«مارلون جیمز» نویسنده جامائیکایی موفق به کسب جایزه ادبی «من بوکر» در سال 2015 شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، چهل و هفتمین جایزه ادبی «من بوکر» به «مارلون جیمز» نویسنده 44 ساله برای نگارش رمان «تاریخچه کوتاه هفت قتل» اعطا شد.

«مارلون جیمز» نام خود را به عنوان اولین نویسنده اهل جامائیکا ثبت کرد که تاکنون موفق به کسب این جایزه ادبی شده است.

«مایکل وود» رئیس هیأت داوران جایزه «من بوکر» 2015 در این‌باره گفت: "رمان «تاریخچه کوتاه هفت قتل» که روایتگر داستان تلاش برای به قتل رساندن «باب مارلی» خواننده سرشناس اهل جامائیکا در سال 1976 است، کتابی فوق‌العاده، بسیار مهیج و خشن است. این رمان در واقع کتابی است که کار دشواری برای انتخاب آن نداشتیم و هیأت داوران به اتفاق آرا آن را به عنوان برنده «من بوکر» امسال برگزید".

نشریه نیویورک تایمز در ستایش رمان «تاریخچه کوتاه هفت قتل» آن را شبیه به بازسازی «تارانتینو» از فیلم «روزهای سخت‌تر خواهد آمد» (محصول سال 1972 سینمای جامائیکا) با آهنگی از «باب مارلی» و با فیلمنامه‌ای از «الیور استون» و «ویلیام فاکنر» توصیف کرده است که اثری استثنایی، پررمز و راز، منحصر به فرد، جامع و بسیار پیچیده است.

«تام مک‌کارتی» با «جزیره ساتن» (انگلیس)، «چیگوزیه اوبیوما» با رمان «ماهی‌گیران» (نیجریه)، «سانجیو ساهوتا» با رمان «سال فرار» (انگلیس)، «آن تایلر» نویسنده برنده پولیتزر با «قرقره آبی» (آمریکا) و «هانیا یاناگی‌هارا» با رمان «یک زندگی کوچک» (آمریکا) دیگر نامزدهای امسال جایزه «من بوکر» بودند که در این میان بنگاه‌های شرط‌بندی رمان نوشته «هانیا یاناگی‌هارا» را به عنوان شانس اول کسب این جایزه معرفی کرده بودند.

«جیمز مارلون» پس از دریافت جایزه از دوک کمبریج گفت: لحظاتی پیش «بن اوکری» (برنده جایزه من بوکر سال 1991 با رمان «جاده قحطی‌زده») را ملاقات کردم و به یادم آمد که چقدر از حس و درک ادبی من برگرفته از آثار اوست.

«مارلون جیمز» ضمن تقدیم کردن جایزه‌اش به پدر درگذشته‌اش ابراز امیدواری کرد که کسب این جایزه موجب شود توجه بیشتری به آثار و نوشته‌های نویسنددگان منطقه کارائیب شود و اذعان کرد برای نگارش رمان «تاریخچه کوتاه هفت قتل» ناگزیر بوده جامائیکا را ترک کند و این کتاب را «رمانی در تبعید» خواند.

«مارلون جیمز» در حالی جایزه نقدی 50 هزار پوندی «من بوکر» 2015 را دریافت کرد که کسب این عنوان بدون شک تأثیر قابل ملاحظه‌ای در فروش این رمان دارد. سال گذشته کتاب «جاده باریک در عمق شمال» اثر «ریچارد فلانگان» که جایزه بوکر را از آن خود کرد 300 هزار نسخه در انگلستان و 800 هزار نسخه در سطح جهان فروخت.

جایزه «من بوکر» که اولین‌بار در سال 1969 برگزار شد، جایزه‌ای است برای بهترین اثر ادبیات داستانی که به زبان انگلیسی نوشته شده است. این جایزه بیش از 40 سال تنها به نویسندگان کشورهای مشترک‌المنافع، انگلیسی‌ها و ایرلندی‌ها تعلق می‌گرفت، اما از سال گذشته با وضع قوانین متفاوت، تمام آثار نوشته‌شده به زبان انگلیسی‌ حق شرکت در آن را پیدا کرده‌اند.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/
برچسب ها: بوکر ، جایزه ، مارلون جیمز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.