معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي كاشان گفت: افزایش آگاهی عمومی جامعه بهترین راهکار پیشگیری از بروز مسمومیت ها و کاهش مسمومیت های دارویی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان؛ حميدرضا بنفشه، به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت ها گفت: این هفته که با شعار ‹‹با افزايش آگاهي مانع مسموميت دارويي و کاهش مرگ و میر ناشی از مسمویت های شویم›› از سوم تا نهم آبان ماه نامگذاری شده است شایع ترین نوع مسمومیت ها مسمومیت های دارویی است.

وی با اشاره به اینکه 56 درصد از مسموميت ها در کشور مسموميت است گفت: بیش از 50 درصد از مسموميت هاي دارويي در شهرستان كاشان نيز مسموميت هاي دارویی است.

به گفته وی، مسموميت هاي دارويي تاثیر مستقیمی در سلامت جامعه دارد به طوریکه طی پنج سال اخیر آمارها نشان داده که سالانه 700 مرگ و میر ناشی از مسمومیت در کشور است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي كاشان، مسموميت با گاز منوكسيدكربن در فصل ز مستان ناشي از سوخت ناقض وسائل گرمايشي را شايع ترين مسموميت منجر به مرگ و میر در این شهرستان دانست و گفت: سال گذشته دو نفر جان خود را بر اثر مسمویت با این گاز از دست دادند.

بنفشه، با اعلام برای تماس شهروندان كاشاني در صورت بروز هرگونه افزود:این سامانه شهروندان را با پاسخگویی و ارائه مشاوره تا پيش از رسيدن نيروهاي امدادي براي احياي فرد مسموم شده راهنمایی می کند.

به گفته وی، 38 مرکز سامانه تلفنی 1490 در کشور است که معاونت غذا و داروی شهرستان کاشان یکی از این مراکز است.

وی، کاهش سطح هوشياري و تغيير علائم حياتي اعم از افزایش یا کاهش ضربان قلب، تنفس و دماي بدن را از مهمترين علائم مسمومیت برشمرد و گفت: کودکان،سالمندان به ویژه افراد دارای آلزایمر و بیماران دارای افسردگی طیف وسیع در معرض خط ر مسمومیت هستند.

به گفته وی،بیشترین مرگ و میر ناشی از مسمومیت دارویی در سطح کشوری و جهانی نیز در گروه سنی کودکان به دلیل عدم آگاهی و اتفاقی مصرف کردن دارو است که بزرگترها با توجه به این مساله باید از قراردادن دارو و سایر مواد مسموم کننده در دسترس کودکان و اطفال خودداری کنند.

بنفشه،از دست ندادن زمان را بهترین عنصر لازم در درمان مسمومیت دارویی ذکر کرد و گفت: اولین اقدام در برخورد با فردی که مشکوک به مسمو میت دارویی شده تماس با سامانه 1490 است.

وی، پیشگیری و پرهیز از اقدامات غیر عملی رایج در برخورد با بیمار مسموم شده را تاکید کرد و گفت: سعی در القای استفراغ و تهوع در بیمار مسموم شده نباید در همه مسمو میت ها انجام شود چون این مورد فقط برای مسمومیت دارویی مناسب است و برای مسمومیت های ناشی از مواد شیمایی در بالاآوردن بیشتر عامل ضرر به فرد مسموم است.

به گفته وی، علاوه بر مسمومیت های دارویی و گاز منوکسید کربن مسمومیت با مسمومیت با فلزات سنگین و سرب و انواعی از گیاهان تزئینی آپارتمانی به ویژه در کودکان از دیگر انواع مسمومیت ها است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي كاشان، گیاه تزئینی خرزهره و ترشحات آن را باعث تحریکات،حساسیت و سوزش پوستی خاطرنشان کرد و گفت: گياه تزئيني آپارتماني ديفن باخيا نیز به دليل ترشحات فوق العاده مسموم و خطرناك، باعث مسموميت شديد و مشكلات تنفسي و گوارشی به ویژ ه در کودکان می شود.

بنفشه یادآورشد: مسمومیت با شربت متادون برای درمان ترك اعتياد به ویژه استفاده ناآگاهانه کودکان از ديگر مسموميت های دارویی است.

وی در پایان با تشریح عناوین روزهای هفته پیشگیری از مسمومیت ها از روز یکشنببه سوم تا نهم آبان ماه گفت: معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي كاشان ويژه هاي برنامه هايي كه بیشتر جنبه آگاهی بخشی اطلاع رساني عمومي را دارد ط ی این هفته اجرا می کند.

به گفته وی، ارسال پيامك هاي اطلاع رساني، معرفي سامانه تلفنی 1490 به شهرو ندان، تهيه بروشور راهنماي پيشگيري از مسموميت ها با عنوان ‹‹ راه هاي پيشگيري از مسموميت››، برگزاری مسابقات اينترنتي داخلي دانشگاه علوم پزشكي، اجرای مسابقات نقاشي ويژه دانش آموزان در سطح مدارس كاشان و نشست مطبوعاتي با خبرنگاران از جمله برنامه هاي پيش بيني شده در اين هفته است.

گفتنی است: پیشگیری از بروز مسمومیت ناشی داروها در روز، پیشگیری از مسمومیت ها در اطفال، پیشگیری از مسمومیت ناشی از گازها و منوکسید کربن، پیشگیری از مسمومیت با مواد غذایی و گیاهان سمی، پیشگیری از بروز مسمومیت با سموم دفع آفات، مواد شیمیایی، پیشگیری از مسمومیت ناشی از گزیدگی ها و پیشگیری از مسمومیت ناشی از سوء مصرف مواد به ترتیب از عناوین نامگذاری شده هفته پيشگيري از مسموميت ها طی روزهای یکشنبه سوم تا شنبه نهم آبان ماه است. 

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.