تعاونی های مرزی آذربایجان شرقی تا 30 میلیون دلار مجاز به واردات هستند.

مجوز واردات 30 میلیون دلاری به تعاونی های مرزی آذربایجان شرقیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: تعاونی های مرزنشینان استان سالانه تا سقف 30 میلیون دلار مجاز به واردات هستند.

راستی افزود : مرزنشینان به دلیل برخورداری از معافیت های وارداتی به شرطی مجاز به واردات هستند که صادرات انجام داده باشند.

وی گفت: سال گذشته 215 هزار و 994 مرزنشین عضو 14 تعاونی مرزی شهرستان های خداآفرین، کلیبر، ورزقان و جلفا 11 میلیون دلار صادرات و 6 میلیون دلار واردات انجام داده اند.

راستی با اعلام اینکه برای 65 هزار و 279 مرزنشین استان کارت اعتباری الکترونیکی صادر شده و آنها ارز را از این طریق دریافت می کنند، اعلام کرد: هر مرزنشین مناطق محروم سالانه تا 160 دلار مجاز به واردات کالا هستند که این میزان در مناطق عادی تا 80 دلار است.

وی با بیان اینکه ارز لازم برای واردات 65 قلم کالای وارداتی به مرزنشینان داده می شود، افزود: به منظور تامین نیازهای معیشتی ، تثبیت جمعیت و جلوگیری از قاچاق کالا در مناطق مرزی استان، شش قلم کالای خوراکی هم به این اقلام افزوده شده است.

شرکت های تعاونی مرزنشین در راستای سیاست های دولت و برای تحقق اهدافی چون جبران محرومیت های مناطق مرزی، تامین اقلام، اجناس و کالاهای ضروری مورد نیاز مردم منطقه، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها همچنین جلوگیری از قاچاق کالا، ایجاد شغل و تامین نیازهای مرزنشینان تاسیس شده اند.

اعضای تعاونی های مرزنشین تا سال گذشته از طریق دفترچه های کوله بری اقدام به فعالیت اقتصادی می کردند، اما پس از آذرماه سال 1393 کارت های الکترونیک جایگزین تجارت چمدانی مرزنشینان شد و ضمن ارتقای فعالیت اقتصادی آنان، امیدهایی بر بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی ساکنان مناطق مرزی به وجود آورد.

استان آذربایجان شرقی از شمال با جمهوری آذربایجان، ارمنستان و جمهوری خود مختار نخجوان (وابسته به کشور آذربایجان) به طول 235 کیلومتر دارای خط همجواری است که مرز مشترک این استان با کشورهای فوق را رود ارس تشکیل می دهد.

در حال حاضر ارتباط استان با کشورهای همجوار در طول این مرز تنها از سه نقطه جلفا، خدا آفرین و کردشت (مرز نوردوز) انجام می شود که در این میان جلفا از اهمیت خاصی برخوردار است.
انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.