طرح‌های کلان و توسعه‌ای کشور دارای پیوست سلامت می‌شود

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: هدف پیوست سلامت توجه دادن مسئولان طرح‌ها به سلامت مردم است تا طرح در درازمدت ضمن ارائه خدمات به مردم، سلامت آنها را به مخاطره نیندازد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب دا؛ دکتر علی اکبر سیاری در نخستین نشست نمایندگان کارگروه ماده 2- پیوست سلامت طرح های بزرگ توسعه ای که با حضور نمایندگان تام الاختیار دستگاه های عضو برگزار شد، گفت: پیوست سلامت، مجموعه ای از دستورالعمل ها، روش ها و ابزارهایی است که به صورت نظام مند، اثرات بالقوه و گاهی ناخواسته یک طرح یا پروژه را بر سلامت مردم و گسترش آنها در جامعه ارزیابی می کند.

وی با بیان اینکه بسیاری از طرح های بزرگ در کشورمان با ارزش اقتصادی و رفاهی بالا انجام می شود اما گاهی در بعضی از این طرح ها، رویکرد سلامت دیده نشده و در درازمدت ممکن است اثرات و عوارض آن بر مردم بیشتر از رفاه و ارزش اقتصادی آن باشد، اظهار کرد: در پیوست سلامت هدف، توجه دادن مسئولان طرح ها به سلامت مردم است تا طرح در درازمدت ضمن ارائه خدمات به مردم، سلامت آنها را به مخاطره نیندازد.

رئیس کارگروه ارزیابی مطالعات پیوست سلامت آینده نگری را اصل مهم در این پیوست یاد کرد و افزود: در پیوست سلامت تلاش شده تا طرح ها نگاه آینده نگر داشته باشند و این نباشد که حین اجرا یا پس از هزینه کرد، به خاطر اثرات منفی بر سلامت مردم ادامه کار با مشکل مواجه شده یا هزینه گزافی را تحمیل کند که اصل وجودی طرح را زیر سوال ببرد.

دکتر سیاری با تاکید بر اینکه در پیوست سلامت نمی خواهیم طرح های اقتصادی با مشکل مواجه شوند بلکه درصدد اجرای طرح تا پایان کار بدون مشکل و استقبال مردم هستیم، گفت: یکی از جنبه های استقبال مردم، به خطر نیفتادن سلامتی آنها است.

حذف بخشی نگری در پیوست سلامت
وی با اشاره به اجرای پیوست سلامت برای طرح ها بزرگ و توسعه ای در کشورهای پیشرفته از سالها پیش، خاطرنشان کرد: در کشور ما به این موضوع توجه شده اما ساز و کار مدون، حساب شده و برنامه ریزی و تدوین شده ای نداشتیم و در این پیوست تلاش شده بدون نگاه های بخشی نگر و وابسته به ارگانهای مربوطه، نوعی انسجام  و روندی منطقی بر طرح های مختلف در نقاط مختلف کشور حاکم باشد.

به گفته دکتر سیاری طرح های بزرگ به ویژه از این نظر باید مورد ارزیابی و بررسی قرار بگیرند تا هم در حین اجرا و هم پس از اجرا و ارائه خدمت سلامت افراد تحت تاثیر را مورد مخاطره قرار ندهند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت 50 درصد عوامل موثر بر سلامت را مربوط به حوزه اجتماعی نام برد و با بیان اینکه 25 درصد مابقی مربوط به عوامل ژنتیک و محیط زیست بوده و تنها 25 درصد در اختیار وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت کشور است، تاکید کرد: به همین علت است که دیده شدن پیوست سلامت در پروژه های کلان و ملی و استانی دغدغه مهمی است که با همکاری و تعامل دستگاه های مربوطه با وزارت بهداشت عملی خواهد آمد.

به گفته دکتر سیاری مصادیق طرح های بزرگ توسعه ای مشمول پیوست سلامت، شامل طرح های نیروگاهی، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع سنگین، طرح های خدماتی، طرح های کشاورزی و طرح های زیربنایی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار