ادعای وال استریت ژورنال:

اوباما با امضای توافق هسته‌ای، باد کاشت و طوفان درو می‌کند

روزنامه وال استریت ژورنال در مقاله‌ای مدعی شد رئیس جمهور و دیگر دیپلمات‌های آمریکایی باید بابت امضای توافق هسته‌ای ایران از خود شرمسار باشند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ وال استریت ژورنال در شماره اخیر خود به بررسی نکات مثبت و منفی توافق هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: برنامه اقدام مشترک – برجام – که می‌توان آن را همان توافق هسته‌ای بحث‌برانگیز ایران و گروه 1+5 دانست، 9 روز پیش به تصویب رسید و حالا هر دو طرف موظف هستند به تعهدات خود در قبال این توافقنامه عمل کنند.
 
وال استریت ژورنال در ادامه این گزارش به قلم "برت استفنز" مدعی شد: برای دیپلمات‌هایی که تمام توان سیاسی خود را در راستای رسیدن به این توافق صرف کرده‌اند، جای شرمساری است که در نهایت به چنین معاهده پر اشکالی دست یافته‌اند. این توافق فقط از لحاظ سیاسی یک شکست بزرگ محسوب نمی‌شود؛ بلکه برای سرمایه‌گذاران مالی، بانک‌ها، شرکت‌های چند ملیتی در اروپا و یا هر کس دیگری که خواستار سهیم بودن در بخشی از بازار تجاری ایران است نیز ناکامی آشکاری به حساب می‌آید. در این شرایط، ایران در حال بررسی دقیق مفاد توافقنامه، تفسیر بند بند آن و بهره‌برداری از آن به سود خود است. در طرف مقابل، این توافق دست‌کم برای رئیس جمهور بعدی آمریکا دارای درس بزرگی است: هر وقت توافق بدی را امضا کنی، نتایج بدی هم دریافت خواهی کرد.
 
ایران اوایل ماه جاری میلادی نسل جدید موشک‌های بالستیک خود را با موفقیت آزمایش کرد. موشک عماد دارای برد 1600 کیلومتری است و ظرفیت ترابری 725 کیلوگرمی دارد. به نظر می‌رسد تنها کاربرد عملی این موشک، حمل کلاهک هسته‌ای است. این آزمایش موشکی قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل  را نقض می‌کند. در این قطعنامه آمده است ایران دست‌کم برای 8 سال اجازه نخواهد داشت در جهت طراحی و ساخت موشک‌های هسته‌ای اقدامی انجام دهد، موشک‌هایی که قابلیت حمل سلاح هسته‌ای داشته باشند نیز در این فهرست قرار می‌گیرند.
 
از سوی دیگر "آیت الله خامنه‌ای،" رهبر عالیقدر ایران، نامه‌ای به "حسن روحانی،" رئیس جمهور این کشور، ارسال و انتظارات خود را از توافق صورت گرفته با غرب بیان کرد. وی از مذاکرات طولانی و کسل‌کننده هسته‌ای و در نهایت توافق امضا شده با نام "دشمنی آمریکا علیه ایران" یاد کرد. سپس  وی دستور العملی برای اجرای توافق هسته‌ای در اختیار رئیس جمهور ایران قرار داد و تمام کشورهای امضا‌کننده توافق – به ویژه آمریکا – را ملزم به رعایت ان دانست.
 
وال استریت ژورنال از متن نامه رهبر معظم ایران درباره توافق هسته‌ای اینطور نتیجه گرفت: خواسته‌های آیت الله خامنه‌ای که در این نامه قید شده است به خوبی نشان می‌دهد وی تا چه اندازه "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، را دست‌کم گرفته و او را تحقیر کرده است.
 
این روزنامه غربی در پایان مدعی شد: هشدارها و نکاتی که در نامه آیت الله خامنه‌ای برای حسن روحانی به آنها اشاره شده است، جنبه دیپلماتیک دارند. هرچند آمریکا بازیگر اصلی امضای توافق هسته‌ای ایران بود؛ آیت الله خامنه‌ای صحبتی نخواهد کرد که به این کشور  اعتبار و بزرگی دهد. اوباما هم این مطلب را می‌داند و به نظر نمی‌رسد توجهی به تحقیر و رسوایی اخیر داشته باشد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۴
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۰۵ آبان ۱۳۹۴
اگر نبود درایت رهبر فرزانه و عزیزمان ، ما باید انتظار گردباد رو میکشیدیم.
آخرین اخبار