اسباب‌کشی‌های اجباری!

چند روزی هست که در دنیا مجازی شاهد اختلال هستم، دنیایی که بسیاری از افراد زندگی، کار و تجارتهایشان را با آن گره زده‌اند. اختلالات این بار روی یکی از پر طرفدارترین شبکه‌های اجتماعی یعنی «تلگرام» صورت گرفته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، هر چند ایرانی‌ها با پدیده فیلترینگ ناآشنا نیستند و از سال 80 با یک ابلاغیه رسمی در این زمینه با آن مانوس شده‌اند اما آن زمان به اندازه حالا زندگی و کار با اینترنت و فضای مجازی گره نخورده بود. شبکه‌های اجتماعی در چند سال اخیر تجربه‌های متعدی در این زمینه داشته‌اند.

از جمله آن می‌توان به فیلترینگ وایبر، واتس‌آپ و لاین نیز اشاره کرد که می‌توان شدید‌ترین تجربه را در این مدت به وایبر اختصاص داد. محدودیت این نرم‌افزار به قدری بالا رفت که کاربرانش اسباب‌کشی یک شبه‌ای به نرم‌افزاری جدید داشتند و به گفته خود کاربران وایبر تبدیل به خانه‌ای متروکه شد. این نرم افزار جدید به نام تلگرام قابلیت‌های بالایی دارد و هر روز نیز به قابلیت‌های گذشته خود اضافه می‌کند.

ارسال فایل‌های صوتی و تصویری با حجم بالا، قابلیت تشکیل گروه‌هایی با سقف 200 نفر ایجاد بات‌ها و کانال‌های ارتباطی ساخت استیکر و بسیاری قابلیت‌های دیگر شرایط را برای افزایش هر روزه کاربران این نرم‌افزار بیشتر کرده است.اما به نظر می رسد وزارت ارتباطات ایران تصمیم گرفته مردم را به اسباب کشی جدیدی دعوت کند تا کول‌بار فضای مجازی، دوستان و حتی شرایط کاری خود را به نرم‌افزار دیگری ببرند.

هرچند در این مدت صحبت های زیادی در رابطه با آغاز فیلترینگ تلگرام به گوش می‌رسید اما در چند روز اخیر اختلالات آن به اوج خود رسیده بود و گروهی هم در میان مدعی بودند تنها یک اختلال ساده است که به زودی برطرف می‌شود.جالب است بدانید، بر اساس آمار حدود 20 میلیون ایرانی کاربر تلگرام هستند. اگر قائل به مردمسالاری باشیم، همین تعداد اعضا نشان می دهد که مردم ایران، خواهان برقراری این وسیله ارتباطی هستند و هرگونه اقدامی خلاف این خواسته، اقدام علیه اکثریت به شمار می‌رود.

همچنین در شرایطی که رئیس‌جمهور رسماً و صراحتاً و همسو با مردم می‌گوید که دسترسی مردم باید به شبکه‌های اجتماعی تسهیل شود، ایجاد اختلال در شبکه‌های مذکور آن هم پرطرفدارترین آنها یعنی تلگرام، هرگز حاوی پیام مناسبی برای مردم نیست.در رابطه با تجربیات قبلی فیلترینگ می توان گفت که میلیون‌ها نفر روی گوشی‌های خود فیلترشکن نصب کردند و بدین ترتیب دسترسی‌شان به سایت‌های ممنوع، تسهیل شد. این در حالی است که اگر این نرم‌افزارها فیلتر نمی‌شد، اساساً نیازی به نصب فیلترشکن احساس نمی‌کردند.

بدتر از آن مردم به واسطه فیلترینگ، ناراحت و بدبین شدند و رسانه‌های خارجی نیز توانستند سوژه‌ای برای تبلیغات ضدایرانی‌شان بیابند. این سوژه را هم نه ضد انقلاب و اپوزیسیون که خود مسئولان در اختیار آنها قرار دادند.همچنین باید گفت، در جمهوری اسلامی ایران، «آزادی بیان» به عنوان یک اصل بدیهی از حقوق ملت، همواره مورد تاکید است. مروری بر کتب مرجع حقوقی در این‌باره به یادمان می‌آورد که یکی از اصول مرتبط با آزادی بیان، «آزادی وسیله بیان» است. یعنی مردم همان‌گونه که حق دارند آزادی بیان داشته باشند، این حق را هم دارند که وسیله ارتباطی خود را انتخاب کنند و محروم‌کردن مردم از حق آزادی وسیله بیان، نقض اصل آزادی بیان محسوب می‌شود.

هشداری جدی درباره فیلترشدن تلگرام

در ان رابطه «گرداب» وابسته به سازمان بررسی جرایم سازمان‌یافته با این مقدمه نوشت: ارائه استیکرهای غیراخلاقی یا ساخت استیکر با تصاویر کاربران دیگر، نخستین حاشیه این نرم‌افزار بود. در حالیکه گمان می‌رفت این اقدامات باعث خواهد شد که کاربران ایرانی نتوانند از تلگرام استفاده کنند اما موضوع با همکاری شرکت مذکور، ختم به فیلتر نشد.

واضح است که مدیران تلگرام نیز نمی‌خواهند حجم بالای مخاطبان ایرانی خود و منافعی که از این ناحیه به آنان می‌رسد، را از دست بدهند. اکنون پس از غیر فعال شدن این امکان، دو امکان ایجاد ربات و کانال، محلی برای جولان برخی افراد سودجو شده است؛ عده‌ای که به صورت فردی یا سازماندهی‌شده در پی نشر محتوای خاص روی گوشی‌های مردم هستند؛ محتوایی که به نظر می‌رسد با همه بندهای فهرست مصادیق محتوای مجرمانه (موضوع ماده 21 قانون جرایم رایانه‌ای)، قابل تطبیق است:

الف) محتوا علیه عفت و اخلاق عمومی
ب) محتوا علیه مقدسات اسلامی
ج) محتوا علیه امنیت و آسایش عمومی
د) محتوا علیه مقامات و نهادهای دولتی و عمومی
ه) محتوایی که برای ارتکاب جرایم رایانه‌ای به کار می‌رود (محتوای مرتبط با جرایم رایانه‌ای)
و) محتوایی که تحریک، ترغیب یا دعوت به ارتکاب جرم می‌کند (محتوای مرتبط با سایر جرایم)
ز) محتوای مجرمانه مربوط به امور سمعی و بصری و مالکیت معنوی
ح) محتوای مجرمانه مرتبط با انتخابات مجلس شورای اسلامی
ط) محتوای مجرمانه مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری

سوای از کاربرانی که به گوشه‌ای از اقدامات مجرمانه آنها در بالا اشاره شد، تعدادی از سایت‌های معاند نیز اقدام به راه‌اندازی کانال در تلگرام کرده‌اند؛ اقدامی که می‌توان آن را در راستای پروژه نفوذ دشمن نیز ارزیابی کرد. فهم اینکه این سایت‌ها به چه دلیلی فیلتر شده‌اند، چندان دشوار نیست. کافی است به محتوای آنها نگاهی انداخت؛ محتوایی که می‌توان گفت با هر یک از بندهای فوق، قابل تطبیق است.

اینک استفاده از بستر تلگرام برای انتشار محتوای مجرمانه موجب نگرانی سایر کاربران شده است.

چرا که با تداوم وضع موجود، احتمال آن وجود دارد که دود بی‌فرهنگی این عده، به چشم همه کاربران برود. بخشی از کاربران با درک این موضوع، در گروه‌های خود مباحثی مانند راه‌اندازی کمپین درخواست از این سایت‌ها برای خروج از تلگرام را مطرح می‌کنند. گرداب ضمن هشدار جدی به این کاربران (به‌ویژه کسانی که به صورت سازماندهی‌شده این اقدامات را انجام می‌دهند) به مسئولان وزارت ارتباطات پیشنهاد می‌کند برای این موضوع نیز چاره‌ای بیندیشند و موضوع را به گونه‌ای با مدیران نرم‌افزار مذکور حل و فصل کنند.

تلگرام: ایران تنها دو ساعت ما را فیلتر کرد

در این راستا پاول دوروف بنیانگذار تلگرام در توییتر اعلام کرد که ایران این نرم افزار پیام رسان را فیلتر کرده است. دوروف این خبر را در صفحه ی خود در توییتر اعلام کرد.

نرم افزار پیام رسان تلگرام، اخیرا محبوبیت بسیاری پیدا کرده و جای وایبر را برای ایرانیان پر کرده است. موسس تلگرام گفت: ما در حال کار بر روی راه حل «پی 2 پی» هستیم که تلگرام را غیرقابل فیلتر می‌کند.

وی در اظهار نظری تازه اعلام کرد که فیلترینگ این نرم افزار در ایران موقت بوده است. دوروف گفت: تلگرام به مدت 2 ساعت کاملا در ایران مسدود شد. وی افزود:با این حال اکنون این انسداد برداشته شده است. موسس تلگرام افزود: اکنون از سوی ایران دستوری صادر شده تا بخشی از تلگرام مختل شود. یعنی 50 درصد ترافیک آن محدود و غیر قابل استفاده شود.

وزیر ارتباطات: تذکر به تلگرام به خاطر کانال‌های غیراخلاقی

همچنین در خصوص مشکلات تلگرام محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اگر برحسب حکم قاضی نیازی به اطلاعات مردم باشد این به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ربطی ندارد و وزارتخانه‌اش جداست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره برقراری ارتباط با مدیران تلگرام گفت: ایمیل‌هایی بین همکاران ما و شبکه تلگرام رد و بدل شده و از آنها خواسته شد تا بعضی از کانال‌هایی را که دارای مباحث غیراخلاقی هستند ببندند که این کار انجام شد، اما دو هفته پیش دوباره این کانال‌ها را باز کردند و اگر این شرایط ادامه پیدا کند ما ناچاریم تصمیم‌ کارگروه را اجرا کنیم.

واعظی درباره‌ اختلال تلگرام در چند روز اخیر گفت: اختلال چند روزه تلگرام به دلیل اختلال در کانال‌های ارتباطی بوده و ربطی با فیلتر‌ شدن ندارد.

وی ادامه داد: در دو هفته گذشته سه تا از کانال‌هایی که ما را به دنیا وصل می‌کنند شامل کانال موجود در خاک ترکیه، باب‌المندب و خلیج فارس دچار مشکل شده و همه سایت‌هایی که مسیرشان از این کانال‌ها می‌گذشت، دچار اختلال شده بود و تلگرام تصور کرده بود که این اختلال مربوط به شبکه خودش است. وی با اشاره به سیاست‌های دولت در برخورد با شبکه‌های اجتماعی گفت: سیاست دولت این است که هیچ یک از شبکه‌های اجتماعی که مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران هستند فیلتر نمی‌شوند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بحث فیلترینگ را خارج از محدوده اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست و افزود: کارگروهی تشکیل می‌شود که مصادیق مربوط به بحث فیلترشدن در آن به تصمیم گذاشته می‌شود و از طرف این کارگروه اگر سایتی غیراخلاقی و یا دارای تصاویر یا فیلم‌های مستجهن باشد فیلتر می‌شود و وزارت ارتباطات تنها کارهای فنی آن را برعهده می‌گیرد.

وی با بیان این‌که اساس کار دولت براساس اعتماد به مردم است، خاطر نشان کرد: در این دو سال من مدافع حریم خصوصی مردم بودم. مردم نیز باید بدانند دولت حریم خصوصی آنها را حفظ می‌کند، اما ما همیشه به آنها گفتیم اطلاعاتی را منتشر کنند که برایشان مشکل ایجاد نکند، زیرا سرورهای این نرم‌افزارها در ایران نیست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: اگر برحسب حکم قاضی نیازی به اطلاعات مردم باشد این به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ربطی ندارد و وزارتخانه‌اش جداست. واعظی درباره مشکلات اینترنتی اخیر بیان کرد: آنچه که مربوط به محتوای داخل کشور است مشکل ندارد و مشکلات به خطوطی که در سرورهای خارج از کشور وجود دارد بر می‌گردد. وی همچنین ادامه داد: تلگرام سروری در ایران ندارد و ما با مدیران آن درباره‌ی فیلترینگ هوشمند صحبتی نکرد‌ه‌ایم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی در صورتی که سالم باشند و به قوانین جمهوری اسلامی احترام بگذارند با مشکلی مواجه نمی‌شوند، اما خود مردم نیز از ما می‌خواهند شبکه‌های غیراخلاقی را ببندیم.

واکنش مخابرات به احتمال فیلترینگ تلگرام

همچنین داوود زارعیان مدیرکل روابط عمومی‌ شرکت مخابرات ایران در واکنش به اخباری مبنی بر احتمال فیلترشدن تلگرام گفت که مخابرات چنین تصمیمی ندارد. زارعیان در پاسخ به اینکه آیا مخابرات تصمیمی‌ مبنی بر فیلتر نرم‌افزار تلگرام دارد یا خیر، گفت: سیاست دولت یازدهم از ابتدا مخالفت با فیلترینگ بوده و همچنان هست و تا آخر عمر این دولت هم خواهد بود؛ از این‌رو مخابرات تصمیمی برای فیلترکردن تلگرام ندارد.

وی در بیان راه‌حل برخی سوءاستفاده‌ها نیز تاکید کرد: من معتقدم بهترین راهکار در این زمینه بحث فیلترینگ هوشمند است که ضرورت دارد هر چه سریع‌تر در کشور توسعه پیدا کند. در همه دنیا اینگونه است که تنها آن بخش از سایت‌ها و نرم‌افزارها فیلتر می‌شود که مورد دارند و به خاطر برخی مسائل و مشکلات، کل سایت را فیلتر نمی‌کنند.

مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات افزود: در کشور ما نیز این اتفاق می‌تواند رخ دهد که مثلا در مورد برنامه تلگرام تنها کانال‌ها و ربات‌هایی فیلتر شوند که مبتذل و ضداخلاقی‌اند اما کل شبکه وجود داشته باشد. زارعیان با بیان اینکه سیاست دولت و بسیاری از کارشناسان مربوطه نیز همین است، اظهار کرد: حوزه فضای مجازی نیازمند یک مدیریت قوی است و فیلترینگ و بستن سایت‌ها و نرم‌افزارها و ... اصلا راهکار قابل قبول و منطقی نیست بلکه راهکار اصلی، فیلترینگ هوشمند است.

وی با تاکید بر اینکه قطعا فیلترینگ هوشمند در کشور اجرا خواهد شد، هشدار داد: من به تمام سودجویان و سوءاستفاده‌گرانی که به صورت باز از فضای مجازی استفاده می‌کنند هشدار می‌دهم که بدانند با اجرای کامل فیلترینگ هوشمند امکان شناسایی آنان و مسدودکردن مطالب، سایت‌ها و شبکه‌های مبتذلشان وجود دارد.

مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران همچنین در پاسخ به این سوال که آیا فیلترینگ هوشمند مخالفانی دارد، گفت: کسی نمی‌تواند در قبال منطق درست فیلترینگ هوشمند مقاومت کند. سیاست دولت هم همواره حمایت از جریان آزاد اطلاعات درست و صحیح و سالم است. از سوی دیگر دولت هیچ‌گاه موافق رواج بی‌ بند و باری نبوده و نیست و طبیعتا عقل و سیاست منطقی هم حکم می‌کند که در مقابل مطالب و مسائلی که اخلاق را زیر سوال می‌برد و موجب رواج ابتذال می‌شود، موضع‌گیری درستی شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اینجا را کلیک کنید.

منبع: روزنامه ابتکار
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.