مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت : برپایی آیین های مذهبی در مساجد تاریخی به جذب گردشگر و توسعه توریسم فرهنگی کمک می کند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان فریدون الهیاری اضافه کرد: اکثر مساجد جامع در ایران بویژه در استان اصفهان از پیشینه تاریخی برخوردار و از سرمایه های فرهنگی کشور وجهان محسوب می شوند لذا باید مراسم و آیین های مذهبی در این مکان ها با رعایت ظرفیت و حفظ موجودیت و میراثی آنها برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه، بناهای تاریخی براساس ظرفیت های محدود و آما ر جمعیتی زمان خود ساخته شده و به مرور زمان سازه های این نوع بناها فرسوده می شود، اضافه کرد: استفاده بیش از حد از ظرفیت این بناهای تاریخی ممکن است آسیب های جدی به بنا وارد کند.

الهیاری تصریح کرد: در حال حاضر ما بیش از ظرفیت برخی از مساجد مانند مسجد امام برای برپایی مراسم مذهبی استفاده می کنیم.

وی افزود: برپایی مراسمهای مذهبی درمسجد امام که در معرض دید گردشگران خارجی است باید علاوه برحفظ بنای تاریخی با ابهت، عظمت و شکوه بالایی برگزار شود.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اصفهان به پتانسیل مراسم تاسوعا و عاشورا در جذب گردشگر اشاره کرد و افزود: این مراسم از قابلیت لازم برای جذب توریست برخوردار است و برگزاری این مراسم بصورت سنتی و در مکان های بزرگ مذهبی می تواند مفید باشد.

الهیاری به داربستهایی که در مسجد امام (ره) اصفهان برای برپایی مراسم ایام محرم برپا شده است، اشاره کرد و گفت: این داربستها ممکن است به بنای چندصد ساله مسجد تاریخی امام (ره) صدمات جبران ناپذیری وارد کند لذا به جای استفاده از این نوع داربست ها می توان از امکانات دیگری همچون سازه ها و چادرهای تاشو موقت در این بنای تاریخی اصفهان استفاده کرد.

وی برپایی خیمه گاه در مساجد جامع و مسجد امام (ره) اصفهان را به منظور برپایی عزاداری امام حسین (ع) نیکو دانست اما در همین حال تاکید کرد : برپایی خیمه گاه در این مکان تاریخی باید بگونه ای باشد که منظر زیبای بنای تاریخی را از بین نبرد و برای برگزاری آیین هایی مذهبی که قدمت چند هزار ساله دارد نیز مناسب باشد.

مشاور مدیر کل در پایگاههای ثبت ملی و جهانی استان اصفهان و مدیر پایگاه ثبت جهانی میدان امام (ره) اصفهان نیز گفت: آیین های مذهبی معرف میراث معنوی کشور است و چنانچه این آیین ها با برنامه ریزی و رعایت استانداردهای لازم برگزار شود، تاثیر بسیار خوبی در اذهان عمومی و گردشگران خارجی خواهد داشت.

« فریبا خطا بخش » اظهارکرد: مسجد امام (ره) در مجموعه میدان امام (ره) قرار دارد و برای برپایی مراسم ها و آیین ها در این مجموعه باید استانداردهای بین المللی رعایت شود.

وی با اشاره به اینکه مراسم مذهبی محرم به ثبت ملی رسیده و قابلیت ثبت جهانی را نیز دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به فضای تاریخی میدان امام (ره)می توان آیین های مذهبی را بصورت نمادین و با برنامه ریزی در مسجد امام (ره) برگزار کرد.

مسجدامام در مجموعه میدان امام اصفهان قرار دارد ، این مسجد به نامهای مسجد جامع، مسجد سلطانی، مسجد شاهی، جامع کبیر عباسی و مسجد شاه معروف بوده و امروزه مسجد امام نامیده می شود که به عنوان یکی از زیباترین مساجد اصفهان و حتی ایران و جهان به حساب می آید.

این مسجد بواسطه تزئینات بسیار شگفت انگیز، شاهکاری جاویدان از معماری، کاشی کاری و نجاری در قرن یازدهم هجری است.
مسجد امام اصفهان در 15 دی سال 1310 هجری شمسی با شماره 107 در فهرست آثار ملی ایران و چهارم آبان سال 1358 هجری شمسی ( 26 اکتبر 1979 اجلاس سوم ) با شمارۀ 115همراه با مجموعه میدان امام اصفهان به ثبت سازمان جهانی یونسکو رسید.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.