روایت خجسته از مراسم عزاداری محرم در زندان‌های مخوف رژیم بعث / شکنجه اسرا با چوب خیزران در روز عاشورا

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس با یادآوری عزاداری‌های عاشورایی در ایام اسارت گفت: اسرا در زندان‌های مخوف رژیم بعث آن چه بر اسرای کربلا گذشته بود را با جان و دل چشیدند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، امیر خجسته به بهانه سوم آبان سالروز تجلیل از اسرا و مفقودان، گفت: آزادگان و اسرای ایرانی همیشه به یاد شهدا و اسرای کربلا بوده و خاطرات کربلای حسینی را شنیده بودند اما هنگامی که در شرایط اسارت قرار گرفتند، در زندان‌های مخوف بغداد آن چه بر غافله سالار شهدا گذشته بود را با جان و دل چشیدند.

نماینده مردم همدان، فامنین و قهاوند در مجلس شورای اسلامی با یادآوری شرایط سخت و اتفاقاتی که در ایام اسارت بر اسرای ایرانی گذشته است، گفت: اسرای ایرانی با یاد اسرای کربلا روزهای سخت اسارت را سپری می‌کردند.

خجسته با یادآوری اینکه یزیدیان زمان (ماموران بعثی) با چوب خیزران درروز عاشورا اسرایی ایرانی را شکنجه می‌کردند، گفت: ماموران بعثی اسرا را از گفتن ذکر یا حسین منع می‌کردند، اما همانگونه که در کربلا تمام یاران اباعبدالله استقامت کردند و جنگیدند و در نهایت ظالمان را رسوا کردند آزادگان ایرانی نیز در مقابل دشمن همان نوادگان شمر و یزید ملعون مورد شکنجه قرار گرفتند و جنگیدند.

وی گفت: اسرای ایرانی با تمام فشارها و آزارهایی که می‌دیدند یک لحظه از عزاداری امام حسین(ع) غافل نمی‌شدند، حتی برای این منظور ناخن های اسرا را می‌کشیدند و آن‌ها به انفرادی می‌بردند اما با عشق به امام حسین(ع) که در دل داشتند، صبر پیشه کرده بودند.

این نماینده آزاده در مجلس نهم، تصریح کرد: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و مقاومت در مقابل تمام فشارها و شکنجه‌ها از اقداماتی بود که اسرای ایرانی با تاثیر پذیرفتن از اسرای کربلا پیشه کردند و بعد از گذشت سال‌ها از واقعه کربلا اسرا حسین وار و زینب گونه مقاومت کردند و با سربلندی به پیروزی رسیدند.

مرحوم ابوترابی سختی روز عاشورا را برای اسرا آسان کردند

خجسته به خاطره ای از آن ایام اشاره کرد و گفت: در زمانی که زندان‌های بغداد بودیم با آغاز ماه محرم اسرا نیز به راز و نیاز و عزاداری می‌پرداختند، اسرا لحظه‌ای از عزاداری درنگ نمی‌کردند، در این میان مرحوم ابوترابی هم با هدایت و راهنمایی‌های خردمندانه‌شان سختی روز عاشورا را برای اسرا آسان می‌کردند.

وی افزود: در یکی از سال‌ها در روز عاشورا در حالی که اسرا به عزاداری پرداخته بودند، ماموران بعثی به آن‌ها حمله‌ور شدند و آنها را مورد شکنجه سخت قرار دادند و عده‌ای را هم با چوب خیزران شکنجه کردند لذا روز عاشورا روزی بود که بعثیان به شدت اسرا را مورد اذیت و آزار قرار می‌دادند.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی به مقاومت سردار همدانی نیز اشاره کرد و گفت: سردار همدانی ملقب به ابو وهب نیز یکی از آزادگانی بود که با ما در حلب و در دمشق بود و نام  "سردار همدانی" برای دشمنان رعب و وحشت ایجاد می‌کرد، ایشان یکی از سردارانی بود که در مسیر عشق عاشورا و ابا عبدالله گام برداشت و هیچ کس هم نتوانست شعله این عشق را خاموش کند.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.