به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مشکلات بیشتری پیش روی این بچههاست. مشکلاتی که شاید چهرههای معصوم و روح بچگانه و لطیفشان آنها را درک نکند، اما وجود دارند و گاه حتی با خشونت تمام وجودشان را می آزارد. مشکلاتی که گاه از جنس کیف و کفش و مانتو و شلوار و مقنعه و خوراک است و گاه آنقدر جدی میشوند که سبب میشود دانشآموزی در داخل مدرسه پس بیفتد و وقتی بررسی میکنند، میبینند که دلیل افتادنش، غش کردن و صرع و بیماریهای اینچنینی نبوده و تنها دلیلش سوء تغذیه است!
مطرح شدن این ماجرا از سوی مدیر مدرسه استثنایی کاوش، بغض خیلی از حاضران مراسم گلریزان دانشآموزان استثنایی این مدرسه را شکست و اشک را از چشمهاشان جاری کرد. مراسمی که امروز(29 مهر) به همت اتاق بازرگانی و اتاق اصناف کرمانشاه و با حضور جمعی از خیرین و فعالین اقتصادی و بازاریان کرمانشاه برگزار شد.
نیلا کریمی، مدیر مدرسه استثنایی کاوش کرمانشاه در این مراسم گفت: این مدرسه 32 دانش آموز دختر دبیرستانی دارد که 26 نفرشان واقعا خانوادههای فقیری دارند و زیر خط فقر هستند و در محلههای فقیرنشینی مثل جعفرآباد ساکنند که نیاز به حمایت دارند.
وی از نداشتن سرویس به عنوان یکی از مهمترین مشکلات این دانشآموزان یاد کرد و گفت: این دانش آموزان مشکلات زیادی دارند و چون اغلب در خانوادههای فقیری زندگی میکنند، خانواده هایشان از عهده مخارج درس و تحصیل و درمانی آنها بر نمیآیند.
رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی کرمانشاه نیز در حاشیه این مراسم به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،با تاکید بر اینکه باید جامعه شرایط مناسبی را برای زندگی معلولین فراهم کند، ادامه داد: نباید از کنار معلولیتها بی تفاوت بگذریم، چرا که معلولین هم مثل همه افراد جامعه حق زندگی دارند.
علی احمد حاتمی گفت: زیرساختهای جامعه باید به شکلی باشند که برای معلولین جسمی حرکتی، کم شنوا، ناشنوا، کم بینا و نابینا مناسب باشد و اگر به این مسائل بیتوجهی کنیم حقوق بخش قابل توجهی از جامعه را نادیده گرفتهایم. شاید نتوان معلولیتها را به طور کامل از بین برد، اما با پیشرفتهای صورت گرفته در علوم میتوان شدت آنها را تا حد زیادی پایین آورد.
وی سپس مشکلات فرهنگی را اصلیترین مشکل معلولان جامعه در شرایط کنونی دانست و افزود: باید این فرهنگ در جامعه نهادینه شود که افراد معلول هم مثل سایر افراد جامعه حق دارند درس بخوانند، سرکار بروند و ازدواج کنند. اگر مشکلات فرهنگی آنها را بیش از معلولیتهاشان آزار ندهد، کمتر آزارشان نمیدهد.
این مسئول با بیان اینکه 53 مرکز آموزش استثنایی مستقل و کلاس درس در سطح استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: تعداد کل دانش آموزان معلول استان 1370 نفر است که در مدارس استثنایی تحصیل میکنند.
حاتمی از مشکل ایاب و ذهاب به عنوان یکی از اصلی ترین مشکلات دانش آموزان استثنایی یاد کرد و افزود: ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی هزینه زیادی را به خانوادههای آنها و جامعه تحمیل میکند. فرزندان معلول هزینه بسیار بیشتری نسبت به فرزندان سالم دارند و خانوادههای دارای فرزند معلول نیازمند کمک هستند. خانواده های بیبضاعت دارای فرزند معلول، مشخص هستند و از سالهای قبل نیز تحت حمایت و کمک خیرین قرار گرفتهاند.
حاتمی از خیرین استان خواست اگر میخواهند کار خیری انجام دهند و تمکن مالی دارند نیازمندترین خانوادهها را میتوانند در مدارس استثنایی و در بین خانوادههای دارای فرزند معلول بیابند، زیرا هزینه چنین فرزندانی خیلی بالاست.
در ادامه این مراسم گلریزان 26 نفر از خیرین استان پدر معنوی 26 دانش آموز نیازمند این مدرسه شدند و قرار شد از این پس ماهیانه مبلغ 200 هزار تومان توسط هریک از این افراد به حساب مدرسه واریز شود.
برخی از میهمانان نیز برای دانش آموزان این مدرسه هدایایی همچون کیف و لباس و سایر لوازم مورد نیاز آنان آورده بودند. شاید پیدا کردن راه چنین مدرسههایی در شهرمان سخت باشد اما راههای سخت را هم باید رفت، باید رفت و دید که در گوشه و کنار شهرمان و شاید در بین همسایه های ما افرادی هستند که مشکلات زیادی دارند. افرادی که شاید با بچههای عادی کمی فرق داشته باشند، اما آنها هم حقوقی دارند، برای زیستن در بین آدمها و نباید فراموش شوند!
منبع: ایسنا
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان
اینجا را کلیک کنید.
انتهای پیام/