در صد و نود و هفتمین جلسه علنی شورا معاونین شهرداری تهران اقدام به ارائه گزارشی در خصوص طرح ارتقای کیفیت زندگی در مرکز تاریخی شهر تهران واقع در منطقه 12 کردند.

بررسی طرح ارتقای کیفیت زندگی در مرکز تاریخی تهرانبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در صدو نود و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران پشمچی زاده معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران به منظور ارائه گزارش در خصوص طرح ارتقای کیفیت زندگی درمرکز تاریخی شهر تهران واقع در منطقه 12 شهرداری(پروژه شهید هرندی) در تالار شورای شهر حضور یافت.

پشمچی زاده معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران اظهار کرد: برنامه‌ریزی و پروژه‌های زیادی در بخش‌های مختلف در منطقه 12 وجود دارد که با هم همپوشانی‌های زیادی دارد.منطقه 12 با تمرکز بر مراکز تاریخی و تفریحی  به عنوان قلب تهران، دارای خاطره و حیات اعتباری آن محسوب می‌شود.

وی گفت: از معضلات این محله ورود افراد بومی در منطقه و غلبه افرادی که نسبت به آن ارتباط تاریخی ندارند می‌توان اشاره کرد.در منطقه 12 بیش 240 هزار نفر در 6 ناحیه زندگی می‌کنند و از ویژگی‌های این منطقه قرارگرفتن تمام حصار صفوی و 70 درصد حصار ناصری است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران بیان کرد: اگر بخواهیم مسیر درست را طی کنیم باید به گذشته این منطقه توجه داشته باشیم از چالش‌های موجود در منطقه فرسودگی بناها، رشدفعالیت‌های ناسازگار و الگوهای متغایر با بافت‌های تاریخی است.

پشمچی زاده افزود: بیش از 47 نهاد در موضوعات شهری مربوط به منطقه هرندی دخالت دارند که باید وارد کار شوند و از اقدامات در دست اجرا در این محله، بحث نوسازی پیاده‌روها، معابر نوسازی و مرمت بافتهای فرسوده است.

اعضای شورای شهر تهران نسبت به صحبت‌های معاون شهردار اعتراضات و تذکراتی را بیان کردند .

علیرضا دبیر عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت:در هفته گذشته بحث بر روی معتادین محله هرندی بود اما امروز صحبت‌ها به سوی مسئله شهرسازی رفت.

وی افزود: بیش از 200 میلیارد ریال بودجه در این طرح در نظر گرفته شده که هنوز یک ریال آن مصرف نشده است که این نشان می‌دهد که شهرداری برنامه‌ای ندارد.

رحمت‌الله حافظی عضو کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران اظهار داشت: با استناد به برنامه 5 ساله دوم پیوست‌های زیست محیطی این پروژه باید به کمیسیون‌های مربوطه ارسال شود.

سالاری عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: موضوع بافت‌های فرسوده، معابر و مشکلات وسایل نقلیه، مسائل سیمای شهری، تحقق بحث تفضیلی شهر تهران، حق انتقال و توسعه، ساماندهی مشاغل نامتجانس، آسیب‌های اجتماعی فضاهای شهری و در نهایت صیانت و مرمت بناهای تاریخی از موارد مطرح در محله هرندی است.

وی افزود: پروژه هرندی یک آزمون بزرگ برای شهرداری تهران محسوب می‌شود و در چند سال گذشته شهرداری نشست‌های مختلفی با نهادهای زیادی برگزار کرده و در موضوع مسئله هرندی به یک معرفت کلی رسیده است لازم به ذکر است که اقدامات شهرداری در منطقه هرندی از پروژه‌هایی مانند برج میلاد و پل صدر مهم‌تر است.

حکیمی‌پور عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر بیان داشت: معضلات محله هرندی مشکل یک شهر نیست و باید با نگاهی ملی به آن نگاه کرد و نهادهای دیگر نیز باید وارد کار شوند.

طلایی عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: مسئله هرندی یک پیشینه تاریخی دارد و از قدیم این محله به عنوان یک محله پرمشکل شهر تهران بوده است.

وی گفت: از 100درصد جمعیت ساکن در این محله 76درصد در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند و 24 درصد ساکنان این محله را افراد غیر ایرانی و افاغنه تشکیل می‌دهند. براساس آمارهای بدست آمده 30درصد افراد ساکن این محله بیکار هستند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: اگر بخواهیم برای محله هرندی کاری انجام دهیم باید به بازگشایی معابر اقدام کنیم تا حیات اجتماعی وارد آن‌جا شوند اگر ساخت و ساز در این محله شروع شود خودبه‌خود آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد در غیر این صورت فعالیت‌های دیگر به عنوان یک مُسکن کوتاه‌مدت عمل می‌کنند.

در پایان پشمچی‌زاده معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در پاسخ به تذکرات اعضای شورای شهر بیان داشت: برای تمام اقدامات برنامه‌ریزی شده در محله هرندی سند اقدام تهیه شده است.

وی گفت: منزلت اجتماعی از محلات منطقه 12کاهش یافته است و باید بستری را برای سرمایه‌گذاری در این محله آماده‌سازی کنیم و سطح خدمات را به قدری افزایش دهیم که فضا برای سرمایه‌گذاری و برگشت مردم به این محله افزایش یابد. شهرداری تهران برای تمام مشکلات این منطقه برنامه دارد.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار