وقتی یک روستا قربانی می شود!/ مرگ تدریجی کمجان زیر چکمه‌های بهره‌برداران معادن

روستای کمجان که جزو مناطق حفاظت شده کوهستان کرکس نطنز محسوب می‌شود، از سال 80 زیرپای بهره‌برداران غیر اصولی معادن بی‌صدا رو به نابودی می‌رود.

وقتی یک روستا قربانی می شود!/ مرگ تدریجی کمجان زیر چکمه‌های بهره‌برداران معادن
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ 14 سال می‌شود که روستای کمجان قربانی توسعه و بهره‌برداری غیراصولی 3 معدن اطراف خود شده است و حالا که با گذشت این همه سال با قنات خشک شده و فضایی پر از ریزگرد نفسش به شماره افتاده است، نگرانی مردمش را برانگیخته است.

** کمجان در محاصره معادن

روستای کمجان که جزو مناطق حفاظت شده کوهستان کرکس نطنز محسوب می‌شود، در دره قرار گرفته و سه معدن در بالای دره و اطرافش آن را احاطه کرده‌اند و 14 سال است که مشغول فعالیت و بهره‌برداری هستند.

ناهید قاسمی فعال محیط‌زیست در روستای نطنز می‌گوید: 2 معدن موجود در کروند با روستا حدود 3 کیلومتر فاصله دارند که متاسفانه فاصله آنها با باغات میوه بسیار کمتر و حدود 100متر می‌شود و یک معدن دیگر در کشه قبله به فاصله 700متر از روستا مشغول فعالیت و بهره‌برداری است.

** ریزگردها نفس کمجان را به تنگ آورده است

گرد و غبار ناشی از حمل و نقل خودروهای کسب، سنگین، تریلرهای حامل سنگ در جاده خاکی و فعالیت معدن به دلیل نزدیکی به سکونتگاه‌ها و باغات روستای کمجان موجبات آزار و اذیت اهالی و آسیب به باغات و درختان را فراهم آورده است.

عبدالرضا مهدی بادی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نطنز در تاریخ 92/07/22 پیرو نامه شماره 92/80/5419 به پاسگاه انتظامی برزرود می‌گوید: طی بازدید به عمل آمده از باغات روستای کمجان مشخص شده که برگ درختان این باغات بر اثر گردوخاک حاصل از فعالیت معدن و ترددتریلرها پوشیده از گرد و خاک شده که این امر باعث ریزش برگ، اختلال در عمل فتوسنتز و در نهایت خشکیدگی کامل درختان در سالهای متوالی می‌شود که جهت برآورد میزان ریالی خسارات پیشنهاد می‌شود از کارشناسان رسمی دادگستری استفاده شود.

علی محمدپور سرپرست اداره حفاظت محیط زیست نطنز در سال 85 پیرو نامه شماره 33/405042به متصدیان معادن واقع در روستای کمجان با صدور اخطاریه‌ای می‌گوید: طی گزارش‌های بعمل آمده از بازدید کارشناسان اداره محیط زیست و مقصر بودن معادن در بروز گرد و غبار ناشی از فعالیت حمل و نقل و ایجاد آسیب به باغات، اشجار و آزار و اذیت اهالی روستای کمجان ظرف مدت یکماه موظف به رفع مشکلات خود هستید، در غیر این صورت طبق قوانین نحوه جلوگیری از آلودگی هوا با شما رفتار خواهد شد.

** اخطاریه‌ای که دنباله دارد

انگار متصدیان معادن نه تنها در رفع مشکلات توسعه‌ای خود اقدامی نکرده‌اند، بلکه ضرر به محیط زیست و ساکنین کمجان را دنبال کرده و باعث خسارت‌های بیش از پیش به طبیعت بکر کوهستان کرکس نطنز شده‌اند.

الهام دولتخواه سرپرست اداره حفاظت محیط زیست نطنز در سال 87 پیرو نامه شماره 330354/40 به متصدیان معادن اطراف کمجان می‌گوید: به دلیل نقش معادن در ایجاد گرد و خاک روستای کمجان و آسیب به باغات و اشجار، اگر ظرف مدت یک ماه نسبت به رفع مشکلات اقدام نکنید، برااس ماده 16 نحوه جلوگیری از آلودگی هوا نسبت به تعطیلی واحدها اقدام و همچنین براساس ماده 688 قانون مجازات اسلامی با مسئول واحد برخورد قانونی خواهد شد.

مهدی اسماعیل‌زاده بخشدار مرکزی نطنز در تاریخ 93/04/25 پیرو نامه شماره 1/1/237-2061 نیز به رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان نطنز می‌گوید: با وجود برآورد خسارت وارده به قنوات روستای کمجان و قنات روستای یارند که ناشی از فعالیت بهره‌برداران از معادن روستای مذکور که از سوی مدیریت جهاد کشاورزی انجام گرفته است، نسبت به رفع خسارت وارده اقدام لازم و سریع به عمل آورید و محمدرضا عبداللهی مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت صنعت، معدن و تجارت اصفهان نیز در تاریخ 93/11/25 پیرو نامه شماره 60/242298 از جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی خواسته تا شکایت اهالی روستای کمجان در خصوص بهره‌برداری غیراصولی معادن سنگ در مراتع اختصاصی و ایجاد خسارت برای اهالی و کشاورزان را بررسی کند و لی این آخرین نامه‌نگاری انجام گرفته در رسیدگی به تخریب محیط زیست کمجان از سوی معادن این منطقه نبوده است.

**معدن کاران و خرید 3 برابری زمین‌های کشاورزی

این معادن علاوه بر اینکه با بهره‌برداری‌های بی‌رویه باعث بروز گرد و خاک در منطقه و از بین رفتن اکوسیستم کمجان شده‌اند، هم‌اینک معضل‌های دیگری را برای این منطقه تدارک دیده‌اند.

ناهید قاسمی عضو هیئت مدیره کانون مردمی جوانان آینده‌نگر کمجان، در این خصوص می‌گوید: روستای کمجان هم‌اکنون به علت ورود و خروج افراد غیربومی و شاغل در معادن ناامن شده و معدن‌کاران دست به خرید زمین‌های زراعی و ملک روستائیان پیر و بی‌بضاعت به 3 برابر قیمت واقعی خود زده‌اند که این امر نگرانی شدید جامعه جوانان منطقه را برانگیخته است.

** ناتوانی محیط‌زیست در قبال صنعت و معدن

سودجویان معدن روستای کمجان با خشک کردن چهار قنات و وارد کردن خسارت بالغ بر 100 میلیون تومانی بر قنات این منطقه بی‌اهمیت به اخطاریه‌های محیط زیست و جهاد کشاورزی و عدم پرداخت آسیب‌های وارده به منطقه با بهره‌برداری‌های غیراصولی خود سعی در تخریب منطقه و خرید روستا دارند تا بستر روستا را به عرصه بهره‌برداری بیشتر از معدن تبدیل کنند.

خزائی عضو هیئت وکلای مالکین روستای کمجان در این خصوص می‌گوید: با اینکه کلیه کارشناسان محیط‌زیست، معادن کمجان را آلاینده‌ترین معادن نطنز معفی کرده و اخطاریه‌های فراوانی به این معادن داده‌اند و نظر به تعطیلی قطعی آنها صادر کرده‌اند، ولی در قبال وزارت صنعت، معدن و تجارت ناتوانند و نمی‌توانند اقدامی در این باره انجام دهند و می‌گویند تنها راه چاره در دست مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت است، چرا که ما زورمان به این وزارت نمی‌رسد.

**پایانی تلخ

این معادن که 18 سال است کمجان را زیرپای بهره‌برداری‌های غیراصولی به مرز نابودی کشانده‌اند، بدون توجه نظر کارشناسانه مسئولان و تجاوز از آنچه در پرونده بهره‌برداری‌های آنها قید شده، با کمال بی‌تدبیری به محیط زیست و سلامت مردم کمجان در حال فعالیت هستند.

سوال اینجاست، چگونه یک معدن می‌تواند در منطقه حفاظت شده، قد علم کند و چطور با وجود این همه تخریب و عدم توجه به اینکه باید سالانه 100 میلیون تومان خسارت پرداخت کند،درحال فعالیت است؟

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۲۳ آبان ۱۳۹۴
با تشکر فراوان از خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان بخاطر گزارش زیبایی که درد دل اغلب مردم منطقه نطنز است.
لطفاً یه سری هم به معدن روستای اوره بزنید که از این هم بدتر است. تا حدی که بزرگترین تخریب ساخته بشر را در کرکس ایجاد کرده و میتوان این فاجعه را از نقشه گوگل به وضوح دید.
انشاالله که خدا خیرتان دهد.
آخرین اخبار