تشخیص ناصحیح اختلالات طیف اوتیستیک زمینه ساز حضور کودکان عادی در میان کودکان مبتلا به طیف اوتیستیک است.

حجت الله حقگو عضو هیئت علمی گروه آموزشی کار درمانی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان افزود: ویژگی‌های رفتاری اختلال طیف اوتیسم از 18 تا 24 ماهگی مشهود است اما در 24 تا 6 سالگی واضح‌تر است و اگر والدین در سنین پایین‌تر شک کنند و به تیم ارزیابی شامل متخصص اعصاب، روانشناس، متخصص کودکان، کار درمان، گفتار درمان و . . . مراجعه کنند، می‌توانند نسبت به ابتلای فرزندشان به اختلال طیف اوتیستیک آگاهی پیدا کنند . 

متخصص علوم اعصاب کشورمان در ادامه اظهار داشت: والدین بخصوص مادران باید پاسخ سوالهایی نظیر اینکه آیا کودک دوازده ماهگی با دست چیزی را نشان می‌دهد ؟آیا کودک در صورت حالت هیجانی دارد یا نه؟ آیا تا شانزده ماهگی تک کلمه ادا می‌کند یاخیر؟ آیا در هر سنی مهارت های زبانی یا اجتماعی را از دست داده است یا نه؟ البته هیچکدام از سوالات فوق به تنهایی بدین معنی نیست که کودک اوتیستیک است ولی از آنجا که علائم اختلال وسیع تغییر می‌کند، کودکی که این رفتارها را نشان داده است باید توسط تیمی که بالا گفته شده ارزیابی شود. 

وی اظهار داشت: در نگاه اول، افراد با اختلال اوتیسم ممکن است، افرادی با مشکل ذهنی، مشکلات پردازش، حسی، اشکالات در بینایی و شنوایی بنظر برسند اما نباید سریع و به واسطه تشخیص نادرست به کودکان برچسب اوتیسم زد.
 
حق‌گو گفت: والدین کودکان مبتلا به اوتیسم در صورت تشخیص قطعی باید هرچه سریع‌تر با مشاوره به برنامه ریزی مناسب آموزشی این کودکان بپردازند.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
برچسب ها: اوتیسم ، والدین ، روانشناس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار