مذاکره کننده سابق آمریکا: کمیته‌ای برای نظارت بر اجرای توافق هسته‌ای تشکیل شود

دنیس راس خواستار تشکیل کمیته مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی برای نظارت بر اجرای کامل توافق هسته ای ایران شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه تایمز آو اسرائیل ؛ "دنیس راس،" مذاکره کننده سابق مذاکرات صلح خاورمیانه، خواستار تشکیل کمیته مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی برای نظارت بر اجرای کامل توافق هسته‌ای ایران شد. او همچنین اعلام کرد واشینگتن باید برای گشایش در روابط خود با تل‌آویو اقداماتی انجام دهد.
 
راس - که تا همین اواخر به عنوان مشاور در امور خاورمیانه با دولت آمریکا همکاری می کرد- در گفتگو با روزنامه تایمز آو اسرائیل مدعی شد: این نگرانی همچنان ادامه دارد که برقراری روابط بسیار نزدیک با اسرائیل به روابط آمریکا با اعراب آسیب خواهد زد، از این رو همواره در هر یک از این دولت ها این احساس وجود دارد که آمریکا باید با اسرائیل فاصله ایجاد کند تا از جهان عرب پاسخ مناسبی دریافت کند.
 
با توجه به تنش های کنونی میان واشینگتن و تل آویو در پی دستیابی به توافق هسته‌ای ایران، راس مدعی شد: آمریکا و اسرائیل باید یک "کمیته مشورتی مشترک" به منظور نظارت بر اجرای توافق و زیر نظر گرفتن حضور ایران در منطقه ایجاد کنند. "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، بر این باور است که توافق ایران نه تنها سبب محدود شدن برنامه هسته ای ایران به روشی واقعی می شود؛ بلکه فراتر از آن سبب تقویت احتمالی نیروهای عمل گرا در ایران و اطرافیان "حسن روحانی،" رئیس جمهور این کشور، می شود. این در حالی است که "بنیامین نتانیاهو،" نخست وزیر رژیم صهیونیستی، بر این باور است که این توافق سبب تقویت بیش از پیش ایران در منطقه می شود. به نظر می رسد تعریف آنها از شرایط متفاوت است. اوباما بر این باور است که این توافق می تواند سبب تغییر رفتار ایران و بهتر شدن آن در منطقه شود. او گفت یکی از مهمترین نگرانی های موجود این است که پس از پانزده سال چه اتفاقی رخ خواهد داد و اگر ایران به سوی دست یابی به یک سلاح هسته ای گام بردارد نه با اعمال تحریم ها که با استفاده از زور باید به آن واکنش نشان داد. هر چه آمریکا به ایران نشان دهد که هر گونه سوء رفتار پیامدی در پی دارد، تهران این هشدار را جدی خواهد گرفت.
 
راس در پاسخ به سوالی در این باره که آیا درباره اجرای توافق هسته ای نگرانی هایی وجود دارد، گفت: باید یک کمیته مشورتی مشترک میانن آمریکا و اسرائیل درباره اجرای توافق هسته ای ایجاد شود. این کمیته به اقدامات اعضای گروه پنج بعلاوه یک ارتباطی ندارد؛ اما ایجاد چنین کمیته ای سبب خواهد شد در این زمینه به اسرائیلی ها اطمینان داده شود. این اقدام همچنین سبب ارسال پیام در این باره خواهد شد که ما به واقع می خواهیم ایران را وادار به پایبندی به تعهداتش کنیم.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار