روزنامه صهیونیستی جروزالم پست مدعی شد اتحاد نظامی ایران و روسیه برای حفظ بشار اسد در قدرت، مملو از تنش است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، جروزالم پست در گزارشی تحلیلی مدعی شد از آنجایی که اتحاد نظامی ایران و روسیه برای حفظ بقای بشار اسد -- رئیس جمهور سوریه -- در قدرت مملو از تنش است، آمریکا و رژیم صهیونیستی می توانند از این موضوع برای ضربه زدن به آنها استفاده کنند.

روزنامه جروزالم پست در ادامه ادعاهایش افزود: طرح توسعه طلبانه انقلابی ایران و موضعی که این کشور در قبال اسرائیل دارد، با اهداف بلند مدت روسیه در منطقه همخوانی ندارد. روسیه درصدد تقویت دولت اسد در یک کشور علوی است؛ منطقه مورد تهاجم سنی هایی که از سوی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس حمایت می شوند.

در ادامه گزارش جروزالم پست آمده است ترکیب نظامی روسیه و فعالیت نظامی این کشور در سوریه همانند دیگر اقداماتش در اوکراین و گرجستان، موجب شگفتی کشورهای غربی شده است. ولادیمیر پوتین – رئیس جمهور روسیه – می کوشد خلأی را که آمریکا در منطقه ایجاد کرده است پر کند.

جروزالم پست در ادامه ادعاهای بی اساس خود نوشت: "ایران و متحدان شیعی این کشور همچون حزب الله، به تنهایی نمی توانستند از نیروهای نظامی سوریه حمایت کنند و به کمک روسیه احتیاج داشتند. این موضوع باعث می شود روسیه به عنوان قدرتمندترین بازیگر سوریه مطرح شود. اما از آنجایی که منافع استراتژیک روسیه با متحدان شیعی ایران در تضاد است، رژیم صهیونیستی و آمریکا می توانند با روسیه سازش و یا توافق کنند و مانع از اتحاد شیعی این کشور در سوریه شوند."

"هارولد رود" -- عضو ارشد موسسه "گیت استون" و مشاور سابق پنتاگون -- در این خصوص مدعی شد: "منافع بلند مدت ایران و روسیه در سوریه با یکدیگر همخوانی ندارند." وی افزود: "روسیه به ایران اعتماد ندارد. روسیه تمایلی ندارد ایران شریک برابری در سوریه باشد. مسکو می خواهد قدرت یکه تاز دمشق باشد."

وی در ادامه ادعاهای خود افزود: "ایران می خواهد علوی های سوریه، شیعه شوند و روسیه به این موضوع دیدگاه مثبتی ندارد. سیاست دیرینه روسیه "ایجاد تفرقه و حکومت کردن" است." برخی نیز معتقدند اگر اقدامات نظامی ایران و روسیه در سوریه آنگونه که برنامه ریزی شده است پیش نرود، این موضوع می تواند به تنش میان تهران و مسکو منجر شود. در اینصورت مذاکرات صلح آمیز در خصوص تقسیم غنایم جنگی در سوریه نیز جدی خواهد شد.

سرهنگ "اران لرمن" -- یکی از محققان ارشد مرکز مطالعات استراتژیکِ "دانشگاه بار ایلان" -- در گزارشی نوشت: "اسد برای مسکو حکم موکلی را دارد که از چوبه دار نجاتش داده است. برای ایران نیز سوریه یک گام کلیدی برای متشنج کردن اوضاع اردن به شمار می رود." 

وی در ادامه ادعاهای خود افزود: "نگرانی روسیه برای حفظ اسد می تواند به اهرم فشاری در دستان رژیم صهیونیستی تبدیل شود؛ مشروط بر اینکه این رژیم به درستی بتواند راه خود را در این شرایط پیدا کند. اگر رژیم صهیونیستی می خواهد در سوریه حرفی برای گفتن داشته باشد، نباید از تلاش حامیان سعودی ها برای برکناری اسد حمایت کند."

وی در جایی دیگر مدعی شد: "روسیه تمایلی ندارد ایران به عنوان یک متحد قدرتمند در خاورمیانه و در نزدیکی مرزهای این کشور حضور داشته باشد. چرا که ایران مروج تفکری است که در آن غیر مسلمانان جایی ندارند. این کشور در روسیه نیز چنین هدفی را دنبال می کند."

وی در ادامه ادعاهای بی اساس و مضحک خود افزود: "روسیه تمایل دارد مسلمانان دچار تفرقه شوند و با یکدیگر بجنگند. یک سوم جمعیت روسیه، مسلمانند. با این وجود، ولادیمیر پوتین خطاب به رهبران جهان گفته است می کوشد فرهنگ روسی را حفظ کند. ایران و روسیه متحدان تاکتیکی هستند، نه استراتژیک."

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۳۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
اگه به گذشته رفتار روسها نگاه کنیم .تقریبا روس ها غیر قابل اعتماد اند .اما روسیه امروز برای ابرقدرت شدن لازم دارد مقابل امریکا ومتحدانش بایستد برای این کار به متحدانی نیاز داره . که ایران بهترین گزینه فعلی است .اگه فرضا گفته این تحلیل گر هم درست باشه .ایران باز برنده میدان است چون یکی از متحدانش یعنی سوریه همچنان حفظ میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
تاریخ ثابت کرده روسیه قابل اعتماد نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
فقط باید به نیروی داخلی اکتفا کرد....افلا تعقلون؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
این کثافتا میخوان بین ایران و روسیه و شیعه و سنی تفرقه بندازن و نذارن سوریه آباد بشه.درود بر پوتین و ایران و شیعه و سنی
آخرین اخبار