به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری محرم، فرم و محتوای برنامه «هنر پنجم» با تغییراتی همراه است.

حسینی مدیر هماهنگی موسیقی استان‌ها و کارشناس برنامه «هنر پنجم» در خصوص تغییرات فضای برنامه به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: رویکرد برنامه به لحاظ فرم و محتوا تغییر خواهد کرد. ابتدا بنا بر آن بوده که برنامه «هنر پنجم» در یک شبکه ملی ظرفیت‌های پوشش شعر و موسیقی آیینی و محلی شهرستان‌ها را داشته باشد.

وی ادامه داد: متناسب با آنچه سوگواری، آیین، موسیقی و سنت‌های بومی محلی استان‌ها محسوب می‌شود ما پرداخت تلویزیونی خواهیم داشت.

حسینی بیان کرد: نقاط مختلف کشور ما مراسم و آیین‌های عزاداری مخصوص به خود را دارند، به طور مثال:‌ آذری‌ها، کردها، خطه خراسان و شمال ایران. علاوه بر این مراسم آنچه که خود سازمان و مرکز موسیقی نیز تهیه می‌کند به طور حتم از آن‌ها استفاده خواهد شد.

وی تصریح کرد: در «هنر پنجم» انعکاس ظرفیت‌های سطوح مختلف کشور را در نظر می‌گیریم. نمایش این ظرفیت‌ها به شکل مهمان، کارشناس و موسیقی گوناگون خواهد بود.

کارشناس برنامه «هنرپنجم» عنوان کرد:‌ آنچه در سطح استان‌ها تهیه و پخش می‌شود، مستند نیست بلکه آثار موسیقی شامل شعر، ترانه، موسیقی و مواردی است که به نحوی با نغمه و نوا آمیخته می‌شود. از جمله کسانی که کارهای آنان در برنامه پخش می‌شود، آقای صادق آهنگران و حسین کشتکار بوشهری است که از کارهای آقای کویتی‌پور اجرا داشته است اما در تنظیم به شکلی موزیکال‌تر پخش می‌شود.

وی افزود: آثار دیگری که در ایام سوگواری پخش می‌شود، از میان قطعاتی است که خود استان‌ها ساخته‌اند و به ستاد معاونت‌ استان‌ها یا دفتر موسیقی سیمای استان‌ها می‌فرستند و اغلب ساختار آن‌ها به شکل نماهنگ، موسیقی و تصویر است.

مدیر هماهنگی موسیقی استان‌ها خاطرنشان کرد: مورد بعدی پخش کارهایی است که مرکز موسیقی آن‌ها را ساخته و شکل ملی دارند. مانند اجرای گروه کر یا گروه‌های عزاداری در کوچه و خیابان، کارهایی که با ارکستر سمفونیک و خواننده و مداح مرثیه‌خوانی شود و به جای کاربرد یک ساز ارکستر سمفونیک با یک کار علمی آثار را می‌سازند که در فضای بین‌المللی هم اجرا شود.

وی بیان کرد: بخش دیگری که در برنامه گنجانده می‌شود، تصاویر ارسالی مردم از هیئت‌های مذهبی و مرثیه‌خوانی‌های شهرهای خودشان است. این بخش دارای 2 نکته است. یکی میزان استقبال مردم و دیگری سنجش کارها که تا چه اندازه حرفه‌ای و قابل پخش‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در موسیقی عزا نمی‌توان به هر بخشی وارد شد. در این نوع موسیقی صدای روضه‌خوان است که باید مطرح شود. نکته دیگر پخش کارها به زبان فارسی است. غیر از زبان فارسی رویکردی نداریم. به استثنای زبان عربی که لحن خوبی دارد و مخاطب از آن استقبال می‌کند. البته زبان آذری و کردی نیز وجود خواهد داشت.

حسینی ادامه داد: همه گویش‌های ایرانی، حتی نزدیک به ایرانی مانند دری تاجیکی که در پاکستان و افغانستان کاربرد دارد، در «هنر پنجم» به کار برده می‌شود.

وی گفت: برای ایام محرم و صفر و روزهای سوگواری، دکور برنامه تغییراتی خواهد داشت که فضای برنامه عوض شود. با توجه به اینکه شبکه یک شبکه پویا و زنده است، از نمادها و آرایه‌های فضای محرم، تم‌ها و قالب‌های این چنینی استفاده می‌شود.

حسینی در پایان بیان کرد: فراتر از هنرمندان شناخته شده‌ای که از استان‌ها آمده و آثار خود را ارائه می‌دهند، بسیاری چهره‌های دیگر چه از قدما و چه از جوان‌ها و استعداد‌های نوظهور هستند که با فاصله جغرافیایی زیادی که با تهران دارند، برای معرفی و ارتباط با آن‌ها،‌ برنامه‌ای وجود ندارد. با توجه به مهجور ماندن موسیقی محلی کمک رسانه‌های دیگر یاری‌کننده است. در نهایت «هنر پنجم» ظرفیت شناساندن و انتقال پیام هنرمندان را دارد، بنابراین هر چه آثار آن‌ها شنیدنی‌تر باشد مردم به آن‌ها پاسخ خواهند داد.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار