هموند: روابط لندن و ریاض ریشه‌دار و عمیق است

وزیر امور خارجه انگلیس اخبار رسانه‌ها را درخصوص بروز تنش‌های سیاسی میان انگلیس و عربستان، تکذیب کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از العربیه انگلیسی، «فیلیپ هموند،» وزیر امور خارجه انگلیس، با تکذیب اخبار رسانه‌ها مبنی بر تیره شدن روابط کشور متبوعش با عربستان سعودی، مدعی شد روابط میان دو کشور، ریشه‌دار و عمیق است. هموند در گفتگوی ویژه خبری خود با شبکه تلویزیونی العربیه  و در یازدهمین کنفرانس سالانه «مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک،» روابط لندن و ریاض را «اقتصادی، مانند هر زمان دیگری» توصیف کرد.

«مایکل گاو،» وزیر دادگستری انگلیس، 21 مهرماه سال جاری، از لغو قرارداد 5.9 میلیون پوندی تجهیز زندان‌های عربستان، خبر داد. نقض آشکار حقوق‌بشر بوسیله عوامل رژیم آل سعود و نظام قضایی ظالمانه در این کشور و فشار گروه‌های حامی حقوق‌بشر، سرانجام دولت انگلیس را وادار به لغو این قرارداد کرد. طبق این قرارداد، انگلیس متعهد می‌شد به کارکنان زندان‌های رژیم آل‌سعود نیز آموزش دهد. از سوی دیگر، جرمی کوربین، نماینده پارلمان انگلیس و رهبر حزب کارگر – حزب اپوزیسیون- ماه گذشته در نامه ای از دیوید کامرون خواست در اعتراض به اقدام عربستان برای اعدام «علی‌محمد النمر،» جوان شیعه 18 ساله به‌جرم شرکت در تظاهرات سال 2012 (1391) علیه آل‌سعود، قرارداد نوسازی زندان‌های این کشور را لغو کند. 

«محمد بن نواف بن عبدالعزیز آل‌سعود،» سفیر عربستان در انگلیس که از لغو این قرارداد بسیار خشمگین بود، کوربین را به بی احترامی به سعودی‌ها متهم کرد و هشدار داد: تکرار اینگونه اقدامات از سوی لندن، می‌تواند مناسبات تجاری دو کشور را به خطر اندازد. این درحالی است که رسانه‌های انگلیس و گروه‌های حامی حقوق‌بشر در هفته‌های اخیر، با انتشار گزارش‌هایی درخصوص خفقان سیاسی موجود در رژیم آل‌سعود، خواستار لغو قراردادهای بیشتر و بازنگری در روابط  لندن با ریاض شده‌اند.

علی‌رغم نشانه‌های موجود که از تیره‌شدن روابط لندن و ریاض حکایت می‌کند، هموند هفته گذشته به ریاض سفر کرد و با « سلمان بن عبدالعزیز،» پادشاه عربستان، «محمد بن نایف،» ولیعهد و وزیر کشور و «محمد بن سلمان،» جانشین ولیعهد و وزیر دفاع این کشور، دیدار کرد. وزیر امور خارجه انگلیس همچنین در حاشیه اجلاس وین و کنفرانس سالانه «مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک،» در منامه، گفتگوهایی طولانی با «عادل الجبیر،» همتای سعودی خود درباره بحران سوریه، داشت. هموند پس از این دیدارها، روابط انگلیس و عربستان را «عالی» توصیف کرد و مدعی شد دو کشور هیچ مشکلی با هم ندارند. 

محمد النمر سال گذشته، درحالیکه 17 سال بیشتر نداشت، به اتهام شرکت در تظاهرات‌ مردمی سه سال پیش که در اعتراض به خفقان‌ سیاسی موجود در این کشور برگزار شده بود، دستگیر شد. 



انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا کليک کنيد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار