نفوذ به هسته سخت تورم/کاهش تورم باید در بهبود معیشت مردم موثر باشد

برای عبور از هسته سخت تورم باید اصلاح زیرساخت‌ها و به نوعی بازمهندسی اقتصاد کشور در دستور کار قرار گیرد .

نفوذ به هسته سخت تورم/کاهش تورم باید در بهبود معیشت مردم موثر باشدبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ تورم که روزی در بالاترین رتبه ممکن یعنی 40 درصد ایستاده بود امروز به درجه ای تنزل یافته که دولت در پی شکافتن هسته سخت آن است.

درواقع تورم که به صورت افسارگسیخته حرکت می کرد و بدون تعلل رتبه های بالا را کسب می کرد با تدابیر تیم اقتصادی کابینه یازدهم و با طی کردن روند نزولی به زیر 15 درصد رسید.

اما کاهش چند پله ای تورم پس از دو سال در مرداد ماه متوقف و نسبت به ماه قبل (تورم 14.1 درصدی تیرماه) کاهش 0.3 درصدی یافت.

همچنین تورم شهریورماه نیز با رسیدن به رتبه 13.6 درصد کاهش 0.2 درصدی و تورم مهر ماه نیز با کاهش 0.3 درصد نسبت به شهریور ماه روند نزولی 0.3 درصد را طی کرد.

این موضوع همانگونه که علی طیب نیا اعلام کرده بود نشان از ورود به هسته سخت تورم است، که باید شکافته شود تا اقتصاد ایران پس از سالها طعم تورم تک رقمی را بچشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی مقابله با آن را نیازمند یک تلاش بیشتر نسبت به گذشته عنوان می کند و می گوید: برای عبور ازاین شرایط باید اصلاح زیرساخت‌ها و به نوعی بازمهندسی اقتصاد کشور در دستور کار قرار گیرد چراکه برای حرکت در مسیر توسعه و دستیابی به رشد باید در بدبینانه‌ترین حالت نرخ تورم 5 درصد باشد.

همچنین طیب‌نیا وعده تک نرخی شدن تورم را تا پایان عمر دولت یازدهم داده است.

این در حالیست که برای عبور از هسته سخت تورم باید اصلاح زیرساخت‌ها و به نوعی بازمهندسی اقتصاد کشور در دستور کار قرار گیرد چراکه برای حرکت در مسیر توسعه و دستیابی به رشد باید نه تنها سلطه مالی رهایی یافت بلکه لازم است وابستگی به درآمدهای نفتی را نیز تا حدودی از ادبیات اقتصادی کشور خارج کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ با توجه به اعلام رسمی برجام و لغو تحریم طی ماه‌های آینده انتظار می‌رود دولت با استفاده از شرایط، زمینه‌های اصلاح زیرساخت‌ها را فراهم و هسته سخت تورم را بشکافد که البته دستیابی به این مهم یک شبه نبوده و نیاز به یک برنامه بلند مدت دارد که امید است دولت در راستای برنامه‌هایی همچون برنامه ششم توسعه، سند چشم انداز و اقتصاد مقاومتی حرکت کند و البته این اطمینان را نیز ایجاد کند که کاهش تورم تنها در حد اعلام اعداد و ارقام نبوده و معیشت مردم نیز متاثر از نزولی شدن تورم روند بهبود را طی کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: تورم ، طیب نیا ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۳
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۰۳ آبان ۱۳۹۴
بدانیم کلمات مثل بسته اقتصادی و زیرساخت برای اتلاف وقت است اجرای اقتصادمقاومتی نیازبه این اتلاف وقتهانداردوراهگشااست
آخرین اخبار