متکدیان پایتخت سازمان یافته هستند

یک جامعه‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی گفت: متکدیان افراد غیر‌نیازمندی هستند که با سماجت، برای خود درآمد ایجاد می‌کنند.

مجید ابهری رفتار‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، عنوان کرد: متکدیان افراد غیرنیازمندی هستند که با سماجت برای خود درآمد ایجاد می‌کنند این درحالی است که براساس پژوهش گروه اجتماعی بنیاد علوم رفتاری ازسال 91تا سال 94 در شهرهای تهران،‌ مشهد، اصفهان ورشت صورت گرفت 60درصد از متکدیان جز مهاجران بوده که توانایی کار‌و‌ اشتغال را دارند اما بدلیل راحت طلبی دست به تکدی‌گری می زنند.

وی ادامه داد: متکدیان درتهران یک سازمان مافیایی دارندکه بسیار پیچیده هستند.همچنین کرایه کودکان، تعیین منطقه جغرافیایی برای گدایی، تعیین سرقفلی برای اماکن زیارتی و پرجمعیت وگریم و چهره‌پردازی مانند میاوین و خیابان‌های شلوغ وگریم و چهره‌پردازی از جمله فعالیت‌های مافیایی گدایی در تهران هستند.

این جامعه شناس نیز تصریح کرد: 10درصد از متکدیان دچار نقص عضو بوده و بقیه چهره پردازی به دلیل جلب ترحم مردم برای خود نقص عضو ایجاد می‌کنند.


ابهری در ادامه بااشره به روشهای به مبارزه با متکدیان عنوان کرد: بهترین روش مبارزه با متکدیان و پاک‌سازی چهره‌شهر کمک کردن به آنها و حمایت از نیازمندان واقعی از طریق جمع‌آوری کمک توسط نهادهای مسئول یا تشکیل‌های مردمی و مساجد است و درحال حاضر دربین متکدیان افرادی هستند که دارای 3یا 4 خانه بوده و درآمدشان تا10 برابربیشتر از یک کارمند است.

ابهری درادامه به ساماندهی متکدیان در سطح کشور تاکید کردو گفت: جمع آوری و اعزام آنان به کشورهایشان یا اعزام به شهرهایشان با ایجاد اشتغال آنها در دراز مدت منطقی‌ترین روش برای مبارزه با متکدیان است .


این جامعه شناس در پایان گفت: در بین متکدیان، گدایان چهار فصل وجود دارد که در بهار در مناطق جنوبی مانند کیش و قشم و در مناطق شمالی و شهرهای‌ ساحلی در تابستان، در پاییز شهرهای زیارتی و در زمستان در تهران و شهرهای مرکزی به گدایی مشغول هستند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار