دفتر نخست از کتاب «نمایشنامه‌نویسی» با عنوان «چگونه آغاز کنیم؟» به قلم عبدالحی شماسی نمایشنامه‌نویس و استاد دانشگاه توسط نشر آریا‌گهر چاپ و منتشر شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کتاب «نمایشنامه‌نویسی» که می‌تواند جامع‌ترین کتاب در زمینه آموزش نمایشنامه‌نویسی در کشور محسوب شود، در 360 صفحه تنظیم‌شده و در یک هزار نسخه در دسترس هنرمندان و دانشجویان تئاتر قرار می‌گیرد.

از جمله ویژگی‌های این کتاب گرانسنگ تاکید نویسنده بر استفاده کامل از واژگان پارسی است که گذشته از تازه‌ترین دستاوردها و آموزه‌های فنون نگارش نمایشنامه، به اثری نفیس در زمینه ادبیات و زبان پارسی تبدیل شده که می‌تواند مورد توجه تمامی زبان‌شناسان و علاقه‌مندان زبان پارسی نیز قرار گیرد.

عبدالحی شماسی نمایشنامه‌نویس شناخته شده کشور این کتاب را به دو استاد بزرگ تئاتر و ادبیات، دکتر احمد کامیابی مسک و دکتر میرجلال الدین کزازی تقدیم کرده است.

این مدرس نمایشنامه‌نویسی در دیباچه کتاب «نمایشنامه‌نویسی (چگونه آغاز کنیم؟)» آورده است: آنچه پیش روی دارید، دستاورد بیست و شش سال آموزش نمایشنامه‌نویسی در دانشگاه‌های گوناگون است که امیدوارم در راستای شناخت بیشتر و بهتر نمایش و نوشتن نمایشنامه برایتان سودمند باشد.

او دستمایه هنر نمایش را مردمان معرفی کرده و پیش از آغاز نوشتن، خوانندگان را به «شناخت» دعوت کرده و جان و روان یک پدیده هنری به ویژه نمایشنامه را «اندیشه» دانسته است.

شماسی در همین متن آورده است: گام نخست در راستای جان بخشیدن به نوشته‌هایمان، به کارگیری زبانی است که بی هیچ گمانی آبشخور فرهنگ نیاکان و اندیشه بنیادین ما خواهد بود... تاریخ و منِ راستینِ مردمانِ هر کشور در گرو نگاهداشت زبانشان است. از این روی می‌توان زبان را جان و روان مردمان یک کشور دانست که میان آنان یک پیوند و پیوستگی سرشتینی استوار می‌سازد. چرا که نژادگی و همگون بودن زبان آیینی، نام و نشان و فرهنگ مردم آن کشور را پایدار می دارد.

و ادامه می‌دهد: نخستین پرسشی که در هنگام نوشتن این دفتر برایم پیش آمد، زبان آن بود. آیا با زبان بیگانه می‌توان دارای اندیشه‌ای آزاد بود و بر پای خود بایستیم و خویش‌اندیش باشیم؟

عبدالحی شماسی در این کتاب آموزشی تلاش کرده است تا از هر نوع کلمات بیگانه در زبان پارسی دوری کرده و واژه‌های روان پارسی را در نگارش این اثر آموزشی به کار گیرد. نویسنده توجه داشته است که گاه واژه‌سازی‌های نا مانوس درک و دریافت آموزه‌ها را با دشواری همراه می‌کند از این رو در واژه گزینی، روان، ساده، ذهن آشنا و درست بودن را مد نظر داشته است.

دفتر نخست کتاب شامل دو بخش ساختمان و ساختار نمایشنامه است که در مجموع 24 گفتار درسی را شامل می شود. نویسنده در پایان این کتاب، واژه نامه کاملی از تمامی واژه‌های تازه کتاب و سیاهه‌ای از گفتارهای دفتر دوم آن را نیز آورده است.

کتاب «نمایشنامه‌نویسی (چگونه آغاز کنیم؟)» با طراحی جلد شبنم رازی شریف و قیمت 21000 تومان به زودی رونمایی و بر پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار می گیرد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار