه طرف ها بازنده خواهند بود. پس ما باید از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم و به این توافق پایبند باشیم.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار