حرکت جدی به خصوص در افزایش سرانه مطالعه از سوی دولت مشاهده نمی‌کنیم.

ابراهیم حسن بیگی نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به نذر کتاب به عنوان حرکتی خوب در جهت افزایش سرانه مطالعه کشور گفت: از سال‌های پیش برخی ناشران را برای رفتن سراغ افراد خیر ترغیب می‌‌کردیم تا این خیرین را برای خرید کتاب و اهدای آن به مردم به عنوان نذر در ایام تاسوعا و عاشورا تشویق کنند، اما این ایده در آن سال‌ها به نتیجه نرسید و نتوانستیم ناشران را برای انجام این کار متقاعد کنیم به دلیل آنکه درک کافی در این خصوص وجود نداشت.

وی افزود: امسال شاهد نذر کتاب در شهرهای مختلف از جمله اهواز بودیم از اتفاقات دیگر در حوزه نذر کتاب پخش کتاب «نامیرا» اثر صادق کرمیار بود این کتاب با نصف قیمت از ناشر آن تهیه شده و در اختیار هیئت‌ها برای نذر قرار گرفت.

این نویسنده با اشاره به لزوم وجود برنامه مدون و مشخص برای افزایش سرانه مطالعه در سیاست‌های دولت بیان کرد: هر ساله لزوم برنامه‌ای مشخص و مدون برای افزایش سرانه مطالعه توسط دولت گفته می‌شود اما حرکت جدی در این خصوص از سوی دولت مشاهده نمی‌کنیم به طور قطع امیدواری به حرکت‌های مردمی در حوزه افزایش سرانه مطالعه کشور می‌تواند در اجرایی شدن این مساله موثر باشد.

حسن بیگی ادامه داد: مردم در دهه محرم برای دادن غذا به عنوان نذر هزینه زیادی می‌کنند و این مسئله از اصول تغییر‌ناپذیر این مراسم‌ها محسوب می‌شود اما در کنار غذا می‌توان کتاب را نیز به عنوان نذر به مردم هدیه کرد یا در یکی از شب‌ها کتاب به جای غذا و به عنوان نذر میان مردم در هیئت‌ها پخش شود.

وی تصریح کرد: با ادامه دادن نذر کتاب می‌توان این فرهنگ را در اذهان مردم جا انداخت در صورتی که باور نذر کتاب در بین مردم همه‌گیر شود حتی می‌توان بخشی از کتاب‌های با موضوع عاشورا و واقعه کربلا را جایگزین کرد.

این نویسنده ادامه داد: در صورتی که نذر کتاب در هنگام محرم ادامه پیدا کند این کار در طی 5 تا 10 سال آینده به یک فرهنگ تبدیل می‌شود و در هیئت‌ها رواج پیدا می‌کند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار