کمیسیون بند49 به اعتراضات مربوط به مراتع رسیدگی و مجوز ممیزی جدید را صادر می‌کند.

میزان ممیزی مراتع در کشور چقدر است؟به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سطح قابل توجهی از اراضی کشور به دلیل کوهستانی بودن و قرار گرفتن در مناطقی با بارندگی کم و با محدودیت منابع آبی، قابلیت کشت و کار آبی و دیم را ندارد و صرفاً باید به صورت مرتع یا جنگل مدیریت و بهره‌برداری شود.

مراتع با تأمین بخشی از علوفه مورد نیاز دام‌ها و تأمین نیاز غذایی و پناهگاه وحوش، کمک به حفظ آب و خاک می کنند. در ایران بالغ بر 84میلیون هکتار مرتع وجود دارد که همین میزان ممکن است در اثر عواملی همچون واگذاری برای طرح‌های توسعه‌ای، تصرفات غیرمجاز عرصه‌های طبیعی و تغییرات اقلیم و خشکسالی کاهش یابد.

علی خلیل‌پور مدیر کل امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز‌داری کشور از ضرورت تجدید ممیزی 12میلیون هکتار مرتع خبر داد و می گوید: ممیزی مرتع دارای یک فرآیند است و قرار نیست تجدید ممیزی کل مراتع کشور صورت گیرد همچنین مراتعی که قبل از انقلاب و قبل از سال 59 ممیزی شده‌اند، باید مجدداً ممیزی شوند و مراتعی نیز که در سال 69 ممیزی شده‌اند، در صورت مواجه با مشکل و تشخیص سازمان جنگل‌ها و مراتع تجدید ممیزی می‌شوند.

وی ادامه داد: تاکنون تصمیمی جهت ممیزی مجدد کل مراتع کشور اخذ نشده است و از 84میلیون هکتار مراتع کشور 12میلیون هکتار تجدید ممیزی و ممیزی باقی مانده داریم که باید در دستور کار قرار گیرد.

گفتنی است؛ 84میلیون هکتار مرتعی که در کشور وجود دارد بر اساس نقشه پوشش گیاهی سازمان جنگل‌ها و مراتع در سال84 و 85 است و بعد از این سال در  وسعت مراتع نیز عواملی همچون واگذاری برای طرح‌های توسعه‌ای، تصرفات غیرمجاز عرصه‌های طبیعی و تغییرات اقلیم و خشکسالی تأثیرگذار هستند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار