شورای نگهبان پس از دو نشست طولانی اعلام کرد که طرح «برجام» را مغایر با موازین شرع و قانون اساسی تشخیص نداده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،رسانه های گروهی چین با بازتاب دادن تایید «طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام از سوی شورای نگهبان، آن را تبلوری از وحدت، اتحاد و همدلی میان مسوولان و نهادهای مختلف کشورمان دانستند.

پس از آنکه روز گذشته - چهارشنبه - شورای نگهبان پس از دو نشست طولانی اعلام کرد که طرح «برجام» را مغایر با موازین شرع و قانون اساسی تشخیص نداده است، رسانه های مختلف کشور چین آن را در سطحی گسترده بازتاب دادند.

ارگانهای های ذی ربط در ایران با تصویب و تایید این برنامه و توافق هسته ای دست دولت را برای اجرای آن باز گذاشتند.

تایید این موضوع مهم نشانه ای از وحدت بین گروه ها و نهادهای مختلف در ایران است و حتی عالی ترین مقام ایران هم این موضوع را به رای مجلس ارجاع داد و در باره آن مداخله ای نکرد.

روزنامه چاینادیلی، تارنمای چاینا ارگ، روزنامه مردم ارگان حزب حاکم، نشریه گلوبال تایمز و تلویزیون مرکزی چین نیز از جمله رسانه هایی بودند که توجه ویژه ای به این موضوع داشتند و با انتشار تصاویر، عکس،خبر و گزارش مربوط به رسیدگی به برجام، آن را بازتاب دادند.

در همین ارتباط گزارش رسانه های چین نشان می دهد که «حسن روحانی» رییس جمهوری ایران هم تاکید ورزیده است که این توافق و برجام اجرا خواهد شد و ایران در آن وقفه ای ایجاد نمی کند و امیدوار است طرف های دیگر هم به همین شکل به تعهداتشان عمل کنند.

بنا بر این گزارش ها، رییس جمهور ایران در نطق تلویزیونی خود گفته است که ایران آماده اجرای توافقی است که با کشورهای بزرگ دنیا امضا کرده است.

گزارش رسانه های جمعی چین اضافه می کند که شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی با تصویب و تایید برنامه جامع اقدام مشترک، در واقع «برجام» را به «فرجام» رساندند و حالا البته شروعی دوباره برای اجرای آن است و این وظیفه سنگینی بر دوش دولت ایران به حساب می آید.

رسانه های گروهی چین این دستاورد دولت ایران را تاریخی توصیف کرده و افزوده اند که نحوه تعامل ایران با جهان در ارتباط با این موضوع زبان زد شده است و بسیاری در تلاشند تا به بهره گیری از تجربه مذاکرات ایران، راهی برای حل مشکلات دیگر بین المللی پیدا کنند.

شبکه خبری «آسیا تایمز» از هنگ کنگ نیز در گزارشی تایید لایحه برجام در ایران را دستاورد دیگری برای جمهوری اسلامی دانست و نوشت: دولت ایران تاکید دارد که این توافق را به درستی اجرا می کند.

این شبکه می افزاید، البته ایران در کنار این موضوع علاقه دارد همه طرف ها به تعهداتشان عمل کنند و نهایتا و البته با فوریت تحریم ها علیه تهران لغو شود.

رسانه های گروهی چین پیش بینی کرده اند که با پیشبرد برنامه برجام شمار بیشتری از مقام ها و شرکت های خارجی در آینده ای نه چندان دور برای مشارکت در اجرای طرح های اقتصادی و تجاری راهی ایران شوند.

ایران و کشورهای 1+5 پس از ماهها مذاکره روز 23 تیرماه سالجاری پس از 22 ماه مذاکره مداوم به توافقی بر سر برنامه هسته ای ایران دست یافتند که حاصل آن برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام شد. برجام پنج ضمیمه نیز دارد.

پس از دستیابی طرفین به این توافق، مجلس شورای اسلامی نیز این توافق را در نشست های متمادی کمیسیون ویژه بررسی برجام مورد بررسی قرار داد و سرانجام، پس از تصویب کلیات آن در نشست روز یکشنبه گذشته، نمایندگان خانه ملت روز سه شنبه - 21 مهر ماه - با 161 رای آن را به تصویب رساندند.

بر اساس ماده واحده این طرح که با تصویب آن در مجلس و تایید آن در شورای نگهبان اکنون به قانون تبدیل شده است، دولت در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی و در چارچوب احکام و تکالیفی که در 9 ماده مشخص شده، می تواند برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اجرا کند.

منبع: ایرنا
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.