یک مقام سابق آمریکایی ضمن اعلام اینکه تنش در روابط واشینگتن و تل‌آویو فروکش می‌کند، گفت توافق هسته ای باعث کاهش روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی نشده است.

دنیس راس: روابط اسرائیل و آمریکا محکوم به موفقیت استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه یدیعوت آحارونوت روز یکشنبه در گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: دنیس راس، معاون سابق وزارت امور خارجه آمریکا در گفتگو با این روزنامه، که موضوع آن کتاب جدید وی در خصوص روابط آمریکا و اسرائیل بود گفت بحران در روابط آمریکا و اسرائیل حل خواهد شد.

 این دیپلمات سابق آمریکایی که بیش از هر دیپلمات بازنشسته دیگر آمریکایی با سران آمریکا و رژیم صهیونیستی کار کرده معتقد است در حالی که نتانیاهو و اوباما به همدیگر اعتماد ندارند، اما روابط منحصر بفرد آمریکا و اسرائیل محکوم به موفقیت است. 

 راس گفت: معتقد نیستم که روابط باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو بدترین رابطه میان سران آمریکا و اسرائیل در طول تاریخ است.

 وی در عین حال از بیان این که نتانیاهو و اوباما از همدیگر متنفر هستند خودداری کرد. دنیس راس تاکید کرد اوباما و نتانیاهو به همدیگر اعتماد ندارند. 

راس گفت: به نظر من بدترین روابط سران آمریکا و اسرائیل در دوران ریاست جمهوری جرج بوش پدر با اسحاق شامیر بود. زیرا جرج بوش پدر معتقد بود شامیر در آن دوران وی را فریب داده است. 

دنیس را در ادامه گفت: روابط آمریکا و اسرائیل به علت توافق هسته ای ایران به سطح پایینی تنزل نیافت. وی گفت اما در زمان محاصره بیروت و کشتارهای جمعی در صبرا و شتیلا روابط آمریکا و اسرائیل کاهش یافت. 

دنیس راس در کتاب جدید خود بنام «محکوم به موفقیت» درباره روابط آمریکا و اسرائیل، که روز سه شنبه منتشر شد، نوشته است: روابط منحصر به فرد آمریکا و رژیم صهیونیستی هیچ گزینه دیگری، جز موفقیت پیش رو ندارد. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا یک رئیس جمهور یا یک نخست وزیر می تواند این روابط را از بین ببرد یا خیر؟ گفت قطعا نه. بعد از همه مسائل پیش آمده روابط آمریکا و اسرائیل بهبود می یابد. 

دنیس راس گفت کسانی که کتاب مرا مطالعه می کنند متوجه خواهند شد از دوران ریاست جمهوری ترومن تاکنون کسانی که در پست امنیت ملی آمریکا مشغول بوده اند اسرائیل را بیش از آن که یک شریک برای آمریکا بدانند،  رقیبی برای آمریکا دانسته اند. مواضع سوزان رایس در قبال اسرائیل باعث می شود وی در این اردوگاه قرار بگیرد.

دنیس راس در کتاب خود به تنش‌ها و بحران هایی میان آمریکا و اسرائیل اشاره کرده و گفته است این سوتفاهمات و بحران ها با راهکارهایی مانند یک خط ارتباطی خاص می توانستند حل شوند. 

وی گفت حامیان اسرائیل در داخل دولت آمریکا معتقدند اسرائیل با همان تهدیداتی مواجه است که آمریکا با آنها مواجه است. آنها معتقدند اسرائیل از توانایی لازم برای افزودن بر توانایی های آمریکا برخوردار است. آنها معتقدند همکاری های اطلاعاتی و نظامی با اسرائیل به نفع آمریکا هم است.

دنیس راس معتقد است دولت بوش پدر اغلب منتقد اسرائیل بود. علت هم آن بود که بوش پدر معتقد بود نخست وزیر اسرائیل در آن زمان و در اولین دیدارش بوش پدر را درباره موضوع شهرک سازی فریب داده است. اما نکته جالب توجه آن است که دولت بوش پدر توانست 44  کشور را متقاعد کند که یا با اسرائیل رابطه برقرار کنند یا روابط خود را با آن از سر بگیرند. 

دنیس راس معتقد است تغییرات عمده ای در دوران دولت بیل کلینتون به وقوع پیوست. در این دوران این تمایل ایجاد شد که اسرائیل بعنوان شریک آمریکا محسوب شود. 

راس معتقد است جرج دبلیو بوش در ابتدای ریاست جمهوری خود رویکرد دوستانه ای در قبال اسرائیل نداشت، اما بعد از حملات یازده سپتامبر وی بتدریج به این دیدگاه رسید که آمریکا و اسرائیل در جنگ علیه ترور در یک کشتی قرار دارند. 

این مقاما سابق آمریکایی  معتقد است همه روسای جمهور آمریکا در ابتدای ریاست جمهوری خود تلاش کرده اند از توجه جدی به موضوع اسرائیل و خاورمیانه خودداری کنند اما در نهایت مساله خاورمیانه آنها را به خود جلب کرده است. 

دنیس راس در کتاب خود نوشته است: اکنون باراک اوباما، اسرائیل را یک طرف قوی محسوب می کند. اوباما امنیت اسرائیل را تقویت کرده و تلاش نکرده است که به آن آسیب بزند. اوباما معتقد است که اسرائیل در تنش خاورمیانه طرف قدرتمندتر است و باید به حرکت خود به پیش ادامه دهد و فلسطینی ها در این تنش طرف ضعیف هستند. در نتیجه اوباما در بخش امنیتی به طرف هایی تکیه کرده است که از اسرائیل حمایت می کنند. این دیدگاه بویژه در دوره اول ریاست جمهوری اوباما و در قبال ایران کاملا آشکار بود. 

راس  همچنین معتقد است در جریان سفر قریب الوقوع نتانیاهو به کاخ سفید تلاش های گسترده ای برای بهبود روابط انجام خواهند شد و دو طرف خواهان کنار گذاشتن اختلافات هستند.


انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار