لرستان؛

ورودسامانه بارشی به لرستان

مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان از ورود یک سامانه بارشی به این استان از دیروز تا پایان هفته خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ رضا آریایی  با اشاره به اینکه بر اساس اعلام هواشناسی لرستان از ظهر  دیروز سه شنبه شاهد ورود یک سیستم بسیار فعال باران زا به استان  بودیم اظهار داشت: با ورود این سیستم باران زا شاهد وقوع بارش های گسترده و سیل آسا خواهیم بود.

وی با بیان اینکه میزان این بارش ها بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلی متر پیش بینی شده است، تصریح کرد: این سیستم باران زا تا روز شنبه در استان اثر خواهد کرد و وزش باد شدید و کاهش محسوس دما را به همراه خواهد داشت.

مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان افزود: با ورود این سیستم آبگرفتگی معابر شهری و روستایی، طغیان رودخانه ها و مسیل ها قطعی خواهد بود.

آریایی از فرماندارن شهرستان ها و مدیران دستگاه ها خواست تا تمهیدات لازم برای مواجه با شرایط سیلابی را در دستور کار خود قرار دهند.
 
 لرستان سرزمینی کوهستانی با شیب متوسط حدود ۱۱ درصد بوده و به لحاظ شرایط آب و هوایی و وجود بارش های شدید و سیل آسا، گسترش سازنده های زمین شناسی ریزدانه و نفوذ ناپذیر، ویژگیهای خاکشناسی و همچنین دخل و تصرف های انسانی در حوضه های آبخیز آن به صورت تغییر کاربری های غیراصولی در بستر و حریم رودخانه ها، برداشت های بی رویه مصالح رودخانه ای و تخریب پوشش گیاهی، یکی از نقاط سیل خیز کشور با پتانسیل بالاست.

به رغم استعداد بالا استان در وقوع سیلاب شاهد کم توجهی به مباحث پیشگیرانه در این حوزه، اجرای پروژه های فاقد مطالعه و کارشناسی، غفلت از توجه به پدیده سیل در روند ساخت و سازها، عدم ساماندهی اصولی و درست رودخانه ها و ... هستیم.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.