سخنگوی دولت با اشاره به اینکه بودجه سال 95 در وقت مقرر به مجلس تقدیم خواهد شد گفت: اشتباهات برنامه های قبلی توسعه در برنامه ششم تکرار نمی شود، در این برنامه بر مسائل خاصی متمرکز شدیم زیرا اگر به آنها توجه نشود تبدیل به بحران خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در همایش نقش انجمن های علمی در برنامه ششم توسعه کشور اظهار داشت: یکی از مطالبات مهم بعد از فراز وفرودهای سال های اخیر ،موضوع انجمن های علمی بوده که برای دستیابی به اهداف مورد نظر سند چشم انداز و استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران در جایگاه اول اقتصادی ،مهم است و برهمین اساس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در کشور احیا شد.  
 
نوبخت تصریح کرد: عدم تحقق منویات مقام معظم رهبری در افق 1404 یکی از موضوعاتی است که باید مورد بحث قرار گیرد چرا که ایران در جایگاه نخست علم و فناوری قرار دارد و این موضوع مغفول مانده است.
 
وی اضافه کرد: هم اکنون نیمی از سند چشم انداز توسعه سپری شده است اما ما به اهداف مورد نظر دسترسی پیدا نکردیم و باید شتاب بیشتری برای رسیدن به این اهداف داشته باشیم.
 
نوبخت تصریح کرد: عده ای از مسئولان در سال های گذشته باعث شدند که سازمان مدیریت و برنامه ریزی تعطیل شود و این امر زمینه را برای تحقق نیافتن اهداف توسعه کشور فراهم کرد و بعد از پیگیری های رئیس جمهور دوباره سازمان مدیریت و برنامه ریزی احیا شد که کاملا سه ماموریت مشخص و یک تعریفی در خصوص اجرای این برنامه ها ارائه داد.
 
نوبخت گفت: سال 1328 نخستین برنامه توسعه در کشور تدوین و سه برنامه پنج ساله تا سال 1357 اجرایی شد اما کار برنامه ریزی در 10 سال متوقف شد، سپس پنج برنامه توسعه ای پنج ساله برای کشور تدوین شد که در نهایت نتوانستیم به مرزهایی که به عنوان هدف بود نزدیک شویم و فاصله معناداری وجود دارد.

وی با اشاره به ساختار جدید سازمان مدیریت و برنامه ریزی پس از احیاء آن، گفت: انجمن های علمی و نخبگی در ساختار جدید سازمان مدیریت در راس تمام جایگاههای رسمی قرار گرفته و دبیرخانه انجمن های علمی و خبرگی کشور ایجاد شد که البته این دبیرخانه جایگاه تشریفاتی ندارد و رسمی است.

وی با بیان اینکه انجمن های علمی از نظر سازمان مدیریت و برنامه ریزی راهبرد توسعه ای دارند، گفت: از انجمن های علمی و همچنین شورای انجمن های دعوت می کنم تا با جایگاه علمی که در ساختار سازمان مدیریت و برنامه ریزی تعریف شده، همکاری کنند.
 
نوبخت ادامه داد: باید به صورت رسمی انجمن علمی نخبگان در جهت رسیدن به جایگاه رفیع توسعه کمک نماید چرا که ما هنوز در نیمه راه هستیم و برای رسیدن به پله های ترقی باید برنامه ریزی مدونی صورت گیرد.
 
وی اضافه کرد: ساز وکارهایی در سازمان مدیریت و برنامه ریزی تعریف شده که این ساز و کارها انشا و مقاله نبوده بلکه به صورت بخش نامه عملیاتی می شود طبق گفته مقام معظم رهبری تا سال 95 در راستای توسعه اقتصادی باید 4 درصد از سهم تولید ناخالص داخلی به ارزش فناوری تخصیص یابد شاید این فرصتی است که بتوانیم از مراکز تحقیقاتی خود در بخش های فرآیند توسعه اقتصادی بهره مند شویم.
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تاکید کرد: از انجمن های علمی دعوت می کنیم که به عنوان بازو و جایگاه علمی کشور در ساختار مدیریت و برنامه ریزی کمک نمایند تا بتوانیم در برنامه ریزی و توسعه زمینه را برای ارتقای جایگاه علمی در بخش های مختلف فراهم کنیم.
 
نوبخت با اشاره به بند 24 سیاست اقتصاد مقاومتی گفت: راه نجات کشور غیر از توسل داشتن به بندهای اقتصاد مقاومتی نیست که باید در راستای این سیاست ها مستحکم گام برداریم کسی که خود را از این مقوله محروم کند مغفول مانده است. امروز ساختار راهبردی اقتصاد مقاومتی بوده که ما در آن جلسه تاکید کردیم که منویات مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گیرد.
 
وی تاکید کرد: از نظر منابع مالی ما به شدت در مضیقه هستیم باید با صرفه جویی و ارائه برنامه اصولی بتوانیم منابع را در بخش های اولویت دار هزینه نماییم.
 
سخنگوی دولت تصریح کرد: بودجه سال 95 را تا جایی که امکان داشت متناسب با سیاست های اقتصاد مقاومتی تهیه می کنیم ضمن آنکه ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی در دولت با مسوولیت معاون اول امروز تشکیل شد و در دستور کار دولت قرار گرفت.

وی گفت: امروز مجموعه ای از احکام برنامه ششم توسعه به مجلس شورای اسلامی ارائه شد که البته این احکام به معنای خود برنامه ششم نبود بلکه احکام مورد نیاز برای برنامه های توسعه ای کشور بود.

وی با بیان آنکه نتایج و دستاوردهای اقدامات مجدانه که تاکنون براساس دستور مقام معظم رهبری و در راستای اقتصاد مقاومتی انجام شده تا اقتصاد کشور در برابر تکانه های خارجی مقاومت کند به دلیل کمبود منابع تاکنون به میزان دلخواه نبوده است، افزود: بودجه سال 95 را در زمان قانونی به مجلس ارائه می دهیم و در آن به سیاست های اقتصاد مقاومتی توجه خواهیم کرد.

معاون رییس جمهوری اضافه کرد: با توجه به اینکه مجلس شورای اسلامی باید زمانی برای برگزاری انتخابات داشته باشد زیرا لایحه برنامه ششم با فاصله ای از ارائه بودجه 95 به مجلس تقدیم می شود.

نوبخت با تاکید بر اینکه اشتباهات برنامه های قبلی توسعه در برنامه ششم تکرار نمی شود، تصریح کرد: در این برنامه بر مسائل خاصی متمرکز شدیم زیرا اگر به آنها توجه نشود تبدیل به بحران خواهد شد.

به گفته وی آب، محیط زیست و صندوق های بازنشستگی از مسائل مورد توجه برنامه ششم بوده ضمن آنکه بحث علم و فناوری نیز از موضوعات پیشران توسعه خواهد بود.

وی افزود: هرچند در برنامه های چهارم و پنجم توسعه رشد هشت درصدی اقتصادی در نظر گرفته شده بود اما در این برنامه تصریح شده بود که یک سوم از رشد محصول بهره وری باشد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، سرمایه گذاری را از دیگر موارد برنامه ششم اعلام کرد و گفت: موضوع دیگر در این برنامه مکان محوری و قرار است سواحل مکران که دارای ظرفیت و استعداد ملی زیادی برای توسعه است برای سرمایه گذاری مدنظر قرار گیرد.
 
نوبخت ادامه داد: هم چنین سرمایه گذاری در مکان هایی که اولویت دارد از جمله سواحل بوکران باید بیشتر مورد توجه باشد چرا که این منطقه دارای ظرفیت و استعدادهای کافی است.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: باید انجمن علمی در کشور تقویت شده و همکاری دو جانبه می تواند شرایط را برای پیشرفت اقتصادی کشور فراهم کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۰۶ آبان ۱۳۹۴
قبول کنیم امروز بی نظمی کمترشده حضور و رشد عامه مردم دراقتصادمقاومتی دیده شده اتلاف وقت نشودبهتراست
آخرین اخبار