استان کردستان در تولید سیب زمینی به علت اقلیم مناسب و وجود کشاورزان سخت کوش یکی از توانمندترین استانها در بخش کشاورزی است.

به گزارش خبرنگارگروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان ازسنندج، استان کردستان با 9700 هکتار اراضی زیرکشت سیب زمینی یکی از قطب های تولید کننده ی این محصول استراتژیکی در کشور محسوب می شود.

هرساله سیب زمینی کاران کردستانی از اواخر شهریور ماه تا اواخر فصل پاییز اقدام به برداشت محصول سیب زمینی از مزارع این استان می کنند

کارشناس زراعت جهادکشاورزی استان کردستان درگفتگویی اختصاصی گفت: میانگین عملکرد سیب زمینی در کردستان 33 تن درهکتارمی باشد وپیش بینی می شود تا اواخر برداشت 320 هزار تن امسال تولید داشته باشیم.

مرادی می افزاید: استان کردستان از نظر کاشت، داشت و برداشت سیب زمینی در مقایسه با سایر استان های دیگررتبه چهارم تولید را در کشور دار است.

محصول سیب زمینی کردستان از کیفیت وقیمت مناسبی برخوردار است و علاوه بر تامین نیاز مصرف داخلی استان کردستان، مابقی به دیگر استانها صادر می شود اما امسال مشکلاتی برای فروش این محصول پیش آمده است.

یکی از مهمترین معضلات سیب زمینی در استان کردستان بحث قیمت این ماده غذایی و تابعیت آن از عرضه و تقاضا است و امسال با شروع برداشت سیب زمینی کردستان، به دلیل تولید بیشتر از تقاضا، قیمت آن از حدود هزار تومان به 700تومان کاهش یافته است و روند نزولی آن ادامه دارد.

معاون امورزراعت جهادکشاورزی استان کردستان گفت: متاسفانه کشاورزان طبق برنامه های تعین شده جهادکشاورزی پیش نمی روند وبیش ازنیاز استان کشت می کنندوبه همین دلیل اضافه تولیددرکشورمی شودواین خودیکی ازعوامل افت قیمت است.

صالح احمدی گفت:متاسفانه در بسیاری از سالها به علت عدم وجود شرایط کافی برای خرید تولیدات کشاورزان و جذب عرضه زیاد سیب زمینی قیمت آن با کاهش شدید مواجه شده و کشاوزران نتوانسته اند هزینه های تولید را جبران کنند و ضرر کرده اند.

مجیداسدی یکی از سیب زمینی کاران منطقه دهگلان نیز درموردمشکلات این محصول می گوید: باید دولت به کشاورزان نگاه ویژه ای داشته باشد و به دنبال صادرات این محصول باشد تا بتوان محصول تولیدی سیب زمینی امسال را عرضه کرد

وی همچنین با اشاره به نبود مراكز نگهداری محصولات در كردستان می افزاید: نبود سردخانه نگهداری و ذخیره محصول و خرید وسایل كشاورزی و كاشت و برداشت مكانیزه بخشی دیگر از مشكلات سیب زمینی کاران این منطقه است.

رضا رحیمی یکی ازسیب زمینی کاران منطقه قروه نیزمی گوید: لازم است که دولت سیب زمینی را همچون گندم از کشاورزان منطقه خریداری تضمینی کند و اقدام به صادر کردن آن نماید.

علی مجیدی یکی دیگرازکشاورزان گفت: علاوه بر هزینه هایی که تا برداشت محصول صورت می گیرد روزانه بیش از 15 کارگر مشغول به جمع آوری سیب زمینی هستند و هر کدام روزانه 30 الی 40 هزار تومان دست مزد می گیرند که با این کاهش قیمت سیب زمینی حتی پول کار گر را تامین نمی کند. دراین صورت کشاورز بسیار ضرر می کند و اگر قیمت آن به همین روال نزولی ادامه پیدا کند کشاورز مجبور است که آن را در زمین رها کرده و در این صورت است که ضرر کمتری متوجه کشاورز می شود.

اگرچه محصول سیب زمینی استان کردستان اکنون با روند افت قیمت روبه رو شده است اما کشاورزان امیدوارند مسئولان به ویژه در بخش جهاد کشاورزی و سازمان صنعت معدن و تجارت یاریگر این قشر باشند و زمینه خرید و توزیع این محصول را با قیمت مناسب فراهم کنند.

اما آنچه در این میان مهم به نظر می رسد، رعایت الگوی کشت توسط کشاورزان در زمان کشت سیب زمینی و نظارت و راهنمایی کارشناسان جهاد کشاورزی در این زمینه است تا از بروز مشکلات برای فروش محصولات جلوگیری شود

انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.