رودخانه کارون با حدود هزار کيلومتر طول، بزرگترين و پرآب ترين رودخانه کشور است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ابادان؛ اين رودخانه مبنع اصلي تامين آب شرب و کشاورزي شانزده شهر و صدها روستاست که آبريز آن بيش از شش هزار کيلومترمربع مساحت دارد.

کارون تنها رودخانه قابل کشتيراني در ايران و تنها رودخانه ايست که با آبهاي بين المللي ارتباط دارد.

بر اساس مشاهدات عینی اين رودخانه در خرمشهر از يک طرف به اروند رود که رودخانه هاي دجله و فرات از کشور عراق نيز به آن مي ريزند وصل مي شود و از طرف ديگر با تشکيل رودخانه بهمنشير به خليج فارس مي ريزد.

یک استاد دانشگاه میگوید: رودخانه کارون به غير از مواهب بسيار فراوان آن مانند تامين آب آشاميدني و کشاورزي و توليد برق مصرفي ، بستري مناسب براي جذب سرمايه گذاري و ايجاد مکان هاي تفريحي پررونق و نيز حمل و نقل کالاست زيرا از طريق آن مي توان کالاهاي تجاري و صادراتي کشور را با استفاده از حمل و نقل آبي ، که ارزانترين نوع حمل و نقل کالا در جهان به شمار مي رود ، از اهواز و حتي شوشتر تا بنادر بين المللي خوزستان مانند خرمشهر و آبادان منتقل کرد.

اما رسوب گل و لای طی سالیان گذشته در این رودخانه ، حیات انرا با بحران جدی مواجه کرده است .

مقتدایی استاندار خوزستا ن گفت : اين رودخانه حياتي و مهم بر اثر کم توجهي درسالهاي گذشته با مشکل مواجه شد ، به گونه اي که برخي بخشهاي آن به دلیل رسوب فراوان کاملا از بين رفته بود.

وی با بيان اینکه سواحل رودخانه کارون در شهرستان اهواز و همچنین سواحل این رودخانه در شهرستان خرمشهر از نقاط بحرانی و دارای اولویت برای لایروبی است افزود : حدود بیست و پنج ميليون مترمکعب گل ولاي در رودخانه کارون حد فاصل اهواز تا خرمشهر نهفته است که بايد لايروبي می شد.

دکتر باورساد استاد سابق دانشگاه علوم دریایی شهرستان خرمشهر گفت : کارون به ويژه در خرمشهر با پيشروي ساحل رودخانه به داخل آن روبروست و پيشروي ساحل در بستر رودخانه در مواردي حتي به ده متر و بيشتر از آن مي رسد. اين عوامل باعث شده تردد لنج ها، شناورهاي کوچک و قايق ها به سختي در آن صورت بگيرد و صنعت حمل و نقل دريايي و تجاري در اين رودخانه مختل شود.

استاندار خوزستان با بیان اینکه دویست و پنجاه ميليارد تومان اعتبار براي ساماندهي و لايروبي رودخانه كارون در حدفاصل اهواز تا خرمشهر برآورد شده است ، افزود : هیئت دولت ، وزارت نيرو را مكلف به تامين اعتبار اين مصوبه از منابع داخلي كرد.

مسعود غیاسی مدیر مطالعات و ساماندهی رودخانه های استان خوزستان ، کمبود زمین برای احداث حوضچه های تخلیه رسوب- محدودیت اعتبار – جابجایی شناورهای پهلو گرفته در خرمشهر – خروج اجسام مغروق باقیمانده از دوران دفاع مقدس و وجود اسکله های فرسوده و قدیمی در سواحل را از جمله مشکلات لایروبی رودخانه کارون بر شمرد و افزود : هم اکنون لایروبی کارون در محدوده شهر اهواز پانزده درصد و در محدوده خرمشهر بیست درصد پیشرفت فیزیکی داشته است .

اگر چه تردد کشتي ها و بارج هاي يک هزار تني از جمله اهداف وزارت نیرو و سازمان آب و برق خوزستان در لايروبي کارون به شمار آمده است اما زيباسازي سواحل و ساماندهي حواشي رودخانه/ کنترل رسوب گذاري و مشکلات زيست محيطي/ افزايش آب گذري و در نتيجه مهار سيلاب/ کنترل فرسايش و حفاظت ساحل/ کاهش خسارت ناشي از سيل/ اصلاح الگوي جريان آب با کاناليزه کردن رودخانه/ افزايش سرعت جريان در مواقع کم آبي و پرآبي و تسهيل ترابري آبي از ديگرنتايج اجراي هر چه سريعتر طرح لايروبي کارون به ويژه در خرمشهر است.

به هر حال رودخانه کارون نقش بسيار تعيين کننده اي در حيات اقتصادي و اجتماعي خوزستان دارد. و مي تواند با بسترسازي مناسب براي تردد کشتي هاي کوچک تجاري ، تحول اقتصادي را بزرگي در خرمشهر فراهم کند.

  وزارت نیرو باید روند بسیار کند لایروبی کارون را سرعت بخشد زیرا لايروبي کارون براي رونق گرفتن تجارت در منطقه ضروري است و چهره اقتصادي و اجتماعي منطقه را دگرگون مي کند .فقط کافي است مسئولان امر براي رسيدگي به لايروبي کارون همت و تلاش بيشتري کنند تا پر آب ترين رودخانه کشور شکوفا تر از همیشه به حیات خود ادامه دهد.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.