در شرایط فعلی، لازم است هنرمندان وارد عرصه شوند و برای زنده نگه داشتن هنرهای آیینی و مذهبی، ابتكاراتی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ حسین عصمتی، هنرمند نگارگر، درباره اینكه موضوعات عاشورایی چطور در هنر بازتاب داشته‌اند، گفت: از لحاظ تاریخی می‌توان گفت اولین نقاشی‌هایی كه با موضوع عاشورا توسط هنرمندان تهیه شدند، نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای یا خیالی‌نگاری بود.

وی درباره این دوران گفت: در شرایطی كه تجدد در ایران گسترش پیدا می‌كرد، هنرمندان احساس نیاز كردند كه موضوعات مذهبی و حماسی را به مردم انتقال دهند و برای این منظور، از شیوه نقاشی و نقالی بهره گرفتند و در دوره‌ای هم نقالی با نوحه‌خوانی همراه بود.

عصمتی با تاكید بر اینكه این پرده‌های نقاشی، احترام و قداست خاص خودشان را داشتند، اظهار كرد: جالب است كه معمولا در این نقاشی‌ها هوشمندی و ظرافت بسیاری به كار گرفته می‌شد. به عنوان نمونه اینكه با دقت در این پرده‌ها می‌بینیم با اینكه میدان مبارزه به تصویر كشیده شده است، اما چهره ائمه آرام است و نشانی از خشم و خشونت در چهره‌شان دیده نمی‌شود؛ این موضوع از اعتقاد و آشنایی هنرمند با مسائل مذهبی ناشی شده و می‌خواهد از این طریق بیان كند كه این درگیری، یک درگیری بر سر مادیات و برد و باخت نیست بلكه ائمه به مسائل و دنیای دیگری باور دارند كه به آن‌ها آرامش می‌دهد و از نوعی اطمینان قلبی برخوردارند.

عضو هیئت داوری نهمین دوسالانه نگارگری ایران اضافه كرد: در شرایط كنونی نیز كه در حال هجوم اندیشه‌ها و افكار و عقاید مختلف به سوی جوانانمان هستیم، باز هم لازم است هنرمندان وارد عرصه شوند و برای زنده نگه داشتن این هنر آیینی و مذهبی، ابتكاراتی داشته باشند.

عصمتی بیان داشت: با استفاده از قالب‌های جدید و ابزارهای دیجیتال كه امروزه در اختیار داریم، می‌توان این سنت را به روز كرد و با دوباره‌سازی پرده‌ها این محتوا را احیا كرد. این كار می‌تواند به طرق مختلفی صورت بگیرد؛ هم به شكل سنتی و با جمع كردن مردم در میادین شهر و اجرای نقالی و پرده‌خوانی كه بی‌شک هم برای سالمندان و هم جوانان جذابیت دارد و هم به این صورت كه اصول را نگه داریم ولی در شیوه اجرا نوعی مدرن‌سازی داشته باشیم و به روش‌های جدیدتری داشته‌های دینی و سنتی‌مان را به نسل جدید منتقل كنیم.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار