وزیر نفت گفت: هم اکنون اراده مسئولان نظام کشور مبارزه با فساد اقتصادی و شفاف‌سازی آن است و ما از این انگل‌های فاسد بیزاریم و به شرکت‌های خارجی توصیه می‌کنیم از آنها دوری نمایند.

از انگل‌های فاسد در کشور بیزاریم/ کنفرانس قراردادهای جدید گامی برای ارائه توانمندی‌های ایران در عرصه نفتبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیژن زنگنه وزیر نفت در کنگره راهبری نفت و نیرو که هم اکنون در حال برگزاری است است با اشاره به توسعه فناوری درعرصه نفت و گاز اظهار داشت: اگر به توسعه فناوری در این زمینه توجه نکنیم دچار اشتباهات راهبردی خواهیم شد چرا که تصمیمات بر مبنای مفاهیم 10 ساله امروز نمی‌تواند موثر و سودمند برای کشور باشد و با این روش ما دچار بحران خواهیم شد.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم در عرصه نفت و گاز جهشی عظیم صورت گیرد باید به فناوری در این بخش توجه کنیم.

زنگنه ادامه داد: کشور ما با هدایت دولت یازدهم توانست مشکلات موجود را برطرف و با جوامع بین‌المللی ارتباط برقرار کند.

امروز اتحادیه اروپا با آمریکا همه تحریم‌های هسته‌ای بر علیه ایران را بر مبنای توافق برجام لغو کردند این تصمیمات حداکثر ظرف دو ماه آینده با انجام اقدامات لازم از سوی کشورها اجرایی خواهد شد.

وزیر نفت ادامه داد: امروز این توافق سرآغازی مشترک برای همکاری با کشورهای مختلف است که بتوانیم برای توسعه ایران گام‌های مثبتی را برداریم .

وزیر نفت ادامه داد: برای توسعه ایران به سرمایه‌گذاری و توسعه فناوری نیازمندیم ما به فناوری پیشرفته به بازار صادراتی، منابع مالی و سرمایه به شدت نیاز داریم تحریم‌ها در گذشته در بخش نفت و گاز سبب قطع تبادلات و دوری از فناوری روز دنیا برای ما سبب شد که رشد توانمندی فناوری بومی را در قسمت‌های مختلف رقم بزنیم ایران پس از تحریم و پیش از تحریم‌ها توانست روی پای خود بایستد به طوری که شرکت‎های داخلی علی‌رغم وجود فشارها توانستند قدرتمند شوند.

زنگنه با اشاره به اینکه این آماده همکاری با شرکت‌های خارجی است گفت: ایران آماده همکاری با کشورهای مختلف در صنایع نفت و گاز پالایش و پتروشمیی است .

وی برای توسعه همکاری در صنعت نفت به سه نکته مهم اشاره کرد و گفت: ما برای تلاش هستیم که برای توسعه نفت و فناوری پیشرفته و پس از آن منابع مالی و بازار برای صادرات با کشورهای بین‌المللی همکاری نماییم. اولین کار توسعه بازار صادراتی است که ایران در گذشته سهم خود را در بازار از دست داده بود بنابراین در حد توان ممکن در تلاش هستیم این بازارها را باز پس گیریم چرا که مشتریان سنتی ایران علاقمند به بازگشت برای سرمایه‌گذاری در ایران هستند.

وزیر نفت تأکید کرد: ما در راستای ارتقای فناوری با شرکت‌های بین‌المللی تعاملاتی را ایجاد می‎کنیم که صرفا ما خریدار فناروی آنها نیستیم.

وی با اشاره به برگزاری کنفرانس معرفی قراردادهای جدید نفتی در یک ماه آینده اشاره کرد وگفت: در این کنفرانس طرح‌های مختلف بالادستی معرفی خواهد شد که علاقمندان شرکت‌های خارجی می‌توانند از این پروژه‌ها استفاده نمایند در قراردادهای جدید استفاده از فناوری افزایش بازیافت نفت در میدان‌های نفتی معرفی خواهد شد همچنین فرصت‎های سرمایه‎‌گذاری به بخش بالادستی و نیز در صنایع پایین دستی پالایشگاهی احداث NGL وجود دارد ایران تنها کشوری است که قابلیت سرمایه‌گذاری در گاز طبیعی را دارد که به توسعه صادرات گاز از طریق خط لوله طرح‌های ال ان جی و مینی ال ان جی را در دستور کار خود قرار داده است.

زنگنه گفت: با توجه به اینکه قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهش یافت اما با همین روند ما نیز 40 تا 50 میلیارد دلار بابت یارانه از طریق انرژی پرداخت می‌کنیم با توجه به اینکه این موضوع هم یک نوع تهدید و هم یک فرصت برای ما است که سرمایه‌گذاری را از طریق محل صرفه‌جویی انرژی انجام داده و امکان بازپرداخت اصل سود و بازگشت سرمایه برای کشور وجود دارد.

وزیر نفت همچنین در ادامه به راهکارهای همکاری دو جانبه با کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: پذیرش سرمایه‌گذاری و حمایت از آنها اولویت نخست ما است که شرکت‌های داخلی و خارجی با تعامل با یکدیگر به ایجاد شبکه مشترک اقدام نمایند که با این کار علاوه بر ارائه خدمات مورد نیاز در صنعت نفت زمینه برای صادرات محصول نیز فراهم می‌شود.

زنگنه ادامه داد: ایران نیروی انسانی و سخت‌افزاری قوی در صنعت نفت دارد من تأکید می ‌کنم که در فضای جدید کار برای ظرفیت و اشتغال برای جوانان ایجاد خواهد شد که این امر باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

وزیر نفت ادامه داد: شرایط تحریم اقتضائاتی را برای کشور به همراه داشته و در پساتحریم انجام معاملات دولتی اقدام خواهیم کرد اراده همه مسئولان نظام بر این است که کار سالم وشفاف ارائه دهند و ما از انگل‌های فاسد در این شرایط که خونمان را می‌مکند بیزار هستیم ما در حال مبارزه بی‌امان با فساد هستیم و به شرکت‎های خارجی نیز توصیه می‌کنیم از این افراد فاسد دوری کنند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون فرصت خوبی برای همکاری با کشورهای خارجی فراهم شده است عالی‌ترین مقام ایران در کشور با فساد مبارزه می کند که زمینه برای توسعه اقتصاد کشور هموارتر می‌شود.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۳
Germany
ناشناس
۱۲:۰۱ ۲۷ مهر ۱۳۹۴
آدم فاسد نمیتونه با فساد مبارزه کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۲۷ مهر ۱۳۹۴
از کرسنت چی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۷ مهر ۱۳۹۴
من هم با شما موافقم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۲۷ مهر ۱۳۹۴
بدانیم شفافیت راهگشاونشانه مدیریت باتجربه است
آخرین اخبار