بيماريهای قلبي عروقی عامل نزدیک به چهل درصد مرگ و مير در كشور است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛ دكتر راحله نظری كارشناس مبارزه با بيماری هاي غير واگير مركز بهداشت شهدای والفجر، گفت: بيماريهای قلبی عروقی شايعترين علت مرگ و مير در كشور ما و عامل نزدیک به چهل درصد علت مرگ و مير كشور است.

كارشناس مبارزه با بيماري های غير واگير مرکز بهداشت شهدای والفجر با بیان اینکه آمار بيماريهای قلبی عروقی به سرعت در حال افزايش و میانگین سنی مبتلايان در ايران نسبت به كشورهای توسعه يافته پايين تر است، گفت: ميانگين سن بيمارانی كه تحت عمل قلب باز يا آنژيوگرافي قرار گرفته اند، در ايران حدود 58 و در اغلب كشورها ديگر 68 سال است.

دكتر نظری با بیان اینکه علائم بيماريهای قلبی در بسياری از موارد در سنين ميانسالی ظاهر مي شوند، اما شروع بيماری از سنين كودكي است، گفت: اولين گام برای داشتن يك قلب سالم، شناخت عوامل خطری است كه قلب را تهديد مي كنند.

كارشناس مبارزه با بيمار های غير واگير مرکز بهداشت شهدای والفجر با بیان اینکه مصرف زیاد چربی یکی دیگر از عوامل بروز بیماریهای قلبی است، ادامه داد: مصرف سالانه روغن جامد در ايران 17 كيلوگرم و در دنيا دوازده و نيم كيلوگرم است و اين امر یکی از علل آمار بالای مرگ و ميرها بر اثر بيماريهاي قلبي عروقي است.

وی بابیان اینکه بالا بودن سرانه نمك يكي ديگر از عوامل خطر ابتلا به بيماريهای قلبی عروقی است، افزود: استاندارد مصرف نمك بين چهار تا پنج گرم در روز است، اما ايرانيها به طور متوسط بيش از سه برابر ميزان مجاز نمك مصرف می كنند که این عاملی برای بالا بودن آمار مبتلایان به پرفشاری خون است.

کم تحرکی؛ عامل 30درصد بیماری های قلبی

دکتر نظری از کم تحرکی به عنوان یکی دیگر از علل ابتلا به بیماری های قلبی یاد کرد و گفت: 30 درصد بيماريهاي قلبی به دليل كم تحركي به وجود می آید.

 این كارشناس مبارزه با بيماری های غير واگير مرکز بهداشت شهدای والفجر، دیابت و اضافه وزن را ديگر عوامل خطر بروز بيماريهاي قلبی دانست و گفت: مصرف نان، غلات، چربيها، قند و شكر نیز در کشور بيشتر از استاندارد جهانی است که از علل ابتلا به اضافه وزن محسوب می شود.

وی خاطرنشان کرد: شعار امسال در روز جهانی قلب" هميشه و همه جا به سلامت قلب خود مي انديشيم"  بوده است، چرا که شرايط محيط اطراف بر سلامت قلب بسيار تاثير گذار است، هر فردي اين حق را دارد كه بتواند براي سلامت قلب خود، تدابیری اندیشیده و آن را اجرا کند.
انتهای پیام/ب
برچسب ها: بیماریهای ، قلبی ، علت ، مرگ ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.