تحلیلگر رژیم صهیونیستی معتقد است توافق هسته‌ای ایران، چالش‌های امنیتی شدید برای تل‌آویو درپی دارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نشریه تایمز رژیم صهیونیستی، "یفرایم اینبار،" کارشناس رژیم صهیونیستی دیروز در سخنرانی خود در دانشکده امور جهانی دانشگاه تورنتو گفت: این توافق به جای جمع آوری برنامه هسته‌ای ایران، آن را محدود می‌کند و پیامدهای شدیدی برای خاورمیانه خواهد داشت.

اینبار استاد مطالعات سیاسی و رییس مرکز بگین سادات در دانشگاه بارایلان گفت: اسراییل و آمریکا دیگر درباره ایران در توافق کامل ندارند. وی مدعی شد در گذشته واشینگتن و تل‌آویو درباره جمع‌آوری زرادخانه تسلیحات هسته‌ای ایران توافق داشتند، اما باراک اوباما به یکباره تغییر مسیر داد و سیاست آمریکا را از خلع سلاح به مهار ایران کاهش داد. اوباما نخستین گام بزرگ را در مشروعیت دادن به برنامه هسته‌ای ایران برداشت. علاوه بر این، دولت اوباما احتمالا تصمیم گرفته است به ایران اجازه دهد نقشی مسئولانه در منطقه ایفا کند. این موضع واشینگتن درباره ایران تاثیری شدید بر تعادل قدرت در منطقه خواهد گذاشت.

وی در ادامه ادعاهای واهی خود ایران را یک رژیم تندرو و قاتل توصیف کرد و مدعی شد این کشور قصد تلطیف سیاست‌های خود و پایان دادن به خصومت با رژیم صهیونیستی را ندارد. وی پیش‌بینی کرد توافق هسته‌ای موجب به راه افتادن رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه خواهد شد و کشورهایی نظیر عربستان سعودی و ترکیه را وادار می‌کند سلاح هسته‌ای بسازند. وی گفت عربستان سعودی و ترکیه عقب نخواهند ماند و این برای همه روشن است. 

این کارشناس صهیونیست گفت: برای  اسراییل هسته‌ای شدن خاورمیانه یک کابوس استراتژیک است زیرا توان اسراییل برای مقابله با دشمنانش را به شدت کاهش خواهد داد. وی افزود در پی توافق هسته‌ای، اعتماد تل‌آویو به وعده آمریکا مبنی بر حفاظت از منافع حیاتی اسراییل به شدت کاهش یافته است. رژیم صهیونیستی در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا امیدوار به تغییر است.

اینبار در پایان هشدار داد: اسراییل در جهت حمله پیش‌دستانه به سایت های هسته‌ای ایران پیش می رود، و وی از این اقدام حمایت خواهد کرد. بنیامین نتانیاهو به رغم اینکه درباره استفاده از زور محتاط است اما توان صدور دستور چنین حمله ای را دارد. 

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار