شهردار منطقه هشت تبریز از تملک خانه تاریخی کلکته‌چی خبر داد و گفت: مراحل مرمّت و احیای این خانه قدیمی، به زودی آغاز می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ مدبر با بیان این‌که قدمت خانه تاریخی کلکته‌چی به دوره قاجار بر می‌شود، افزود: این خانه تاریخی، متاسفانه بدلیل عدم رسیدگی در آستانه تخریب کامل بود و بر همین اساس شهرداری منطقه هشت تبریز با عنایت به رسالت خود در جهت حفظ و صیانت از این بافت، پس از پیگیری های مکرّر موفق به تملک و در واقع نجات این مجموعه با ارزش از مرگ تدریجی شد.

مدبر با اشاره به اینکه در چند سال اخیر شهرداری تبریز و به ویژه منطقه تاریخی فرهنگی به موضوع تملک و مرمت تک بناهای تاریخی ورود پیدا کرده است، عنوان کرد: مجموعه کارشناسان این منطقه دارای تجربه بسیار موفقی در زمینه مرمت و احیای بناهای تاریخی هستند؛ چرا که پروژه مرمت و زنده سازی خانه‌های تاریخی علی مسیو، نیکدل و همچنین مرمت و نورپردازی چندین جداره با ارزش که مهم ترین و شاخص ترین آن‌ها، بدنه ساختمان شالچی - زفیری در پیاده را تربیت است، گواه بر این ادعا است.

شهردار منطقه هشت تبریز همچنین در ادامه با اشاره به آغاز مطالعات اجرایی پروژه مرمت مجموعه خانه تاریخی کلکته چی، افزود: این پروژه در چند فاز مرمت استحکامی، تکمیلی و نهایتاً معاصر سازی و تجدید کاربری انجام خواهد پذیرفت که پیش بینی می شود در روزهای آتی این پروژه عملیاتی شود.

وی همچنین با اشاره به تجارب موفق شهرهای تاریخی جهان در امر حفظ و آفرینش مجدد بناهای تاریخی افزود: باز زنده سازی بناهای تاریخی تنها با کارهای مرمتی و عمرانی امکان پذیر نبوده و می بایستی برای تجدید روح و حیات این خانه ها کاربری های متناسب آن نیز معاصر سازی و در اختیار مردم قرار گیرد.
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.